Harjoittelu IV (15 op)
Toteutuksen tunnus: STTSW204-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 20.05.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
Vastuuopettaja
Katri Kainulainen
Ryhmät
-
STT21S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
STT22SMToimintaterapeutti (AMK)
- 14.03.2025 09:00 - 15:00, Harjoittelun syventävä päivä
- 10.04.2025 09:00 - 16:00, Harjoittelu IV STTSW204-3008
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä harjoittelujaksolla opit toteuttamaan näyttöön perustuvaa toimintaterapiaprosessia jossa hyödynnät itsenäisesti hankittua tietoa sekä kriittisesti arvioitua toimintaterapian käytäntöä. Opit tarkastelemaan toimintaterapiaprosessin ajantasaisuutta, tarkoituksenmukaisuutta ja toimintakeskeisyyttä sekä tunnistamaan toimintaterapiapalvelujen laatuun ja kehittämiseen liittyviä näkökulmia.
Osaamiset
Vastuullisen toimintaterapiatyöskentelyn osaaminen
Toimintaterapiapalveluiden johtamisen ja edistämisen osaaminen
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat arvioida kriittisesti toimintaterapian käytäntöä varmistaen sen keskiössä olevan toiminnan ja toiminnallisuuden.Osaat käyttää toimintaterapian arviointimenetelmiä ja tulkita saatuja tuloksia.Osaat etsiä tietoa itsenäisesti, tarkastella sitä kriittisesti ja analysoida sekä soveltaa sitä oman toimintasi tueksi varmistaen, että käytännön työn perusta on ajantasaista ja asiakkaalle tarkoituksenmukaista.Osaa vakuuttaa toiset toimintaterapiasta ja inhimillisen toiminnan merkityksestä käyttäen järkevää ja perustelevaa argumentaatiota. Osaat työskennellä yhteistyössä yhteisöjen kanssa terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi hyödyntäen toimintaan osallistumista. Osaat tarkastella toimintaterapiapalvelujen laatuun ja kehittämiseen liittyviä näkökulmia.
Sisältö
Ohjattu harjoittelu toimintaterapeutin työympäristöissä, hankkeissa, projektissa tai yrittäjämäisyyttä tukevassa harjoittelupaikassa.
Harjoittelun sisältöalueeseen liittyvät kirjalliset- ja virtuaaliset tehtävät sekä ohjaustapaamiset.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu opiskelijan varaamassa harjoittelupaikassa harjoittelupaikan kanssa sovittuna ajankohtana.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu työelämässä toimintaterapeutin työympäristössä, hankkeessa, projektissa tai yrittäjämäisyyttä tukevassa harjoittelupaikassa.
Opintojakso koostuu harjoittelupaikassa tehdyistä työtunneista (300t) sekä opintojaksoon liittyvistä oppimistehtävistä (105t). Opintojaksolla opiskelijalle nimetään Jamkista opettajaohjaajaa sekä työelämäohjaaja ja oppimisen tukena toteutetaan säännöllisiä oppimiskeskusteluja opintojakson aikana.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson työtunnit toteutuvat työelämässä ja opintojaksoon liittyvät tehtävät tukevat työelämässä tarvittavien taitojen kehittymistä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Kansainvälisyys
Opiskelija voi halutessaan suorittaa opiskelun myös ulkomailla.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollista suorittaa opinnollistaen tai työsuhteessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työtunnit 300t
Oppimistehtävät 105t
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla opiskelija asettaa itselleen henkilökohtaiset oppimistavoitteet yhteistyössä ohjaavan opettajan ja työelämäohjaajan kanssa. Opiskelijaa tuetaan tavoitteiden saavuttamisessa ohjaavan opettajan ja työelämäohjaajan toimesta koko opintojakson ajan. Jakson lopussa tavoitteiden saavuttaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty. Opintojaksoon liittyvät oppimistehtävät arvioidaan myös hyväksytty - hylätty asteikolla ja näistä opiskelija saa ammatillista kehittymistä tukevaa palautetta ohjaavalta opettajalta ja mahdollisuuksien mukaan myös työelämäohjaajalta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytysti suoritettu harjoittelu edellyttää että opiskelija on etsinyt tietoa itsenäisesti, tarkastellut sitä kriittisesti ja analysoinut sekä soveltanut sitä oman toimintansa tueksi. Hän on näyttänyt työnsä perustan olevan ajantasaista ja asiakkaalle tarkoituksenmukaista.
Opiskelija on käyttää argumentaatiota vakuuttaakseen toiset toimintaterapiasta ja inhimillisen toiminnan merkityksestä. Hän on työskennellyt yhteistyössä yhteisöjen kanssa terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi hyödyntäen siinä toimintaan osallistumista.
Opiskelija on arvioinut kriittisesti toimintaterapian käytäntöä varmistaen sen keskiössä olevan toiminnan ja toiminnallisuuden.
Opiskelija on perehtynyt, käyttänyt yhtä toimintaterapian arviointimenetelmää ja osannut tulkita siitä saatuja tuloksia.
Esitietovaatimukset
Harjoittelu I ja II