Skip to main content

Kehittämis- ja tutkimustoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: ZZPP0620-3225

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kätilö (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
  • Sosiaalialan koulutusohjelma (AMK)

Opettaja

  • Kristina Grahn
  • Katri Ylönen
  • Pauliina Soanvaara

Ryhmät

  • SFT23SM
    Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
  • STT23SM
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • SFT22S1
    Fysioterapeutti (AMK)
  • STT22S1
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • STT22SM
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • SAR23S1
    Sairaanhoitaja (AMK)
  • SOS22SM
    Sosionomi (AMK)
  • SAR23SM
    Sairaanhoitaja (AMK)
  • SOS23SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO23SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • SFT22SM
    Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
  • SOS23SM2
    Sosionomi (AMK)
  • SAR23K1
    Sairaanhoitaja (AMK)
  • SAR23KM
    Sairaanhoitaja (AMK)
  • SKO22SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • 18.03.2025 12:00 - 15:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3225
  • 25.03.2025 12:00 - 15:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3225
  • 01.04.2025 12:00 - 15:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3225
  • 08.04.2025 12:00 - 15:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3225
  • 15.04.2025 12:00 - 15:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3225
  • 22.04.2025 12:00 - 15:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3225
  • 28.04.2025 12:00 - 13:00, Tentti /Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3225
  • 06.05.2025 12:00 - 13:00, 1. uusintatentti /Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3225
  • 13.05.2025 12:00 - 13:00, 2. uusintatentti /Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3225

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.

Opintojakson osaamiset:
Eettinen osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
Tutkimukset ja tiedonhaku
Tekniikan soveltaminen käytäntöön
Viestintä ja tiimityö

Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis- ja tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien yleisimmät vaihtoehdot. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät). Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin, osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen ja suunnitelman, jossa perustelet tekemäsi menetelmälliset valinnat. Tunnet opinnäytetyötä koskevan tutkimusetiikan ja toimit niiden ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti.

Content

Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, avoin tiede)

Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset

Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö

Kuvaileva kirjallisuuskatsaus menetelmänä
- tutkimuskysymysten asettaminen, aineiston haku ja hankinta, aineiston keruu, aineiston laadun arviointi ja aineiston analysointi

Kvalitatiivinen tutkimus:
- yleisimmät kvalitatiiviset aineistonkeruumenetelmät, analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu

Kvantitatiivinen tutkimus:
- aineistonkeruu, mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät perustasolla hyödyntämällä esim. Webropolin analysointimenetelmiä (esim. tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastollinen merkitsevyys), määrällisen tutkimuksen luotettavuustarkastelu (reliabiliteetti ja validiteetti)

Tutkimuksellinen kehittämistoiminta:
- kehittämisongelmien/-kysymysten asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi

Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta

Time and location

Verkko-opetus, webinaarit Zoomissa:

1. Aloitus ja Jamkin opinnäytetyön prosessi: ti 18.3. klo 12-15
2. Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimusetiikka: ti 25.3. klo 12-15
3. Määrällinen tutkimus: ti 1.4. klo 12-15
4. Laadullinen tutkimus: ti 8.4. klo 12-15
5. Kirjallisuuskatsaus: ti 15.4. klo 12-15
6. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: ti 22.4. klo 12-15

Teaching methods

Aktiivinen osallistuminen Zoom-webinaareihin, jotka sisältävät pienryhmätyöskentelyä.
Itsenäinen työskentely sisältää ennakkotehtävien tekemistä, materiaaleihin sekä menetelmäkirjallisuuteen perehtymistä ja näihin liittyvää tiedonhankintaa.

Exam dates and retake possibilities

Verkkotentti Moodlessa: ti 29.4. klo 12-13
Verkkotentti Moodlessa, ensimmäinen uusinta (I): ti 6.5. klo 12-13
Verkkotentti Moodlessa, toinen uusinta (II): ti 13.5. klo 12-13

Student workload

5 x 27 h = 135

Aihe-ehdotusharjoitus.
Ennakko- ja oppimistehtävä: tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö.
Ennakko- ja oppimistehtävät eri tutkimusmenetelmiin (4) liittyen.
Tenttikirjallisuuden ja luentodiojen lukeminen.

Further information for students

Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Opintojakson arvosana perustuu tenttisuoritukseen (100 %).

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija tuntee kehittämis- ja tutkimusprosessin vaiheet. Hän tietää, miten hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa. Hän tunnistaa kehittämis- ja tutkimusmenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Evaluation criteria, good (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä. Hän osaa valita opinnäytetyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusmenetelmän. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

Kiitettävä 4
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa valita omaan kehittämis- tai tutkimustyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusotteen ja -menetelmän ja perustella valintansa. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti

Evaluation criteria, excellent (5)

Erinomainen 5
Opiskelija osaa hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin
Hän osaa analysoida kehittämis- ja tutkimusmenetelmien eroja ja perustella kehittämis- tai tutkimusmenetelmien valinnan opinnäytetyöhönsä. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.