Kehittämis- ja tutkimustoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: ZZPP0620-3226
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
17.03.2025 - 19.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kätilö (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
- Sosiaalialan koulutusohjelma (AMK)
Opettaja
- Minna Haapakoski
- Pauliina Soanvaara
Ryhmät
-
SFT23SMFysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
STT23SMToimintaterapeutti (AMK)
-
SFT22S1Fysioterapeutti (AMK)
-
STT22S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
SFT22SMFysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
STT22SMToimintaterapeutti (AMK)
-
SAR23S1Sairaanhoitaja (AMK)
-
SAR23SMSairaanhoitaja (AMK)
-
SAR23K1Sairaanhoitaja (AMK)
-
SAR23KMSairaanhoitaja (AMK)
-
SKO22SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
SKO23SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- 19.03.2025 12:00 - 15:15, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3226
- 26.03.2025 12:00 - 15:15, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3226
- 02.04.2025 12:00 - 15:15, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3226
- 09.04.2025 12:00 - 15:15, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3226
- 16.04.2025 12:00 - 15:15, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3226
- 23.04.2025 12:00 - 15:15, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3226
- 29.04.2025 12:00 - 13:00, Tentti /Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3226
- 06.05.2025 12:00 - 13:00, 1. uusintatentti /Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3226
- 13.05.2025 12:00 - 13:00, 2. uusintatentti /Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3226
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.
Opintojakson osaamiset:
Eettinen osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
Tutkimukset ja tiedonhaku
Tekniikan soveltaminen käytäntöön
Viestintä ja tiimityö
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis- ja tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien yleisimmät vaihtoehdot. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät). Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin, osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen ja suunnitelman, jossa perustelet tekemäsi menetelmälliset valinnat. Tunnet opinnäytetyötä koskevan tutkimusetiikan ja toimit niiden ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti.
Content
Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, avoin tiede)
Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
Kuvaileva kirjallisuuskatsaus menetelmänä
- tutkimuskysymysten asettaminen, aineiston haku ja hankinta, aineiston keruu, aineiston laadun arviointi ja aineiston analysointi
Kvalitatiivinen tutkimus:
- yleisimmät kvalitatiiviset aineistonkeruumenetelmät, analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu
Kvantitatiivinen tutkimus:
- aineistonkeruu, mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät perustasolla hyödyntämällä esim. Webropolin analysointimenetelmiä (esim. tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastollinen merkitsevyys), määrällisen tutkimuksen luotettavuustarkastelu (reliabiliteetti ja validiteetti)
Tutkimuksellinen kehittämistoiminta:
- kehittämisongelmien/-kysymysten asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
Time and location
Verkko-opetus, webinaarit Zoomissa:
1. Aloitus ja Jamkin opinnäytetyön prosessi: ke 19.3. klo 12-15
2. Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimusetiikka: ke 26.3. klo 12-15
3. Määrällinen tutkimus: ke 2.4. klo 12-15
4. Laadullinen tutkimus: ke 9.4. klo 12-15
5. Kirjallisuuskatsaus: ke 16.4. klo 12-15
6. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: ke 23.4. klo 12-15
Teaching methods
Aktiivinen osallistuminen Zoom-webinaareihin, jotka sisältävät pienryhmätyöskentelyä.
Itsenäinen työskentely, joka sisältää ennakkotehtävien tekemistä, materiaaleihin sekä menetelmäkirjallisuuteen perehtymistä ja näihin liittyvää tiedonhankintaa.
Exam dates and retake possibilities
Verkkotentti Moodlessa: ti 29.4. klo 12-13
Verkkotentti Moodlessa, ensimmäinen uusinta (I): ti 6.5. klo 12-13
Verkkotentti Moodlessa, toinen uusinta (II): ti 13.5. klo 12-13
Student workload
5 x 27 h = 135
Aihe-ehdotusharjoitus.
Ennakko- ja oppimistehtävä: tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö.
Ennakko- ja oppimistehtävät eri tutkimusmenetelmiin (4) liittyen.
Tenttikirjallisuuden ja luentodiojen lukeminen.
Further information for students
Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Opintojakson arvosana perustuu tenttisuoritukseen (100 %).
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija tuntee kehittämis- ja tutkimusprosessin vaiheet. Hän tietää, miten hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.
Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa. Hän tunnistaa kehittämis- ja tutkimusmenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä. Hän osaa valita opinnäytetyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusmenetelmän. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.
Kiitettävä 4
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa valita omaan kehittämis- tai tutkimustyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusotteen ja -menetelmän ja perustella valintansa. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen 5
Opiskelija osaa hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin
Hän osaa analysoida kehittämis- ja tutkimusmenetelmien eroja ja perustella kehittämis- tai tutkimusmenetelmien valinnan opinnäytetyöhönsä. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.