Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: STTS2016-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 30.04.2025
Ajoitus
19.05.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4.5 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Maaret Rutanen
- Emmi Ritvos
Vastuuopettaja
Emmi Ritvos
Ryhmät
-
STT23SMToimintaterapeutti (AMK)
-
STT22S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
STT22SMToimintaterapeutti (AMK)
-
STT23S1Toimintaterapeutti (AMK)
- 19.05.2025 13:00 - 15:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3013
- 23.05.2025 13:00 - 15:00, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3013
- 26.05.2025 13:00 - 16:00, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3013
- 27.05.2025 14:00 - 16:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3013
- 02.06.2025 13:00 - 15:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3013
- 06.06.2025 13:00 - 14:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3013
- 09.06.2025 13:00 - 14:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3013
- 16.06.2025 13:00 - 14:30, Elämäntapojen toiminnallinen tukeminen STTS2016-3013
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit ymmärtämään terveyden, toiminnan ja elämäntapojen välistä yhteyttä. Tarkastelet elämäntapojen tukemista ammattillisesta roolistasi ja opit keinoja elämäntapojen toiminnalliseen tukemiseen. Sovellat oppimaasi aidoissa ohjaustilanteissa.
Opintojakson osaamiset
Sosiaali- ja terveysalan asiakkuusosaaminen
Toimintaterapiaprosessin ja ammatillisen harkinnan osaaminen
Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi tiedät, miten terveys, toiminta ja elämäntavat liittyvät toisiinsa. Ymmärrät, miten elämäntapoja voidaan tukea toiminnallisesti oman alasi tietoperustaa ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen. Sovellat tietoa ja ymmärrystäsi aidoissa ohjaustilanteissa, joissa selvität ohjattavien tarpeita ja tuet heitä terveyttä edistävien elämäntapojen noudattamisessa.
Content
Opintojaksolla perehdyt terveyden, toiminnan ja elämäntapojen väliseen suhteeseen. Tarkastelet elämäntapojen tukemisen merkitystä osana sosiaali- ja terveysalan ammatillista toimintaa oman ammattisi näkökulmasta ja ajankohtaista, näyttöön perustuvaa tutkimusta hyödyntäen. Perehdyt elämäntapoja tukeviin, näyttöön perustuviin ohjelmiin kuten Lifestyle Redesign-ohjelmaan. Syvennät osaamistasi asiakkaan motivoinnissa muutosvaihemallia ja motivoivaa keskustelua hyödyntäen. Perehdyt toiminnan käyttämiseen muutoksen välineenä ja teknologisiin sovelluksiin muutosten tukemisessa. Suunnittelet ja toteutat käytännössä elämäntapoja selvittäviä ja tukevia ohjaustilanteita, joissa hyödynnät toiminnallisia menetelmiä.
Time and location
Työskentely toteutuu verkossa. Ryhmänohjauksen osalta voit valita toteutatko ryhmän kasvotusten vai etänä.
Learning materials and recommended literature
Clark, F.A., Blanchard, J., Sleight, A. ym. 2015. Lifestyle Redesign. The Intervention Tested in the USC Well Elderly Studies. 2nd Edition. AOTA Press. tai Mendel, D.R. 1999. Lifestyle redesign: implementing the well elderly prrogram. AOTA cop. tai Craig. C. & Mountain, G. 2007. Lifestyle matters: an occupational approach to healthy aging. Speechmark.
Erlandsson, L-K. & Persson, D. 2020. The ValMO Model: occupational therapy for a healthy life by doing. Studentlitteratur.
Scaffa, M.E. & Reitz, S.M. 2014 Occupatinal therapy in community-based practice settings. Second edition. F.A. Davis. E-kirja. tai Scaffa, M.E. & Reitz, S.M. 2020. Occupational therapy in community and population health practice. Third edition. F.A. Davis.
Ajankohtaiset aihealueen tutkimusartikkelit.
Teaching methods
Opintojakso perustuu verkkopedagogisiin menetelmiin ja vaatii itsenäistä työotetta. Teorian opiskelun lisäksi pääset harjoittelemaan ryhmänohjausta käytännössä (läsnä tai etäryhmissä).
Opintojakso koostuu webinaareista, tallenteista, itsenäisistä pienemmistä tehtävistä sekä ryhmätyöskentelystä kokousharjoituksessa ja lukupiirissä. Teet kirjallisen suunnitelman ryhmäinterventiosta ja pohdit osaamisesi kehittymistä esseemuotoisesti opintojakson lopussa.
Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia. Tekoälyn käyttöön on erilliset ohjeet Moodle-työtilassa.
Exam dates and retake possibilities
Tarkemmat aikataulut löydät Moodlen-työtilasta.
Alternative completion methods
Voit valita tämän Elämäntapojen toiminnallisen tukemisen opintojakson, jolla ohjaat TOIVO-ryhmää syksyllä 25 TAI tulla mukaan kevään 26 toteutukseen, jossa etsit ohjattavan ryhmän itse.
Tältä opintojaksolta et voi saada hyväksilukua, vaikka sinulla olisi ryhmänohjauksesta kokemusta, sillä harjoittelet toimintaterapian intervention soveltamista käytännössä.
Student workload
Kokonaisuudessaan 5 opintopistettä eli 135 h opiskelijan työtä.
Teoriaosuuden tehtävät 3op eli 81h:
Webinaarit yhteensä 12h
Tallenteet ja niihin liittyvät pienemmät tehtävät 10h
Kokousharjoitus 3h
Lukupiiri 27h
Ryhmän teoreettiset lähtökohdat tehtävä 29h
Käytännön osuuden tehtävät 2op eli 54h:
Ryhmän suunnittelu 20h
Ryhmänohjaus ja oppimispäiväkirjan pito 20h
Essee 14h
Content scheduling
Opintojaksolla opiskelet ensin teoriaa noin 6 viikon ajan vko 21-26. Työskentelyviikoille on aikataulutettu joko webinaari, itsenäistä työtä tai ryhmätyötä. Teorian opiskelua voit jatkaa itsenäisesti läpi kesän. Elokuussa 25 aloitat TOIVO-ryhmän ohjaajana toimisisen opettajan ohjaamana.
Further information for students
Opintojakson arviointi perustuu itsearviointiin, vertaisarviointiin ja opettajan antamaan palautteeseen.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, pass/failed
Hyväksytty: Osoitat ymmärtäväsi terveyden, toiminnan ja elämäntapojen välistä suhdetta. Tarkastelet perustellusti elämäntapojen tukemisen merkitystä sosiaali- ja terveysalalla ja oman ammattisi käytäntöihin liittyen. Suunnittelet ja toteutat käytännössä teoreettisesti perusteltua elämäntapoja tukevaa toiminnallista ohjausta. Osoitat pystyväsi arvioimaan omaa ammatillista toimintaasi teoriaa hyödyntäen.
Hylätty: Et kykene osoittamaan ymmärtäväsi terveyden, toiminnan ja elämäntapojen välistä suhdetta. Elämäntapojen tukemisen merkityksen tarkastelu osana sosiaali- ja terveysalan toimintaa ja ammattiasi ei ole perusteltua. Oman ammatillisen toiminnan arviointi on teoreettisesti puutteellista.
Prerequisites
Opintojaksolle tullessa sinulla tulee olla perusosaaminen toimintaterapian teoreettisista lähtökohdista sekä terapiaprosessista. Toiminnan ja osallistumisen mahdollistaminen toimintaterapian keinoin tulee olla hallussa. Sinulla tulee olla sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaamista asiakkaan hvyinvoinnin ja toimijuuden edistämiseksi. Sinun tulee tietää ryhmänohjaamisen lähtökohtia ja periaatteita sekä perusteet toiminnallisuudesta ja luovan toiminnan käyttämisestä tavoitteellisessa ryhmätoiminnassa.