Siirry suoraan sisältöön

Monialaisen kuntoutuksen kehittäjä (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSMA0300-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 14.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK

Opettaja

  • Kristiina Juntunen
  • Asta Suomi

Vastuuopettaja

Asta Suomi

Ryhmät

  • ZJAYSU24S1
    Avoin AMK, sote, YAMK-väylät Monialainen kuntoutus
  • YSU24S1
    Monialainen kuntoutus (YAMK)
  • 23.01.2025 08:15 - 14:00, Monialaisen kuntoutuksen kehittäjä YSMA0300-3009
  • 21.02.2025 08:15 - 11:45, Monialaisen kuntoutuksen kehittäjä YSMA0300-3009
  • 28.03.2025 08:15 - 11:45, Monialaisen kuntoutuksen kehittäjä YSMA0300-3009
  • 16.05.2025 08:15 - 11:45, Monialaisen kuntoutuksen kehittäjä YSMA0300-3009

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on, että hallitset monialaisen kuntoutumisen osallistavia kehittämistapoja ja osaat hyödyntää tätä osaamista omassa työssäsi

Opintojakson osaamiset
Monialaisen kuntoutuksen asiantuntijaosaaminen

Opintotavoitteet:

- Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida monialaisen
kuntoutuksen asiakaskonsultaatioita ja valmennusprosesseja
-Hallitset verkostokonsultaation sekä verkostotyön perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä asiakaskonsultaatioissa
- Osaat kumppanuustyön perusperiaatteet ja osaat rakentaa työelämälähtöisiä kehittämisprosesseja

Sisältö

Couching/valmentaja, kehittäjä- osaaminen
Verkostokonsultaatio, prosessikonsultaatio: periaatteita, työtapoja
Verkostoituminen ja kumppanuus, laajojen toimijaverkostojen rakentaminen ja monitoimijuus
Innovointi, toimijatahojen osallistaminen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Konsultointi keskusteluna - vuorovaikutuksen vivahteita ja tilanneherkkää tasapainoilua. 2015. Toim. R. Puutio & V.-L. Kykyri. Oulu: Metanoia insituutti. ISBN:78-952-67406-7-6
Sabatino, C., H 2014. Consultation Theory and Practice: A Handbook for School Social Workers. USA: Oxford University Press. ISBN:9780-19-993462-1

Muu materiaali sovitaan opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Hybridi, oppimistehtävät ja ohjauskeskustelut.
Case-esimerkit, ongelma-/projektiperusteinen oppiminen
Webinaarit
Positiivinen pedagogiikka, ratkaisukeskeisyys

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

13.12.2024
20.12.2024
27.12.2024

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus :zoom 20 h Itsenäiset tehtävät, 100 h, webinaarit 15 h/ verkkokeskustelu
Yhteensä 135 h

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1:Opiskelija tietää konsultaation/valmennuksen mahdollisuudet osana monialaista kuntouksen kehittämistyötä ja hallitsee prosessi- ja konsultaatiotyön alkeet omassa työssään

Tyydyttävä 2:
Opiskelija osaa konsultaation/valmennuksen mahdollisuudet osana monialaista kuntouksen kehittämistyötä ja hän hallitsee prosessi- ja konsultaatiotyön alkeet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija ymmärtää ja pystyy perustelemaan työotteessaan konsultatiivisen/valmentavan työtavan. Opiskelija osaa prosessi-ja substanssikonsultaation sekä käytäntöpainotteisen kehittämistyön sekä innovoinnin

Kiitettävä 4
Opiskelija ymmärtää ja pystyy monipuolisesti/ teoreettisesti perustelemaan työotteessaan konsultatiivisen/valmentavan työtavan. Opiskelija osaa prosessi-ja substanssikonsultaation sekä käytäntöpainotteisen kehittämistyön sekä innovoinnin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija on osoittanut vertaisparrauksen ja kirjallisuutehtävänäytön kautta, että hallitsee sekä prosessikonsultaation että substanssikonsultaation sekä innovaatiotoiminnan perusteet ja pystyy soveltamaan joustavasti osaamistaan erilaissa moniammatillisen kuntoutustoiminnan tilanteissa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

0 (hylätty). Opiskelija pysty suoriutumaan opintojakson tehtävistä, eikä ole osallistunut riittävästi kontaktiopetukseen.

Esitietovaatimukset

AMK tutkinto