Monialaisen kuntoutuksen kehittäjä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YSMA0300-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 14.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
- Kristiina Juntunen
- Asta Suomi
Vastuuopettaja
Asta Suomi
Ryhmät
-
ZJAYSU24S1Avoin AMK, sote, YAMK-väylät Monialainen kuntoutus
-
YSU24S1Monialainen kuntoutus (YAMK)
- 23.01.2025 08:15 - 14:00, Monialaisen kuntoutuksen kehittäjä YSMA0300-3009
- 21.02.2025 08:15 - 11:45, Monialaisen kuntoutuksen kehittäjä YSMA0300-3009
- 28.03.2025 08:15 - 11:45, Monialaisen kuntoutuksen kehittäjä YSMA0300-3009
- 16.05.2025 08:15 - 11:45, Monialaisen kuntoutuksen kehittäjä YSMA0300-3009
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että hallitset monialaisen kuntoutumisen osallistavia kehittämistapoja ja osaat hyödyntää tätä osaamista omassa työssäsi
Opintojakson osaamiset
Monialaisen kuntoutuksen asiantuntijaosaaminen
Opintotavoitteet:
- Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida monialaisen
kuntoutuksen asiakaskonsultaatioita ja valmennusprosesseja
-Hallitset verkostokonsultaation sekä verkostotyön perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä asiakaskonsultaatioissa
- Osaat kumppanuustyön perusperiaatteet ja osaat rakentaa työelämälähtöisiä kehittämisprosesseja
Sisältö
Couching/valmentaja, kehittäjä- osaaminen
Verkostokonsultaatio, prosessikonsultaatio: periaatteita, työtapoja
Verkostoituminen ja kumppanuus, laajojen toimijaverkostojen rakentaminen ja monitoimijuus
Innovointi, toimijatahojen osallistaminen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Konsultointi keskusteluna - vuorovaikutuksen vivahteita ja tilanneherkkää tasapainoilua. 2015. Toim. R. Puutio & V.-L. Kykyri. Oulu: Metanoia insituutti. ISBN:78-952-67406-7-6
Sabatino, C., H 2014. Consultation Theory and Practice: A Handbook for School Social Workers. USA: Oxford University Press. ISBN:9780-19-993462-1
Muu materiaali sovitaan opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Hybridi, oppimistehtävät ja ohjauskeskustelut.
Case-esimerkit, ongelma-/projektiperusteinen oppiminen
Webinaarit
Positiivinen pedagogiikka, ratkaisukeskeisyys
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
13.12.2024
20.12.2024
27.12.2024
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus :zoom 20 h Itsenäiset tehtävät, 100 h, webinaarit 15 h/ verkkokeskustelu
Yhteensä 135 h
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1:Opiskelija tietää konsultaation/valmennuksen mahdollisuudet osana monialaista kuntouksen kehittämistyötä ja hallitsee prosessi- ja konsultaatiotyön alkeet omassa työssään
Tyydyttävä 2:
Opiskelija osaa konsultaation/valmennuksen mahdollisuudet osana monialaista kuntouksen kehittämistyötä ja hän hallitsee prosessi- ja konsultaatiotyön alkeet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija ymmärtää ja pystyy perustelemaan työotteessaan konsultatiivisen/valmentavan työtavan. Opiskelija osaa prosessi-ja substanssikonsultaation sekä käytäntöpainotteisen kehittämistyön sekä innovoinnin
Kiitettävä 4
Opiskelija ymmärtää ja pystyy monipuolisesti/ teoreettisesti perustelemaan työotteessaan konsultatiivisen/valmentavan työtavan. Opiskelija osaa prosessi-ja substanssikonsultaation sekä käytäntöpainotteisen kehittämistyön sekä innovoinnin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija on osoittanut vertaisparrauksen ja kirjallisuutehtävänäytön kautta, että hallitsee sekä prosessikonsultaation että substanssikonsultaation sekä innovaatiotoiminnan perusteet ja pystyy soveltamaan joustavasti osaamistaan erilaissa moniammatillisen kuntoutustoiminnan tilanteissa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
0 (hylätty). Opiskelija pysty suoriutumaan opintojakson tehtävistä, eikä ole osallistunut riittävästi kontaktiopetukseen.
Esitietovaatimukset
AMK tutkinto