Siirry suoraan sisältöön

Saavutettava markkinointiviestintä matkailualalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: MT00CK84-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2024 - 09.03.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 20.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 70

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Tourism Management (AMK)

Opettaja

  • Upe Nykänen
  • Riitta Koivisto

Ryhmät

  • ZJA25KM
    Avoin amk, marata
  • ZJK25KM
    Korkeakoulujen välinen yhteistyö, MARATA
  • 18.03.2025 16:00 - 18:00, Saavutettava markkinointiviestintä matkailualalla MT00CK84-3002
  • 25.03.2025 16:00 - 18:00, Saavutettava markkinointiviestintä matkailualalla MT00CK84-3002
  • 29.04.2025 16:00 - 18:00, Saavutettava markkinointiviestintä matkailualalla MT00CK84-3002
  • 13.05.2025 16:00 - 17:30, Saavutettava markkinointiviestintä matkailualalla MT00CK84-3002

Tavoitteet

Tämän opintojakson tarkoituksena on syventää ymmärrystäsi esteettömästä matkailusta ja saavutettavasta markkinointiviestinnästä. Opit arvioimaan ja parantamaan matkailuyrityksen markkinointiviestinnän saavutettavuutta painottuen yrityksen verkkosivujen sisällön saavutettavuuteen ja esteettömistä palveluista viestimiseen. Kurssin jälkeen osaat suunnittella ja parantaa matkailualan digitaalista markkinointiviestintää saavutettavuusperiaatteiden mukaisesti eri asiakaskohderyhmien tarpeet huomioiden.

Tämän kurssin jälkeen osaat huomioida asiakkaiden tarpeet ja saavutettavuusperiaatteet digitaalisessa markkinoinnissa. Tiedät, mitä digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa, ja osaat tunnistaa saavutettavuuteen liittyvät pullonkaulat digitaalisissa myyntikanavissa. Osaat analysoida saavutettavuutta digitaalisessa sisällössä ja markkinointiviestinnän kanavissa.

Sisältö

- Saavutetttava markkinointiviestintä
- Esteettömyys ja asiakkaan tarpeet
- Verkkosivujen saavutettavuus
- Saavutettavat tiedostot
- Saavutettavuus digitaalisessa markkinoinnissa ja myyntikanavissa

Aika ja paikka

Opintojaksolla on käytössä Moodle-verkko-oppimisympäristö, josta opintojaksotietojen lisäksi löytyvät opiskelumateriaalit. Opintojakson aikana järjestetään 4 webinaaria ja 2 ohjaustapaamista Zoomissa, minkä lisäksi itsenäistä opiskelua opettajan ohjeiden mukaisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Jyväskylän ammattikorkeakoulu (2022). Matkailun saavutettavuutta vastuullisesti: Näkökulmia fyysiseen, digitaaliseen ja inklusiiviseen saavutettavuuteen Keski-Suomessa 2021–2022. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-643-9
Saavutettavuuskirjasto Celia. Saavutettavasti.fi https://www.saavutettavasti.fi/
Visit Finland (2021). Inklusiivisen matkailun opas. https://www.businessfinland.fi/4af114/globalassets/julkaisut/visit-finland/tutkimukset/2021/inklusiivisen_matkailun_opas-2021.pdf

Opetusmenetelmät

Verkossa toteutettava opintojakso, joka sisältää webinaareja, itsenäistä opiskelua, markkinointiviestinnän saavutettavuuden kehittämistä matkailuyrityksessä sekä keskustelua ja vertaisoppimista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana kehität (oman/valitsemasi) matkailuyrityksen markkinointiviestinnän saavutettavuutta.

Kansainvälisyys

Opintojakson aikana opit myös kansainvälisten käytännön esimerkkien kautta.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Sinulla on oikeus hakea hyväksilukua, jos sinulla on aiempaa osaamista. Lisätietoja Jamk tutkintosäännöstä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientoituminen (5 tuntia): Tutustuminen oppimistavoitteisiin, sisältöihin, tehtäviin, ajan hallinta ja henkilökohtaiset tavoitteet
Webinaarit ja ohjaus (10 tuntia): Osallistut opintojakson webinaareille ja saat ohjausta.
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät (120 tuntia): Opettajien antamien ohjeiden mukainen työskentely yrityksen markkinointiviestinnän saavutettavuuden parantamiseksi.

Sisällön jaksotus

Opintojakson alussa orientoidut kurssille ja tutustut saavutettavaan viestintään sekä kuinka huomioida asiakastarpeet. Keskivaiheella opintojaksoa keskityt verkkosivujen saavutettavuuteen ja opintojakson loppupuolella saavutettavuuteen dokumenteissa, sosiaalisessa mediassa sekä videoissa. Opintojakson tehtävät etenevät aiheiden mukana.

Lisätietoja opiskelijoille

Tehtävien arviointi pohjautuu kurssin arviointikriteereihin, jonka lisäksi arvioit omaa oppimistasi.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1: Tiedät, mitä digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa, ja osaat tunnistaa saavutettavuuden digitaalisissa myyntikanavissa. Tiedät, miten analysoida digitaalisen sisällön ja markkinointiviestintäkanavien saavutettavuutta. Tiedät, kuinka ottaa huomioon asiakkaiden tarpeet ja esteettömyyden digitaalisessa markkinoinnissa.
Tyydyttävä 2: Ymmärrät, mitä digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa, ja osaat tunnistaa saavutettavuuden digitaalisissa myyntikanavissa. Ymmärrät, kuinka analysoida digitaalisen sisällön ja markkinointiviestintäkanavien saavutettavuutta. Ymmärrät, kuinta ottaa huomioon asiakkaiden tarpeet ja esteettömyyden digitaalisessa markkinoinnissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3: Osaat kertoa, mitä digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa sekä osaat tunnistaa ja käsitellä saavutettavuutta digitaalisissa myyntikanavissa. Ymmärrät, kuinka analysoida digitaalisen sisällön ja markkinointiviestintäkanavien saavutettavuutta. Havainnollistat, kuinka huomioida asiakkaiden tarpeet ja esteettömyyden digitaalisessa markkinoinnissa.

Kiitettävä 4: Havainnollistat, mitä digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa sekä osaat tunnistaa ja käsitellä saavutettavuutta digitaalisissa myyntikanavissa. Havainnollistat myös, kuinka analysoida digitaalisen sisällön ja markkinointiviestintäkanavien saavutettavuutta. Otat digitaalisessa markkinoinnissa huomioon asiakkaiden tarpeet ja saavutettavuusperiaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5: Osoitat ymmärryksesi digitaalisesta saavutettavuudesta, ja osaat tunnistaa ja käsitellä saavutettavuutta digitaalisissa myyntikanavissa. Osaat kriittisesti analysoida digitaalisen sisällön ja markkinointiviestintäkanavien saavutettavuutta. Pystyt kehittämään digitaalista markkinointia asiakkaiden tarpeet ja saavutettavuusperiaatteet huomioiden laaja-alaisesti

Esitietovaatimukset

Markkinointiviestinnän perusteiden ymmärtäminen
Esteettömän matkailun erityispiirteiden ymmärtäminen

Lisätiedot

Tämä kurssi on osa Esteettömän matkailun osaamiskokonaisuutta (10 op), jota Jyväskylän ammattikorkeakoulu toteuttaa. Osaamiskokonaisuus sisältää verkkototeutuksena Esteetön matkailu (5 op) sekä Saavutettava markkinoinitiviestintä matkailualalla (5 op). Riittävän opintojaksoa edeltävän osaamisen takaamiseksi suosittelemme suorittamaan Esteetön matkailu -opintojakson ensin.