Asiakaslähtöinen markkinointi (4 op)
Toteutuksen tunnus: LM00CC01-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Teknologiayksikkö
- Toimipiste
- Biotalousinstituutti
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Maaseutuelinkeinot (AMK)
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson käytyäsi sinulla on kattava ja monipuolinen kuva markkinoinnin perusteista ja markkinoinnin merkityksestä biotalouden toimintaympäristössä. Opit suunnittelemaan ja toteuttamaan markkinointia sekä kotimaan että kansainvälisillä markkinoilla. Opit rakentamaan asiakaslähtöisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle.
Opintojakson osaamiset
Liiketoimintaosaaminen:
-tunnistat biotalousalan yrittäjyyden mahdollisuuksia maaseutuympäristössä
-hallitset asiakaslähtöisen tuotekehityksen ja markkinoinnin
Työelämässä toimiminen:
-osaat toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-omaat valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan
Ennakoiva kehittäminen:
-osaat etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alasi tulevaisuutta ennakoiden
Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi ymmärrät asiakaslähtöisen markkinoinnin merkityksen liiketoiminnassa. Tunnet markkinoinnin peruskäsitteet ja osaat hyödyntää niitä markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Tunnistat biotalouden asiakasryhmiä ja osaat kohdentaa markkinointia valittuja markkinointikanavia hyödyntäen. Ymmärrät asiakasarvon luomisen merkityksen alati muuttuvassa toimintakentässä.
Sisältö
- Markkinoinnin peruskäsitteet
- Asiakasarvon luominen
- Biotalouden asiakasryhmät ja markkinointikanavat
- Markkinointiviestintä
- Markkinointisuunnitelma
Aika ja paikka
Kontaktiopetusta ja webinaareja. Kontaktiopetus toteutetaan Biotalousinstituutissa Saarijärvellä. Käytännön markkinointitoimista sovitaan yhdessä opintojakson alussa.
Oppimateriaalit
Verkko-oppimisympäristön materiaali.
Opetusmenetelmät
Opiskelet opintojaksolla tavoitteiden mukaisia aihepiirejä kontaktiopetuksessa, webinaareissa ja itsenäisesti tehtäviä suorittaen. Lisäksi osallistut biotalousalan markkinointiin käytännössä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää yritysvierailun.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä. Opintojakson arviointi perustuu vaiheistetusti tehtyyn markkinoinnin oppimispäiväkirjaan ja käytännön markkinointitöihin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus ja webinaarit 24 tuntia
Käytännön markkinointityöt 16 tuntia
Itsenäinen opiskelu 68 tuntia
Yhteensä 108 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana 1:
Tunnet markkinoinnin peruskäsitteet ja osaat hyödyntää niitä. Osaat ohjatusti rakentaa markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat asiakassegmenttejä ja viestintäkanavia ja ymmärrät miten asiakasarvoa luodaan.
Arvosana 2:
Tunnet markkinoinnin peruskäsitteet ja hyödyntää niitä. Osaat rakentaa markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Ymmärrät miten asiakasarvoa luodaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arvosana 3:
Tunnet markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat hyödyntää niitä ja rakentaa monipuolisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Ymmärrät asiakasarvon luomisen merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä.
Arvosana 4:
Tunnet markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat rakentaa monipuolisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Osaat valita yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat tuottaa markkinointiviestintää. Ymmärrät asiakasarvon luomisen merkityksen kannattavan liiketoiminnan kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5:
Tunnet laajasti markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat soveltaa niitä ja rakentaa monipuolisen ja innovatiivisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Osaat suunnitella yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat tuottaa vaikuttavaa markkinointiviestintää. Osaat luoda asiakasarvoa markkinoinnin keinoin.
Lisätiedot
Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5. Koko opintojakson arvosana muodostuu tehtävien painotetusta keskiarvosta.