Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen markkinointi (4 op)

Toteutuksen tunnus: LM00CC01-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Biotalousinstituutti
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Maaseutuelinkeinot (AMK)
Opettajat
Kaisa Kinnunen
Ryhmät
LMS24SM
Maaseutuelinkeinot (AMK)
Opintojakso
LM00CC01
Toteutukselle LM00CC01-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Opintojakson käytyäsi sinulla on kattava ja monipuolinen kuva markkinoinnin perusteista ja markkinoinnin merkityksestä biotalouden toimintaympäristössä. Opit suunnittelemaan ja toteuttamaan markkinointia sekä kotimaan että kansainvälisillä markkinoilla. Opit rakentamaan asiakaslähtöisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle.

Opintojakson osaamiset

Liiketoimintaosaaminen:
-tunnistat biotalousalan yrittäjyyden mahdollisuuksia maaseutuympäristössä
-hallitset asiakaslähtöisen tuotekehityksen ja markkinoinnin
Työelämässä toimiminen:
-osaat toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-omaat valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan
Ennakoiva kehittäminen:
-osaat etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alasi tulevaisuutta ennakoiden

Opintojakson osaamistavoite

Opintojakson käytyäsi ymmärrät asiakaslähtöisen markkinoinnin merkityksen liiketoiminnassa. Tunnet markkinoinnin peruskäsitteet ja osaat hyödyntää niitä markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Tunnistat biotalouden asiakasryhmiä ja osaat kohdentaa markkinointia valittuja markkinointikanavia hyödyntäen. Ymmärrät asiakasarvon luomisen merkityksen alati muuttuvassa toimintakentässä.

Sisältö

- Markkinoinnin peruskäsitteet
- Asiakasarvon luominen
- Biotalouden asiakasryhmät ja markkinointikanavat
- Markkinointiviestintä
- Markkinointisuunnitelma

Aika ja paikka

Kontaktiopetusta ja webinaareja. Kontaktiopetus toteutetaan Biotalousinstituutissa Saarijärvellä. Käytännön markkinointitoimista sovitaan yhdessä opintojakson alussa.

Oppimateriaalit

Verkko-oppimisympäristön materiaali.

Opetusmenetelmät

Opiskelet opintojaksolla tavoitteiden mukaisia aihepiirejä kontaktiopetuksessa, webinaareissa ja itsenäisesti tehtäviä suorittaen. Lisäksi osallistut biotalousalan markkinointiin käytännössä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää yritysvierailun.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä. Opintojakson arviointi perustuu vaiheistetusti tehtyyn markkinoinnin oppimispäiväkirjaan ja käytännön markkinointitöihin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja webinaarit 24 tuntia
Käytännön markkinointityöt 16 tuntia
Itsenäinen opiskelu 68 tuntia
Yhteensä 108 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana 1:
Tunnet markkinoinnin peruskäsitteet ja osaat hyödyntää niitä. Osaat ohjatusti rakentaa markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat asiakassegmenttejä ja viestintäkanavia ja ymmärrät miten asiakasarvoa luodaan.

Arvosana 2:
Tunnet markkinoinnin peruskäsitteet ja hyödyntää niitä. Osaat rakentaa markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Ymmärrät miten asiakasarvoa luodaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvosana 3:
Tunnet markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat hyödyntää niitä ja rakentaa monipuolisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Ymmärrät asiakasarvon luomisen merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä.

Arvosana 4:
Tunnet markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat rakentaa monipuolisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Osaat valita yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat tuottaa markkinointiviestintää. Ymmärrät asiakasarvon luomisen merkityksen kannattavan liiketoiminnan kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5:
Tunnet laajasti markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat soveltaa niitä ja rakentaa monipuolisen ja innovatiivisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Osaat suunnitella yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat tuottaa vaikuttavaa markkinointiviestintää. Osaat luoda asiakasarvoa markkinoinnin keinoin.

Lisätiedot

Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5. Koko opintojakson arvosana muodostuu tehtävien painotetusta keskiarvosta.

Siirry alkuun