Korjausrakentamisen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TRRF0004-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Teknologiayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 55
- Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
- Opettajat
- Antti Kauppinen
- Ryhmät
-
TRY22S1Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
- Opintojakso
- TRRF0004
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tämän opintojakson tietoja ja taitoja tarvitset, jotta osaat arvioida rakennuksen korjaustarvetta sekä ymmärrät rakenteiden kuntotutkimusten tarpeen ja sisällön. Osaat valita rakennuksen tai rakenteen kunnolle soveltuvan korjausmenetelmän sekä laatia alustavan korjaussuunnitelman.
Opintojakson osaamiset:
- Matemaattis- Luonnontieteellinen osaaminen
- Teknologinen osaaminen
Opintojakson tavoite:
Tunnistat eri aikakausien rakennukset ja niissä käytettyjä tyypillisiä rakenteita. Tunnet eri aikakausien riskirakenteita. Tunnet tärkeimmät rakennusosien vaurioitumisen syyt ja vaurioiden tutkimusmenetelmät. Osaat kuntotutkimuksen laadinnan perusteet. Osaat analysoida kuntotutkimusraportin sisällön sekä ymmärrät korjausmenetelmän valintaperusteet. Tunnet yleisimmät korjausmenetelmät. Osaat ottaa huomioon vaurioitumisilmiöitä rakennusten ylläpidossa. Tunnistat yleisimmät haitta-aineet. Edellä esitettyjen opintojakson perustehtävien lisäksi osaat perusteet kantavien rakenteiden tutkimus- ja korjausmenetelmistä. Osaat soveltaa rakennusfysiikan osaamista rakenteiden lämpö- ja kosteusteknisen toimintakyvyn arvioimiseksi.
Sisältö
Vanhat rakennukset ja rakenneratkaisut, riskirakenteet, vaurioitumisilmiöt, kuntoarviot, kuntotutkimukset, korjausmenetelmät, rakenteiden rakennusfysikaaliset tarkastelut.
Aika ja paikka
Kontaktitunnit lukujärjestyksen mukaan pääkampuksella.
Oppimateriaalit
Luentojen yhteydessä esitettävä materiaali
Opetusmenetelmät
- Luennot
- Harjoitustyöt
- Oppimistehtävät,
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yritysvierailut koululla mahdollisuuksien mukaan
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat sovitaan Opintojakson ensimmäisellä kontaktitunnilla.
Opintojakson aloitustehtävä on suoritettava kolmen ( 3 ) viikon kuluessa opintojakson aloituspäivästä, jotta opiskeluoikeus toteutuksella säilyy.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen tai Hyväksilukeminen on mahdollista Jamkin Peppi ohjeistuksessa esitetyllä tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste tarkoittaa laskennallisesti keskimäärin 27 tunnin työtä. Kuormitus jakautuu eri tavoin opintojakson toteutustavasta riippuen.
-------------------
Tällä opintojaksolla ajankäyttö ja kuormitus jakautuu seuraavasti:
- Luennot 20 h
- Itsenäinen työskentely 115 h
( sisältäen mm: harjoitustyöt, kotitehtävät, tenttiin valmistautuminen)
- Yhteensä 135 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1): Opiskelija tunnistaa kaikki osaamistavoitteissa kuvatut asiat, ymmärtää niiden merkityksen ja hän osaa suorittaa opintojakson tavoitteiden mukaiset perustehtävät.
Tyydyttävä (2): Edellisten lisäksi opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä aiheita systemaattisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Edellisten lisäksi opiskelija osaa kuvata eri ratkaisujen vaikutuksia ja tehdä perusteltuja valintoja vaihtoehtojen välillä.
Kiitettävä (4): Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa oppimaansa itsenäisesti ja arvioida tekemiään ratkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Edellisten lisäksi opiskelija osoittaa opintojakson sisältöjen syvällistä tuntemusta ja kykyä jäsentää ja analysoida ratkaisujen vaikutuksia laajemmin.
Esitietovaatimukset
Talonrakennustekniikan perusteet, Rakennusfysiikan perusteet .
Lisätiedot
Suomeksi
Arviointimenetelmät:
- Tentti
- Harjoitustyö / Oppimistehtävät,
- Jatkuva näyttö
Arviointi on kehittävää, jatkuvaa, osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista ja kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli.
Ks. myös Arviointi