Siirry suoraan sisältöön

Korjausrakentamisen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TRRF0004-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 55
Koulutus
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
Opettajat
Antti Kauppinen
Ryhmät
TRY22S1
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
Opintojakso
TRRF0004
Toteutukselle TRRF0004-3003 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Tämän opintojakson tietoja ja taitoja tarvitset, jotta osaat arvioida rakennuksen korjaustarvetta sekä ymmärrät rakenteiden kuntotutkimusten tarpeen ja sisällön. Osaat valita rakennuksen tai rakenteen kunnolle soveltuvan korjausmenetelmän sekä laatia alustavan korjaussuunnitelman.
Opintojakson osaamiset:
- Matemaattis- Luonnontieteellinen osaaminen
- Teknologinen osaaminen
Opintojakson tavoite:
Tunnistat eri aikakausien rakennukset ja niissä käytettyjä tyypillisiä rakenteita. Tunnet eri aikakausien riskirakenteita. Tunnet tärkeimmät rakennusosien vaurioitumisen syyt ja vaurioiden tutkimusmenetelmät. Osaat kuntotutkimuksen laadinnan perusteet. Osaat analysoida kuntotutkimusraportin sisällön sekä ymmärrät korjausmenetelmän valintaperusteet. Tunnet yleisimmät korjausmenetelmät. Osaat ottaa huomioon vaurioitumisilmiöitä rakennusten ylläpidossa. Tunnistat yleisimmät haitta-aineet. Edellä esitettyjen opintojakson perustehtävien lisäksi osaat perusteet kantavien rakenteiden tutkimus- ja korjausmenetelmistä. Osaat soveltaa rakennusfysiikan osaamista rakenteiden lämpö- ja kosteusteknisen toimintakyvyn arvioimiseksi.

Sisältö

Vanhat rakennukset ja rakenneratkaisut, riskirakenteet, vaurioitumisilmiöt, kuntoarviot, kuntotutkimukset, korjausmenetelmät, rakenteiden rakennusfysikaaliset tarkastelut.

Aika ja paikka

Kontaktitunnit lukujärjestyksen mukaan pääkampuksella.

Oppimateriaalit

Luentojen yhteydessä esitettävä materiaali

Opetusmenetelmät

- Luennot
- Harjoitustyöt
- Oppimistehtävät,

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yritysvierailut koululla mahdollisuuksien mukaan

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat sovitaan Opintojakson ensimmäisellä kontaktitunnilla.
Opintojakson aloitustehtävä on suoritettava kolmen ( 3 ) viikon kuluessa opintojakson aloituspäivästä, jotta opiskeluoikeus toteutuksella säilyy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen tai Hyväksilukeminen on mahdollista Jamkin Peppi ohjeistuksessa esitetyllä tavalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste tarkoittaa laskennallisesti keskimäärin 27 tunnin työtä. Kuormitus jakautuu eri tavoin opintojakson toteutustavasta riippuen.
-------------------
Tällä opintojaksolla ajankäyttö ja kuormitus jakautuu seuraavasti:

- Luennot 20 h
- Itsenäinen työskentely 115 h
( sisältäen mm: harjoitustyöt, kotitehtävät, tenttiin valmistautuminen)
- Yhteensä 135 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Opiskelija tunnistaa kaikki osaamistavoitteissa kuvatut asiat, ymmärtää niiden merkityksen ja hän osaa suorittaa opintojakson tavoitteiden mukaiset perustehtävät.

Tyydyttävä (2): Edellisten lisäksi opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä aiheita systemaattisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Edellisten lisäksi opiskelija osaa kuvata eri ratkaisujen vaikutuksia ja tehdä perusteltuja valintoja vaihtoehtojen välillä.

Kiitettävä (4): Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa oppimaansa itsenäisesti ja arvioida tekemiään ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Edellisten lisäksi opiskelija osoittaa opintojakson sisältöjen syvällistä tuntemusta ja kykyä jäsentää ja analysoida ratkaisujen vaikutuksia laajemmin.

Esitietovaatimukset

Talonrakennustekniikan perusteet, Rakennusfysiikan perusteet .

Lisätiedot

Suomeksi
Arviointimenetelmät:
- Tentti
- Harjoitustyö / Oppimistehtävät,
- Jatkuva näyttö


Arviointi on kehittävää, jatkuvaa, osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista ja kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli.

Ks. myös Arviointi

Siirry alkuun