Siirry suoraan sisältöön

Työmaatekniikat ja työturvallisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TRRTS004-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 23
Koulutus
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
Rakennusmestari (AMK)
Opettajat
Petri Pelkonen
Ryhmät
TRM23KMM
Rakennusmestari (AMK)
Opintojakso
TRRTS004
Toteutukselle TRRTS004-3008 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Tämän opintojakson tietoja ja taitoja tarvitset, jotta osaat valita oikeat työmaatekniikat erilaisiin kohteisiin työturvallisuusmääräykset huomioiden.
Opintojakson osaamiset:
- Teknologinen osaaminen
Opintojakson tavoite:
Osaat valita oikeat työmaatekniikat uudis- ja korjausrakentamiskohteeseen sekä paikalla- ja elementtirakentamiseen huomioiden työturvallisuusmääräykset.
Nämä ovat samalla opintojakson perustehtäviä.

Sisältö

Uudis- ja korjausrakentamisen sekä paikalla- ja elementtirakentamisen työmaatekniikat. Työturvallisuusmääräykset.

Aika ja paikka

Kontaktitunnit lukujärjestyksen mukaan pääkampuksella.

Oppimateriaalit

Rakentamisen tuotantotekniikka. Ratu KI-6020. 2011
Rakennusten korjaustekniikka ja talous. Kaivonen, J.A., 1994
Rakentamisen työturvallisuus. Ratu KI-6034. 2019
Raturva – rakennustöiden ja -koneiden turvallisuusohjeet. Ratu Kl-6034.2018
Ratu-menetelmäkortit.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään seuraavia opetusmenetelmiä:
- Luennot
- Harjoitustyöt / Oppimistehtävät,

Opiskelija saa ohjausta
- palaute harjoitustehtävistä
- palaute kokeista
Tekoälysovellusten vastuulliseen ja läpinäkyvään käyttämiseen kannustetaan tällä opintojaksolla.
- Kunkin oppimistehtävän ohjeissa on tarvittaessa tarkennuksia sen hyödyntämisestä tarkemmin tällä opintojaksolla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työmaavierailut mahdollisuuksien mukaan,
Yritysvierailut koululla mahdollisuuksien mukaan,

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat sovitaan Opintojakson ensimmäisellä kontaktitunnilla.
Opintojakson aloitustentti on suoritettava kolmen ( 3 ) viikon kuluessa opintojakson aloituspäivästä, jotta opiskeluoikeus toteutuksella säilyy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen tai Hyväksilukeminen on mahdollista Jamkin Peppi ohjeistuksessa esitetyllä tavalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste tarkoittaa laskennallisesti keskimäärin 27 tunnin työtä. Kuormitus jakautuu eri tavoin opintojakson toteutustavasta riippuen.
-------------------
Tällä opintojaksolla ajankäyttö ja kuormitus jakautuu seuraavasti:
Kokonaiskuorma: 135 h
Kontaktiluennot: 24 h
Oppimista tukevat kotitehtävät: 40 h
Opintojaksolla tehtävät harjoitus-/projektityöt: 69 h
Oman osaamisen arviointi/vertaisarviointi: 2 h
Varaa tällä opintojaksolla opiskeluun aikaa n. 6-9 h/vko omaa aikaasi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Opiskelija tunnistaa kaikki osaamistavoitteissa kuvatut asiat, ymmärtää niiden merkityksen ja hän osaa suorittaa opintojakson tavoitteiden mukaiset perustehtävät.

Tyydyttävä (2): Edellisten lisäksi opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä aiheita systemaattisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Edellisten lisäksi opiskelija osaa kuvata eri ratkaisujen vaikutuksia ja tehdä perusteltuja valintoja vaihtoehtojen välillä.

Kiitettävä (4): Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa oppimaansa itsenäisesti ja arvioida tekemiään ratkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Edellisten lisäksi opiskelija osoittaa opintojakson sisältöjen syvällistä tuntemusta ja kykyä jäsentää ja analysoida ratkaisujen vaikutuksia laajemmin.

Esitietovaatimukset

Talonrakennustekniikan perusteet, Projektinjohto,

Lisätiedot

Arviointimenetelmät:
- Tentti,
- Harjoitustyö,
- Oppimistehtävät,
- Itsearviointi.

Arviointi on kehittävää, jatkuvaa, osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista ja kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli.

Ks. myös Arviointi

Siirry alkuun