Siirry suoraan sisältöön

Infran määrä- ja kustannuslaskenta (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00BV04-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 20
Koulutus
Rakennusmestari (AMK)
Opettajat
Petri Pelkonen
Ryhmät
TRM23KMM
Rakennusmestari (AMK)
Opintojakso
TR00BV04

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 25 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ma 25.08.2025 klo 14:00 - 16:30
(2 t 30 min)
Infran määrä- ja kustannuslaskenta TR00BV04-3001/ Zoom
R35G203 Oppimistila
Ti 26.08.2025 klo 08:00 - 10:30
(2 t 30 min)
Infran määrä- ja kustannuslaskenta TR00BV04-3001/ Zoom
R35G203 Oppimistila
Ma 08.09.2025 klo 14:00 - 16:30
(2 t 30 min)
Infran määrä- ja kustannuslaskenta TR00BV04-3001/ etä
Zoom
Ti 09.09.2025 klo 08:00 - 10:30
(2 t 30 min)
Infran määrä- ja kustannuslaskenta TR00BV04-3001/ Zoom
R35G203 Oppimistila
Ma 22.09.2025 klo 11:30 - 16:45
(5 t 15 min)
Infran määrä- ja kustannuslaskenta TR00BV04-3001
R35F204 IT-tila
Ti 23.09.2025 klo 08:00 - 10:30
(2 t 30 min)
Infran määrä- ja kustannuslaskenta TR00BV04-3001
R35F204 IT-tila
Ti 23.09.2025 klo 11:30 - 14:00
(2 t 30 min)
Infran määrä- ja kustannuslaskenta TR00BV04-3001
R35EP02 Oppimistila
Ma 06.10.2025 klo 14:00 - 16:30
(2 t 30 min)
Infran määrä- ja kustannuslaskenta TR00BV04-3001/ etä
Zoom
Ti 07.10.2025 klo 08:00 - 10:30
(2 t 30 min)
Infran määrä- ja kustannuslaskenta TR00BV04-3001/ Zoom
R35C114 Thought lab (Cafe)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Laboratory work schedule:

Tavoitteet

LAB-AMK toteuttaa opintojakson.

Opintojakson tarkoitus

Opiskelija hallitsee Infrahankkeen kustannuslaskennan perusteet, tehtävät ja kustannuksiin vaikuttavat tekijät.
Opiskelija ymmärtää oman vastuualueensa kustannusten määräytymisen suhteessa kokonaiskustannuksiin.
Opiskelija osaa määrä- ja kustannuslaskennan perusteet ja osaa laatia maarakennuskohteen kustannuslaskelman ja tarjouksen.

Sisältö

Infrahankkeen kustannusten muodostuminen, nimikkeistöt ja määrämittaus-säännöt, eritasoiset kustannuslaskentamenetelmät, kustannusarvion laadin-ta, yksikköhintojen ja tarjouksen laatiminen. Kustannusseuranta ja valvonta, kustannus ja menekkitietojen ja hankintojen perusteet.

Aika ja paikka

Lähiopetus ja verkkoluennot lähipäivinä lukujärjestyksen mukaan. Mahdollisuus seurata luentoja myös luokassa Rajakadulla.

Oppimateriaalit

Luennoilla jaettava materiaali
Ratu työsaavutukset
Rakennustöiden menekit

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään seuraavia opetusmenetelmiä:
- Luennot / Verkkoluennot,
- Harjoitustyöt / Oppimistehtävät,

Opiskelija saa ohjausta
- palaute harjoitustehtävistä
- palaute kokeista
Tekoälysovellusten vastuulliseen ja läpinäkyvään käyttämiseen kannustetaan tällä opintojaksolla.
- Kunkin oppimistehtävän ohjeissa on tarvittaessa tarkennuksia sen hyödyntämisestä tarkemmin tällä opintojaksolla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työmaavierailut mahdollisuuksien mukaan,
Yritysvierailut koululla mahdollisuuksien mukaan,

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat sovitaan Opintojakson ensimmäisellä kontaktitunnilla.
Opintojakson aloitustentti on suoritettava kolmen ( 3 ) viikon kuluessa opintojakson aloituspäivästä, jotta opiskeluoikeus toteutuksella säilyy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen tai Hyväksilukeminen on mahdollista Jamkin Peppi ohjeistuksessa esitetyllä tavalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste tarkoittaa laskennallisesti keskimäärin 27 tunnin työtä. Kuormitus jakautuu eri tavoin opintojakson toteutustavasta riippuen.
-------------------
Tällä opintojaksolla ajankäyttö ja kuormitus jakautuu seuraavasti:
Kokonaiskuorma: 133 h
Kontaktiluennot: 30 h
Oppimista tukevat kotitehtävät: 40 h
Opintojaksolla tehtävät harjoitus-/projektityöt: 63 h

Varaa tällä opintojaksolla opiskeluun aikaa n. 6-9 h/vko omaa aikaasi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet tyydyttävällä tasolla.
Tavoitteet:
Opiskelija hallitsee rakennushankkeen kustannuslaskennan perusteet, tehtävät ja kustannuksiin vaikuttavat tekijät.
Opiskelija ymmärtää oman vastuualueensa kustannusten määräytymisen suhteessa kokonaiskustannuksiin.
Opiskelija osaa määrä- ja kustannuslaskennan perusteet ja osaa laatia talonrakennus- tai maarakennuskohteen kustannuslaskelman ja tarjouksen.
Opiskelija tuntee kustannusseurannan ja jälkilaskennan menettelytavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvällä tasolla.
Tavoitteet:
Opiskelija hallitsee rakennushankkeen kustannuslaskennan perusteet, tehtävät ja kustannuksiin vaikuttavat tekijät.
Opiskelija ymmärtää oman vastuualueensa kustannusten määräytymisen suhteessa kokonaiskustannuksiin.
Opiskelija osaa määrä- ja kustannuslaskennan perusteet ja osaa laatia talonrakennus- tai maarakennuskohteen kustannuslaskelman ja tarjouksen.
Opiskelija tuntee kustannusseurannan ja jälkilaskennan menettelytavat.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävällä tasolla.
Tavoitteet:
Opiskelija hallitsee rakennushankkeen kustannuslaskennan perusteet, tehtävät ja kustannuksiin vaikuttavat tekijät.
Opiskelija ymmärtää oman vastuualueensa kustannusten määräytymisen suhteessa kokonaiskustannuksiin.
Opiskelija osaa määrä- ja kustannuslaskennan perusteet ja osaa laatia talonrakennus- tai maarakennuskohteen kustannuslaskelman ja tarjouksen.
Opiskelija tuntee kustannusseurannan ja jälkilaskennan menettelytavat.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kurssitenttiä ei ole suoritettu hyväksyttävästi tai harjoitustyö on tekemättä.

Esitietovaatimukset

Maarakennus, väylät ja verkostot-kurssi

Lisätiedot

Arviointimenetelmät:
- Tentti,
- Harjoitustyö,
- Oppimistehtävät,

Arviointi on kehittävää, jatkuvaa, osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista ja kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli.

Ks. myös Arviointi

Siirry alkuun