Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisyys kehittämisessä (5 op)

Toteutuksen tunnus: YZ00CL08-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2025 - 22.08.2025

Ajoitus

15.09.2025 - 07.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Insinööri
  • Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala

Opettaja

  • Emilia Lahdenperä
  • Marika Puttonen

Vastuuopettaja

Emilia Lahdenperä

Ryhmät

  • ZJAYJS24S1
    Avoin AMK, sote, YAMK-väylät, Johtamisen tutkinto-ohjelma
  • YSB25SM
    Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
  • YSB25S1AVO
    Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
  • YJS25SM
    Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, sosiaali-ja terveysala
  • YSB24S1
    Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
  • YSB22S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YSB23S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • 17.09.2025 15:00 - 17:00, Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3004
  • 01.10.2025 15:00 - 17:00, Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3004
  • 22.10.2025 15:00 - 17:00, Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3004
  • 05.11.2025 15:00 - 17:00, Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3004
  • 19.11.2025 15:00 - 17:00, Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3004
  • 03.12.2025 15:00 - 17:00, Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3004

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi sinulla on kyky ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa, hallitset asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä ja osaat soveltaa niitä omalla toimialallasi.
Tunnistat asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä. Opintojakosn jälkeen sinulla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti. Osaat arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.

Opintojakson osaamiset:
- Eettisyys
- Oppimaan oppiminen
- Ennakoiva kehittäminen

Sisältö

Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä (Muotoiluajattelu, design thinking) 1 op
Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä: Kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu 2 op
Asiakaskokemus ja sen johtaminen 1 op
Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa 1 op

Aika ja paikka

Kaikki tapaamiset toteutuvat etätapaamisina Zoomissa. Ensimmäisessä ja viimeisessä tapaamisessa läsnäolovelvoite.

1. Opintojaksoinfo (läsnäolovelvoite)
2. Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä
3. Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä
4. Asiakaskokemus ja sen johtaminen
5. Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa
6. Opintojakson päätös, reflektio (läsnäolovelvoite)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Huom. Kirjoja käytetään opiskelussa soveltuvin osin ja tarvepohjaisesti.

Hassi, L., Maila, R., & Paju, S. (2015). Kehitä kokeillen: Organisaation käsikirja. Talentum Pro.

Hujala, A., & Taskinen, H. (2020). Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Press.

Koivisto, M., Säynäjäkangas, J., & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.

Pakarinen, A., & Pakarinen, A. (2023). Design thinking in healthcare: From problem to innovative solutions (1st ed. 2023.). Springer Nature Switzerland AG. https://doi.org/10.1007/978-3-031-24510-7

Poskela, J., Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H-M. 2015. Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoministeriön juklaisuja 67/2015.

Saarijärvi, H., & Puustinen, P. (2020). Strategiana asiakaskokemus: Miksi, mitä, miten? Docendo.

Stickdorn, M., & Stickdorn, M. (2018). This is service design doing: Applying service design in the real world : a practitioner's handbook (First edition.). O'Reilly Media, Inc.

+ muu opintojaksolla ilmoitettu aineisto.

Opetusmenetelmät

Luentotallenteet
Webinaarit
Itsenäinen opiskelu
Pienryhmäopiskelu
Tehtävien työstäminen yksilönä ja ryhmässä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla toimitaan tutkintosäännön mukaisin periaattein.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä 1 op
Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä 2 op
Asiakaskokemus ja sen johtaminen 1 op
Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa 1 op

Sisällön jaksotus

6 webinaaria keskiviikkoisin klo 15-17.
Ensimmäinen ja viimeinen läsnäolovelvoitteella.
17.9. Opintojaksoinfo ja opintojakson aloitus (läsnäolovelvoite)
1.10.
22.10.
5.11.
19.11.
3.12. Opintojakson päätöswebinaari (läsnäolovelvoite)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija osoittaa kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee jonkin asiakaslähtöisen palvelujen kehittämismenetelmän ja osaa soveltaa sitä omassa toimintaympäristössään.
- Opiskelija ymmärtää, mitä asiakaskokemuksella tarkoitetaan ja ymmärtää sen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa asiakaslähtöisen kehittämisen tarpeiden tunnistamisessa.
- Opiskelija tunnistaa ammattialan eettiset periaatteet ja arvot palvelujen kehittämisen kontekstissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija osoittaa edistynyttä kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee useampia asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä ja osoittaa kykyä soveltaa niitä omalla toimialallaan.
- Opiskelija tunnistaa asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä ja osaa soveltaa osaamistaan käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti.
- Opiskelija osaa arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osoittaa edistynyttä ja kriittistä kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee useampia asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä, osaa soveltaa niitä kehittämisessä ja kykenee arvioimaan erilaisten menetelmien käyttöä suhteessa kehittämisen tarpeeseen.
- Opiskelija tunnistaa asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä ja osaa soveltaa osaamistaan vaativiin käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti. Opiskelija osoittaa kykyä soveltaa tietoa vaativiin käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelija osaa arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä. Lisäksi opiskelija tunnistaa ja analysoi tulevaisuuden ilmiöitä, jotka haastavat ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.