Asiakaslähtöisyys kehittämisessä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YZ00CL08-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 22.08.2025
Ajoitus
15.09.2025 - 07.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Insinööri
- Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
Opettaja
- Emilia Lahdenperä
- Marika Puttonen
Vastuuopettaja
Emilia Lahdenperä
Ryhmät
-
ZJAYJS24S1Avoin AMK, sote, YAMK-väylät, Johtamisen tutkinto-ohjelma
-
YSB25SMProjektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
-
YSB25S1AVOProjektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
-
YJS25SMJohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, sosiaali-ja terveysala
-
YSB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
-
YSB22S1Projektijohtaminen YAMK
-
YSB23S1Projektijohtaminen YAMK
- 17.09.2025 15:00 - 17:00, Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3004
- 01.10.2025 15:00 - 17:00, Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3004
- 22.10.2025 15:00 - 17:00, Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3004
- 05.11.2025 15:00 - 17:00, Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3004
- 19.11.2025 15:00 - 17:00, Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3004
- 03.12.2025 15:00 - 17:00, Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3004
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi sinulla on kyky ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa, hallitset asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä ja osaat soveltaa niitä omalla toimialallasi.
Tunnistat asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä. Opintojakosn jälkeen sinulla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti. Osaat arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.
Opintojakson osaamiset:
- Eettisyys
- Oppimaan oppiminen
- Ennakoiva kehittäminen
Sisältö
Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä (Muotoiluajattelu, design thinking) 1 op
Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä: Kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu 2 op
Asiakaskokemus ja sen johtaminen 1 op
Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa 1 op
Aika ja paikka
Kaikki tapaamiset toteutuvat etätapaamisina Zoomissa. Ensimmäisessä ja viimeisessä tapaamisessa läsnäolovelvoite.
1. Opintojaksoinfo (läsnäolovelvoite)
2. Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä
3. Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä
4. Asiakaskokemus ja sen johtaminen
5. Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa
6. Opintojakson päätös, reflektio (läsnäolovelvoite)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Huom. Kirjoja käytetään opiskelussa soveltuvin osin ja tarvepohjaisesti.
Hassi, L., Maila, R., & Paju, S. (2015). Kehitä kokeillen: Organisaation käsikirja. Talentum Pro.
Hujala, A., & Taskinen, H. (2020). Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Press.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J., & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Pakarinen, A., & Pakarinen, A. (2023). Design thinking in healthcare: From problem to innovative solutions (1st ed. 2023.). Springer Nature Switzerland AG. https://doi.org/10.1007/978-3-031-24510-7
Poskela, J., Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H-M. 2015. Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoministeriön juklaisuja 67/2015.
Saarijärvi, H., & Puustinen, P. (2020). Strategiana asiakaskokemus: Miksi, mitä, miten? Docendo.
Stickdorn, M., & Stickdorn, M. (2018). This is service design doing: Applying service design in the real world : a practitioner's handbook (First edition.). O'Reilly Media, Inc.
+ muu opintojaksolla ilmoitettu aineisto.
Opetusmenetelmät
Luentotallenteet
Webinaarit
Itsenäinen opiskelu
Pienryhmäopiskelu
Tehtävien työstäminen yksilönä ja ryhmässä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla toimitaan tutkintosäännön mukaisin periaattein.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä 1 op
Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä 2 op
Asiakaskokemus ja sen johtaminen 1 op
Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa 1 op
Sisällön jaksotus
6 webinaaria keskiviikkoisin klo 15-17.
Ensimmäinen ja viimeinen läsnäolovelvoitteella.
17.9. Opintojaksoinfo ja opintojakson aloitus (läsnäolovelvoite)
1.10.
22.10.
5.11.
19.11.
3.12. Opintojakson päätöswebinaari (läsnäolovelvoite)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija osoittaa kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee jonkin asiakaslähtöisen palvelujen kehittämismenetelmän ja osaa soveltaa sitä omassa toimintaympäristössään.
- Opiskelija ymmärtää, mitä asiakaskokemuksella tarkoitetaan ja ymmärtää sen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa asiakaslähtöisen kehittämisen tarpeiden tunnistamisessa.
- Opiskelija tunnistaa ammattialan eettiset periaatteet ja arvot palvelujen kehittämisen kontekstissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija osoittaa edistynyttä kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee useampia asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä ja osoittaa kykyä soveltaa niitä omalla toimialallaan.
- Opiskelija tunnistaa asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä ja osaa soveltaa osaamistaan käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti.
- Opiskelija osaa arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osoittaa edistynyttä ja kriittistä kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee useampia asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä, osaa soveltaa niitä kehittämisessä ja kykenee arvioimaan erilaisten menetelmien käyttöä suhteessa kehittämisen tarpeeseen.
- Opiskelija tunnistaa asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä ja osaa soveltaa osaamistaan vaativiin käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti. Opiskelija osoittaa kykyä soveltaa tietoa vaativiin käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelija osaa arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä. Lisäksi opiskelija tunnistaa ja analysoi tulevaisuuden ilmiöitä, jotka haastavat ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.