Siirry suoraan sisältöön

Digitalisoituva johtamisympäristö Nonstop (5op)

Toteutuksen tunnus: YZ00CL10-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2025 - 31.05.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
27.10.2025 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 300
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
Opettajat
Sari Järvinen
Emilia Lahdenperä
Vastuuopettaja
Emilia Lahdenperä
Ryhmät
YSH24S1
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
YSB24S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
YSB23S1
Projektijohtaminen YAMK
YSY22SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
YSH23S1
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
ZJA26KSY
Avoin AMK, sote, YAMK
ZJK26KSY
Korkeakoulujen välinen yhteistyö, SOTE,YAMK
YJS24S1
Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, sosiaali-ja terveysala
Opintojakso
YZ00CL10

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 2 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 31.10.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Digitalisoituva johtamisympäristö YZ00CL10-3002
Vapaaehtoinen ohjauswebinaari 1
Pe 14.11.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Digitalisoituva johtamisympäristö YZ00CL10-3002
Vapaaehtoinen ohjauswebinaari 2
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on kaksi tehtävää, joiden yhteenlasketut pisteet määrittelevät opintojakson arvosanan. Kaikkien tehtävien (myös reflektion ja vertaisarviointien) tulee olla hyväksytysti suoritettu, jotta opintojaksosta voi saada hyväksytyn arvosanan. Opintojakson arviointi perustuu tehtävien yhteispistemäärään seuraavasti:

Arvosana 1: 4-5 pistettä
Arvosana 2: 6-9 pistettä
Arvosana 3: 10-13 pistettä
Arvosana 4: 14-17 pistettä
Arvosana 5: 18-20 pistettä

Oppimistehtäviä arvioidaan 2-3 viikon välein. Kun olet suorittanut kaikki opintojakson tehtävät hyväksytysti, saat suoritusmerkinnän Peppiin.

Arvosanan korottaminen tai hylätyn tehtävän uusiminen:
Uusintojen ja korotusten osalta opintojaksolla noudatetaan Jamkin tutkintosääntöä. Tutkintosääntöä sovelletaan opintojaksolla siten, että yksittäisen tehtävän uusintakertojen loppuessa (varsinainen suorituskerta + kaksi uusintaa), opintojaksolle tulee ilmoittautua uudelleen. Toisin sanoen, mikäli tehtävä 1 ei kolmella yrityksellä ole hyväksyttävissä, tehtävää 2 ei arvioida ja opiskelija saa opintojaksosta tällöin arvosanan 0.

Jos opiskelija haluaa korottaa arvosanaansa, se on mahdollista tutkintosäännön puitteissa yhden kerran. Opiskelija sopii asiasta opettajan kanssa ennen opintojakson päättymistä. Hän kuvaa kirjallisesti opettajalle (sähköpostitse), minkä osan opintojakson tehtävistä hän haluaa uusia ja sopii aikataulusta. Mikäli opiskelija ei palauta tehtäviään sovittuun aikatauluun mennessä, alkuperäinen arvosana jää voimaan eikä korottaminen sen jälkeen ole mahdollista.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat hyödyntää systeemisen johtamisen malleja sosiaali- ja terveysalalla.
Ymmärrät tieteellisen tiedon ja tiedon analysoinnin merkityksen sosiaali- ja terveysalalla päätöksenteossa. Tiedostat digitaalisen teknologian ja datan hyödyntämisen liittyvät mahdollisuudet työyhteisöjä, johtamista ja palveluja kehitettäessä
Hallitset joitain digitaalisen teknologian työkaluja sekä omaat perusvalmiudet tietoturvallisuuden varmistamisessa. Tunnistat digitaalisen turvallisuuden keskeiset piirteet oman organisaatiosi kannalta ja saat työkaluja organisaatiosi digiturvallisuuden kehittämistyöhön.

Opintojakson osaamiset
o Oppimaan oppiminen
o Ennakoiva kehittäminen
o Työelämässä toimiminen

Sisältö

• Systeeminen johtaminen digitalisoituvassa toimintaympäristössä
• Data-analytiikan ja tekoälyn hyödyntäminen sekä merkitys sosiaali- ja terveyspalveluissa
• Digitaalisen muutosjohtamisen dynamiikka
• Hyvinvointiteknologia, AI:n ja robotiikan mahdollisuudet
• Kyberturvallisuus sosiaali- ja terveysalalla

Aika ja paikka

Ajasta ja paikasta riippumaton suoritustapa.
Vapaaehtoiset ohjauswebinaarit erillisen aikataulun mukaisesti.

Oppimateriaalit

Blek, T., Lahdenperä, E., & Lehosmaa, J. (2024). Sote-ammattilaisten kyberturvallisella toiminnalla varmistetaan asiakas- ja potilasturvallisuutta. Jamk Arena Pro. https://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-2984-0783-104
Buonocore, F., Annosi, MC., de Gennaro, D. T& Riemma, F. (2024). Digital transformation and social change: Leadership strategies for responsible innovation. Journal of Engineering and Technology Management (74). Digital transformation and social change: Leadership strategies for responsible innovation
Cairney P and Toomey C. Systems Leadership: a qualitative systematic review of advice for policymakers [version 1; peer review: 3 approved]. Open Res Europe 2025, 5:6 https://doi.org/10.12688/openreseurope.18982.1
Clarke, M. & Martin, K. 2024. Managing cybersecurity risk in healthcare settings. Healthcare Management Forum 2024, Vol. 37(1), 17-20. Managing cybersecurity risk in healthcare settings - Matthew Clarke, Kevin Martin, 2024 (sagepub.com).
DigiFinland_tekoaly_loppuraportti_210324.pdf
Käsikirja: Digitalisaatiota ja sitä koskevien toimintatapojen, osaamisen ja kulttuurin edistäminen
Kioskli, K., Fotis, T., Nifakos, S. & Mouratidis. H. 2023. The Importance of Conceptualising the Human-Centric Approach in Maintaining and Promoting Cybersecurity-Hygiene in Healthcare 4.0. Applied Sciences | Free Full-Text | The Importance of Conceptualising the Human-Centric Approach in Maintaining and Promoting Cybersecurity-Hygiene in Healthcare 4.0 (mdpi.com).
López-Figueroa, J. C., Ochoa-Jiménez, S., Palafox-Soto, M. O., & Hernandez Munoz, D. S. (2025). DigitalLeadership: ASystematic Literature Review. Administrative Sciences, 15(4), 129. https://doi.org/10.3390/admsci15040129
Nifakos, S., Chandramouli, K., Nikolaou, C. K., Papachristou, P., Koch, S., Panaousis, E., & Bonacina, S. (2021). Influence of Human Factors on Cyber Security within Healthcare Organisations: A Systematic Review. Sensors (Basel, Switzerland), 21(15), 5119. https://doi.org/10.3390/s21155119
Olsen, G., & Bastholm, M. (2025). The Future of Public Health Leadership: Skills and Strategies for the Next Generation. Journal of Foresight and Health Governance, 2(1), 1-10. https://journalfph.com/index.php/jfph/article/view/1
Seppälä, M. & Raulo, A. (toim.). 2023. Johda kokonaisuuksia, älä osia. Jamkin julkaisusarja 323. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-686-6
SOTE-tekoälyn ekosysteemin tekoälyvisio 2035
Sriharan, A., Sekercioglu, N., Mitchell, C., Senkaiahliyan, S., Hertelendy, A., Porter, T., & Banaszak-Holl, J. (2024). Leadership for AI Transformation in Health Care Organization: Scoping Review. Journal of medical Internet research, 26, e54556. https://doi.org/10.2196/54556
Tekoälysäädös | Shaping Europe’s digital future
The European Health Data Space (EHDS)
Wold Economic Forum. 2025. The Future Job Report. The Future of Jobs Report 2025

Opetusmenetelmät

Luentotallenteet
Yksilötehtävät tai ryhmätehtävät
Itsenäinen opiskelu
Reflektio
Itsearviointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tutkintosäännön mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormitus on 5 op eli 135 tuntia. Varaa viikoittain aikaa opiskelulle.

Käytä 5 opintopistettä eli 135 tuntia opintojaksolla suurin piirtein näin:

Luentotallenteiden katsominen 6 tuntia
Itsearviointi ja reflektio 4 tuntia
Tiedonhaku, lukeminen, opiskelu, ajattelu 85 h
Tehtävien aktiivinen työstäminen 40 h
= Yhteensä 135 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee systeemisen johtamisen perusteet ja digitalisoituvan toimintaympäristön muutokseen liittyvän ajattelun. Hän tuntee tietojohtamisen teorioita ja toimintamalleja. Opiskelija hallitsee joitakin tiedolla johtamisen lähestymistapoja, työkaluja ja käytänteitä. Hänellä on näkemys digitaalisen turvallisuuden merkityksestä sosiaali- ja terveyspalveluissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija soveltaa itsenäisesti systeemisen johtamisen teorioita käytäntöön sosiaali- ja terveysalan digitalisoituvassa toimintaympäristössä. Hän osaa hyödyntää tiedolla johtamisesta toimintaympäristössään. Opiskelija soveltaa itsenäisesti tiedolla johtamisen lähestymistapoja ja työkaluja käytäntöön. Opiskelijalla on valmiudet digitaalisen turvallisuuden johtamiseen sekä välineitä digiturvan kehittämiseen omassa organisaatiossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tiedolla johtamisen käytännöstä suhteessa näyttöön perustuvaan tietoon sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tiedolla johtamisen lähestymistavoista ja sekä digitaalisen teknologian hyödyntämisen mahdollisuuksista palveluja ja toimintoja kehitettäessä. Hän kehittää toimintaa niiden perusteella organisaation strategisia valintoja tukevalla tavalla. Tiedät, mitä tekijöitä sinun tulee ottaa huomioon digitaalisen turvallisuuden eri osa-alueilla: johtaminen ja riskienhallinta, jatkuvuuden hallinta, kyberturvallisuus, tietosuoja ja tietoturvallisuus.

Esitietovaatimukset

AMK -tutkinto

Lisätiedot

To 31.10.2024 klo 15.00-16.00 Digitalisoituva johtamisympäristö, vapaaehtoinen ohjauswebinaari 1
To 14.11.2024 klo 15.00-16.00 Digitalisoituva johtamisympäristö, vapaaehtoinen ohjauswebinaari 2
Kevään 2026 ohjauswebinaarit ilmoitetaan myöhemmin

Siirry alkuun