Tutkiva kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: YZ00CK87-3033
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.11.2025 - 08.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 04.03.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Master's Degree Programme in Professional Project Management
- Opettajat
- Juha Paananen
- Ryhmät
-
ZJAYTF25S1Avoin amk, tekn, yamk-väylä, Professional Project Management
-
YTF25S1Master's Degree Programme in Professional Project Management
- Opintojakso
- YZ00CK87
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Ke 04.03.2026 klo 17:00 - 19:30 (2 t 30 min) |
Research-based Development YZ00CK87-3033 |
zoom
|
|
Ke 25.03.2026 klo 17:00 - 19:30 (2 t 30 min) |
Research-based Development YZ00CK87-3033 |
zoom
|
|
Ke 15.04.2026 klo 17:00 - 19:30 (2 t 30 min) |
Research-based Development YZ00CK87-3033 |
zoom
|
|
Ke 06.05.2026 klo 17:00 - 19:30 (2 t 30 min) |
Research-based Development YZ00CK87-3033 |
zoom
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät tutkivan otteen merkityksen työelämän kehittämisessä ja saat koottua itsellesi oman työkalupakin työelämän kehittämismenetelmistä.
Opintojakson osaamiset
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Oppimaan oppiminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan eron. Ymmärrät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita eli metodologisia lähtökohtia. Tiedät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessin. Hallitset ja osaat soveltaa joitakin työelämän kehittämismenetelmiä oman alasi kehittämistoiminnassa. Ymmärrät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellsen käytännön merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
Toteutustavat
Workshops
Literature-based development report production
Sisältö
Tutkivan kehittämisen lähtökohdat ja metodologia
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
Tutkivan kehittämisen prosessi ja sen hallinta
Kehittämismenetelmät, aineistot ja aineistojen analyysit
Arviointi osana tutkivaa kehittämistä
Arvioitavat kohdat:
Verkkokokeen osuus arvosanasta on 50 %.
E-posterin osuus arvosanasta on 50 %.
Aika ja paikka
Elinkaaren hallinan opetussuunnitelman mukaisesti.
Yksityiskohdat tullaan tarkentamaan myöhemmin 2025.
Oppimateriaalit
Verkkotentti:
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro.
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus.
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan HTK-ohje 2023. https://tenk.fi/sites/default/files/2023-03/HTK-ohje_2023.pdf
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Opetusmenetelmät
Projektin hallinnan opiskelijoille tarkoitettu toteutus.
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävät kuten esseet
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Verkkoluentotallenteet, podcastit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti kurssin lopussa, tarkempi pvm. ilmoitetaan kurssin Moodle työtilassa. Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta tenttiä seuraavina viikkoina.
Verkkotentin materiaali: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- neljä webinaaria ja niihin liittyvät tehtävät 20 h
- oppimistehtävät 40 h
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 35 h
- tenttiin valmistautuminen 40 h
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kurssi arvostellaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty, merkitään S (Hyväksytty) tai 0 (Hylätty).
H (Hyväksytty):
Osaat vertailla tutkimuspohjaisen kehittämisen ja akateemisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Osaat analysoida kehittämisaiheeseesi sopivia kehittämisprosesseja ja -menetelmiä sekä pohtia ja arvioida niiden soveltuvuutta kirjallisuuden avulla. Ymmärrät tutkimusetiikan merkityksen tutkimuspohjaisessa kehittämisessä. Osaat laatia aiheehdotuksen opinnäytetyöllesi.
0 (Hylätty):
Opiskelija ei saavuta kurssin osaamistavoitteita.
Lisätiedot
Arviointimenetelmät:
Reflektiivinen itsearviointi, vertaiskommentointi, jatkuva palaute ja opintojakson kokonaisarviointi verkkotenttiin ja oppimistehtäviin pohjautuen.