Siirry suoraan sisältöön

Concept Art & Character Design (5op)

Toteutuksen tunnus: HG00CI48-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
12.01.2026 - 20.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 50
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opettajat
Mika Karhulahti
Ilari Miikkulainen
Vastuuopettaja
Teija Koskinen
Ryhmät
HTG25SB
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
HTG25SA
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
ZJAHTG25S1
Avoin AMK, Tiko, amk-väylä, BIT, tradenomi amk
HTG26VK
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology, vaihto-opiskelu/Exchange studies
HTG25S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opintojakso
HG00CI48

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 37 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Pe 16.01.2026 klo 09:45 - 12:15
(2 t 30 min)
Concept Art & Character Design HG00CI48-3002
R35BP13 Oppimistila
Pe 23.01.2026 klo 09:45 - 12:15
(2 t 30 min)
Concept Art & Character Design HG00CI48-3002
R35BP13 Oppimistila
Pe 30.01.2026 klo 09:45 - 12:15
(2 t 30 min)
Concept Art & Character Design HG00CI48-3002
R35BP13 Oppimistila
Pe 06.02.2026 klo 09:45 - 12:15
(2 t 30 min)
Concept Art & Character Design HG00CI48-3002
R35BP13 Oppimistila
Pe 13.02.2026 klo 09:45 - 12:15
(2 t 30 min)
Concept Art & Character Design HG00CI48-3002
R35BP13 Oppimistila
Pe 20.02.2026 klo 09:45 - 12:15
(2 t 30 min)
Concept Art & Character Design HG00CI48-3002
R35BP13 Oppimistila
Pe 06.03.2026 klo 09:45 - 12:15
(2 t 30 min)
Concept Art & Character Design HG00CI48-3002
R35BP13 Oppimistila
Pe 13.03.2026 klo 09:45 - 12:15
(2 t 30 min)
Concept Art & Character Design HG00CI48-3002
R35BP13 Oppimistila
Pe 20.03.2026 klo 09:45 - 12:15
(2 t 30 min)
Concept Art & Character Design HG00CI48-3002
R35BP13 Oppimistila
Pe 27.03.2026 klo 09:45 - 12:15
(2 t 30 min)
Concept Art & Character Design HG00CI48-3002
R35BP13 Oppimistila
Pe 10.04.2026 klo 09:45 - 12:15
(2 t 30 min)
Concept Art & Character Design HG00CI48-3002
R35BP13 Oppimistila
Pe 17.04.2026 klo 09:45 - 12:15
(2 t 30 min)
Concept Art & Character Design HG00CI48-3002
R35BP13 Oppimistila
Pe 24.04.2026 klo 09:45 - 12:15
(2 t 30 min)
Concept Art & Character Design HG00CI48-3002
R35BP13 Oppimistila
Pe 08.05.2026 klo 09:45 - 12:15
(2 t 30 min)
Concept Art & Character Design HG00CI48-3002
R35BP13 Oppimistila
Pe 15.05.2026 klo 09:45 - 12:15
(2 t 30 min)
Concept Art & Character Design HG00CI48-3002
R35BP13 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Kurssin tavoite
Miten luoda kiinnostavaa ja yhtenäistä konseptitaidetta, joka auttaa sinua viestimään työtovereidesi kanssa? Miten tehdä hahmoistasi loogisesti toimivia? Kunnollisen konseptitaiteen tekeminen on ratkaisevan tärkeää pelikehitysprojektissasi, sillä se on yksi parhaista tavoista viestiä ryhmäsi kanssa ei vain visuaalisesta näkökulmasta vaan myös ääninäkökulmasta. Ryhmätyössä on elintärkeää, että kaikki ryhmän jäsenet ovat samalla sivulla peliä kehitettäessä. Jos on yhteisymmärrys siitä, että pelimme on kauhu-pelottava -tyyppinen, mitä se todella tarkoittaa? Onko se pelottava peli 10-vuotiaille vai aikuisille? Kauhu merkitsee eri ihmisille eri asioita, ja siksi on tärkeää tehdä kunnollista konseptitaidetta ja tehdä hahmot näkyviksi hyvin varhaisessa vaiheessa projektia.

Kurssin suoritettuasi kykenet tekemään kunnollista konseptitaidetta ja luomaan yhtenäisiä hahmoja peliisi prosessin alkuvaiheessa. Opit erilaisia työkaluja ja tekniikoita konseptitaiteelle, ja siten pystyt ottamaan askeleen kohti yhteistä ymmärrystä siitä, mistä pelissäsi on kyse.

Kurssin kompetenssit
Poikkitieteellinen osaaminen peleissä
Opiskelija voi soveltaa taitojaan ja tietämystään erityisellä pelituotannon, kehityksen tai suunnittelun alalla tai muulla digitaalisiin peleihin liittyvällä opintoalalla.

Pelituotannon kompetenssi
Opiskelija voi tuottaa sisältöä peliprojektiin ja työskennellä työkalujen kanssa merkityksellisellä ja systemaattisella tavalla.
Opiskelija voi tuottaa arvoa peliprojektille työskennellessään tietyssä erityisasiantuntijan roolissa.

Kurssin oppimistavoitteet
Kurssin suorittanut opiskelija ymmärtää perusnäkökohdat ja tekniikat, miten suunnitella hahmoja, tarjota konseptitaidetta ja miten viestiä pelitaiteen ja estetiikan asioista kehitystiimin, julkaisijoiden ja muiden sidosryhmien kanssa.

Sisältö

Tällä kurssilla opit, miten luoda konseptitaidetta eri tarkoituksiin erilaisilla työkaluilla ja menetelmillä. Opit, että konseptitaide monissa muodoissaan on perustavanlaatuinen työkalu viestintään yhteisluovassa prosessissa. Hahmosuunnittelu kattaa visuaalisen, motivaation ja konfliktiin perustuvan näkökulman, ja tämän kurssin aikana opit myös muita tapoja (kuten ääni, kerronta) tehostaa ryhmäsi työnkulun yhtenäisyyttä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä(1): Sinulla on tietoa konseptitaiteen ja hahmosuunnittelun alueelta. Tunnet konseptitaiteen käsitteet ja tiedät, mitä se sisältää. Portfoliosi on pinnallinen, eikä siinä ole näyttöä asiantuntemuksesta konseptitaiteen tai hahmonkehityksen alalla.

Tyydyttävä (2): Ymmärrät konseptitaiteen ja hahmosuunnittelun käsitteet ja miten ne liittyvät pelikehitykseen. Ymmärrät konseptitaiteen eri elementit ja tiedät, että ne ovat järkeviä pelikehitysprosessissa. Portfoliosi on pinnallinen, ja taitosi konseptitaiteessa ovat siedettäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Ymmärrät käsitepiirustuksen ja hahmosuunnittelun konseptit ja voit soveltaa hankittua tietoa todellisessa kehitysprojektissa. Voit soveltaa taitojasi ja tietoasi käsitepiirtäjänä pelituotannoissa jossain määrin. Portfoliosi on hyvä, mutta siinä ei ole erityisosaamista, joka erottuisi keskivertoa ylemmäs.

Erittäin hyvä (4): Ymmärrät käsitepiirustuksen ja hahmosuunnittelun merkityksen perusteellisesti ja pystyt analysoimaan yksityiskohtaisesti omaa ja muiden käsitepiirtäjien työtä. Portfoliosi on havainnollinen ja kattava, ja on helppo sovittaa käsitepiirustusideasi kaikkien ymmärrettäväksi. Sinulla on erityistaitoja jollakin käsitepiirustuksen alueella (visuaalinen, audio, hahmo/kerronta).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Ymmärrät konseptitaiteen ja hahmosuunnittelun konseptit perusteellisesti ja kykenet analysoimaan kriittisesti sekä omaa työtäsi että muiden ryhmän jäsenten töitä. Voit keskustella analyyttisesti pelin konseptitaiteesta ja puolustaa (tiedon ja todisteiden perusteella) mielipiteitäsi. Portfoliosi on havainnollistava ja se inspiroi muita ihmisiä. Konseptitaiteen taitosi ovat sillä tasolla, että kykenet työskentelemään todellisissa projekteissa peliteollisuuden jossain erityisalalla.

Lisätiedot

Paikkoja vaihto-opiskelijoille: 5

Siirry alkuun