Introduction to XR and Mobile Development in Game Engine (5 op)
Toteutuksen tunnus: HG00CF56-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
12.01.2026 - 20.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
- Opettajat
- Kalle Raijonkari
- Juulia Kääriä
- Ryhmät
-
HTG25SBBachelor's Degree Programme in Business Information Technology
-
HTG25SABachelor's Degree Programme in Business Information Technology
-
HTG25S1Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
-
ZJAHTG25S1Avoin AMK, Tiko, amk-väylä, BIT, tradenomi amk
- Opintojakso
- HG00CF56
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
The first ~10 weeks of the course are used to get acquainted with various development platforms and software development kits, which are done by weekly lectures and learning assignments. The final weeks of the course are reserved for individual project work and project presentations.
Tavoitteet
XR- ja mobiilikehitys pelimoottorilla -kurssilla saat taitoja peliohjelmointiin hyödyntämällä erilaisten pelialustojen ja laitteiden ohjelmistokehityspaketteja (SDK). Ymmärrät, miten hyödyntää laite- ja alustavalmistajien dokumentaatiota kehittäessäsi erilaisia laitteita varten, kuten esimerkiksi virtuaalitodellisuuslasit, mobiililaitteet tai jopa pelikonsolit.
Kurssin osaamiset:
Pelin tuotanto-osaaminen: Opiskelija osaa ohjelmoida moottorikohtaisella kielellä ja ymmärtää varojen ja/tai välimuistin roolin.
Ohjelmistotekniikan osaaminen: Opiskelija on perehtynyt ohjelmistotekniikkaan liittyviin työkaluihin ja menetelmiin ja kykenee soveltamaan tietoa käytännön työssä.
Monitieteinen osaaminen peleissä: Opiskelija osaa soveltaa taitojaan ja tietämystään pelituotannon, -kehityksen tai -suunnittelun erityisalalla tai muulla digitaalisten pelien alaan liittyvällä tutkimusalueella.
Proaktiivinen kehittäminen: Opiskelija pystyy työskentelemään projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa.
Kurssin oppimistavoitteet:
Kurssin suoritettuasi ymmärrät, miten aloittaa pelikehitys erilaisille ei-PC-laitteille ja -lisälaitteille. Ymmärrät, miten asentaa ja käyttää ohjelmistokehityspaketteja (SDK) ja mistä ja miten saada tarvittavaa kehitykseen liittyvää tietoa. Pystyt rakentamaan pelin muulle kuin PC-laitteelle.
Sisältö
Kurssin aikana opit, mistä hankkia ohjelmistokehityspaketit (SDK:t) eri laitteille ja alustoille, mistä löytää niiden käyttöön liittyvät vaatimukset ja lisenssit sekä miten käyttää niitä pelikehityksen yhteydessä. Opit myös käytännössä, miten käyttää SDK:ita peliohjelmoinnissa. Kurssin aikana sinulle tarjotaan erilaisia laitteita, ja harjoittelet pelin prototyyppien ja rakentamisen laitteelle käytännössä.
Oppimateriaalit
Mandatory learning materials will be provided in the course Moodle-space. Learning materials include videos, articles as well as device manufacturer’s documentation.
Recommended literature:
Takoordyal, K. Beginning Unity Android Game Development: From Beginner to Pro, 2020.
Hocking, J. Unity in action : multiplatform game development in C#, 2022.
Opetusmenetelmät
The course will be conducted as contact studying at Jamk's campuses. There will be lectures, in which the students will learn the basic theory of the course's subjects, and practical assignments which allow the students to try out the things they have learned in practice.
During the course the students will become acquainted with developing and building games for mobile and XR-devices. The students will learn the basics of SDK’s (software development kits) and about how hardware limitations affect the development of game software. During the course students will produce a prototype of either a mobile or XR game.
The student will require a laptop and a mobile device to participate on the course as development starts with step-by-step tutorials in class. The environments used on the course run on PC and Android platforms. Students with iOS/macOS-devices should contact the teacher during enrollment.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
The course will have a game industry guest, schedule permitting.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
There will be no exam during this course.
The main basis for assessment is a game prototype project, where students showcase their learning. Completing smaller assignments and course activity as well as self-assessment will also contribute to the grade.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
You have the right to apply for recognition of your studies if you have prior learning (e.g. university studies completed elsewhere) that can be accredited towards the degree you are currently completing.
The recognition of prior learning is possible in three primary ways: accreditation (replacement or inclusion), recognition of informal learning and studification. More precise info: Jamk Degree Regulations, section 17.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
One credit corresponds to 27 hours of work, which means that the load of 5 credits is approximately 135 hours.
The 135 hours will divide roughly in the following way:
In-class activities: ~45 hours
Final Project: ~30 hours
Self-study: ~60 hours
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1): Pystyt luomaan toimivan peliprototyypin XR- ja/tai mobiililaitteille noudattamalla kurssilla annettuja ohjeita.
Tyydyttävä (2): Pystyt luomaan toimivan peliprototyypin XR- ja/tai mobiililaitteille soveltamalla laite-/alustavalmistajien dokumentaatiota.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Pystyt luomaan toimivan pelin prototyypin XR- ja/tai mobiililaitteille soveltamalla laitteen valmistajan dokumentaatiota. Pystyt myös raportoimaan, mitkä osat laitteen tai alustan valmistajan ohjelmistokehityspaketeista ovat tarpeen prototyyppisi toimimiseksi.
Erittäin hyvä (4): Pystyt luomaan toimivan pelin prototyypin XR- ja/tai mobiililaitteille soveltamalla laitteen tai alustan valmistajan dokumentaatiota. Osoitat myös syvempää ymmärrystä siitä, mitkä osat ohjelmistokehityspaketista ovat tarpeen prototyypillesi ja miksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Pystyt luomaan toimivan pelin prototyypin XR- ja/tai mobiililaitteille soveltamalla laite-/alustavalmistajien dokumentaatiota. Kykenet päättelemään, miten eri osat ohjelmistokehityspaketista toimivat, ja voit kirjoittaa koodia perustuen SDK:n toimintaviitekirjallisuuteen ilman esimerkkikoodeja.
Esitietovaatimukset
Tarvitaan riittävät taidot ohjelmoinnissa sekä perustava ymmärrys pelimoottoreista ja ohjelmistotekniikan käytännöistä.