Siirry suoraan sisältöön

Game Implementation and Modding (5 op)

Toteutuksen tunnus: HG00CH08-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
21.05.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 30
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opettajat
Risto Koskenkorva
Kalle Raijonkari
Ryhmät
HTG24S1
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Opintojakso
HG00CH08
Toteutukselle HG00CH08-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

During the intensive period, the student will acquaint themselves with the modding process with teacher guidance and by acquainting themselves to the predefined framework.

After the intensive period, the student can create their own timetable for the Final Boss project based on their other engagements.

Tavoitteet

Kurssin tavoitteet (tavoitteet):
Oletko koskaan miettinyt, miten erilaiset pelimaailmat luodaan? Miksi saman genren eri pelit eivät tunnu ja näytä kopioilta, vaikka niillä on samankaltaisia mekaniikkoja? Oletko koskaan halunnut tehdä

johdonmukaisen pelin?

Nykyään pelikehitystä tehdään laajasti hyödyntämällä ammattimaisia ydintyökaluja ja valmiita pelituotekehyksiä. Tällaisten työkalujen ja kehysten käyttö nopeuttaa kehitystä ja antaa sinulle enemmän keskittymisvaraa pelimaailman kehittämiseen. Jotta kuitenkin saisit pelin näyttämään ja tuntumaan juuri siltä kuin haluat näiden työkalujen avulla, sinun tulisi ymmärtää, miten suunnitella ja toteuttaa pelin eri näkökulmat.

Nyt on mahdollisuutesi käyttää taiteellisia ja teknisiä taitojasi ja tehdä johdonmukaisesti toteutettuja pelejä! Tehdään pelit valmiiksi!

Kurssin kompetenssit:
- Pelituotanto: Opiskelija voi tuottaa peliprojektille pelimaailmaan liittyvää sisältöä ja työskennellä työkalujen kanssa merkityksellisellä ja systemaattisella tavalla. Opiskelija voi toteuttaa pelimoottorilla pelimaailmaan liittyviä varoja. Opiskelija voi tuottaa arvoa peliprojektille työskennellessään toteutukseen tai suunnitteluun liittyvässä erityisasiantuntijan roolissa.
- Oppimaan oppiminen: Ottaa myös vastuun ryhmän oppimisesta ja jaetusta opitusta.

Kurssin oppimistavoitteet (tulokset):
Kurssin jälkeen tunnet toteutus- ja modifiointiprosessit. Ymmärrät, miten eri erikoisalojen sisältö (grafiikka, ääni, kerronta, suunnittelu, koodi...) rakentuu yhdeksi johdonmukaiseksi pelimaailmaksi toteutuksen kautta. Ymmärrät, miten lisäät johdonmukaisesti osittaisen tai täydellisen pelimaailman avaruuden aiemmin luodussa (valmiissa pelituotteessa) kehyksessä. Voit toteuttaa valitun erikoisalaroolin näkökulmasta johdonmukaista sisältöä ja kuratoida sen valmiiksi pelimaailmaan.

Sisältö

Tällä kurssilla saat kokemusta toteutus-, modifiointi- ja viimeistelyprosesseista, pelimoottorista ja muista keskeisistä kehitystyökaluista toteutusnäkökulmasta. Hiotaan pelikehitystaitojasi ja keskeisten kehitystyökalujen liittyviä toteutustaitoja. Kehität taitoja suunnitella ja toteuttaa pelimaailman tiloja valmiista tai itse tehdyistä valitun erikoisalan sisältöpalikoista ennalta määriteltyyn kehykseen.

Oppimateriaalit

Student chooses relevant sources of additional information, depending on their superpowers and the project content.

Opetusmenetelmät

The course will be executed as a two-week intensive period, which is succeeded by individual project work over the summer.

During the course, the students will learn how to create mods or addons to existing games. The students will learn to identify different requirements, compliance, find developer documentation and learn the publishing process of a game mod. The course consists of case study and project-based learning. The course will be implemented by general lectures, learning assignments and practical project work. During the summer period, the student will produce a working version of a brand-new mod or addon, and publish it into the Steam Workshop, ModDB or a similar platform.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

During the course the students will familiarize themselves with the inner workings of an existing published game. This will prepare the students for working life, as they learn to examine developer documentation, and produce content for an existing game.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

There will be no exam during this course.

The main basis for assessment is the individual summer project a.k.a. "Final Boss", where students showcase their learning. Completing smaller assignments and course activity as well as self-assessment will also contribute to the grade.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

You have the right to apply for recognition of your studies if you have prior learning (e.g. university studies completed elsewhere) that can be accredited towards the degree you are currently completing.

The recognition of prior learning is possible in three primary ways: accreditation (replacement or inclusion), recognition of informal learning and studification. More precise info: Jamk Degree Regulations, section 17.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Tunnet toteutus- ja modausprosessit. Ymmärrät, miten eri erikoisalojen sisältö yhdistetään yhdeksi eheäksi pelimaailmaksi toteutuksen kautta. Ymmärrät, miten lisätä osittainen tai kokonainen pelitila olemassa olevaan kehykseen. Voit toteuttaa johdonmukaista ja yksinkertaista sisältöä valitusta erikoisalaroolista käsin ja kuratoida sen valmiiksi pelitilaksi. Voit olla tuottava rajoitetussa roolissa toteuttajana.

Tyydyttävä (2): Tunnet toteutus- ja modausprosessit. Ymmärrät, miten eri erikoisalojen sisältö yhdistetään yhdeksi eheäksi pelimaailmaksi toteutuksen kautta. Voit soveltaa taitojasi lisätäksesi yksinkertaista osittaista tai kokonaista pelitilaa olemassa olevaan kehykseen. Voit toteuttaa johdonmukaista sisältöä valitusta erikoisalaroolista käsin ja kuratoida sen valmiiksi pelitilaksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Ymmärrät toteutus- ja modausprosessit. Voit kuvailla, miten ja miksi eri erikoisalojen sisältö yhdistetään yhdeksi eheäksi pelimaailmaksi toteutuksen kautta. Voit soveltaa taitojasi lisäämällä osittain tai kokonaan pelimaailman tilan määritellyssä kehyksessä. Voit toteuttaa johdonmukaista sisältöä valitusta erikoisalaroolista käsin ja kuratoida sen valmiiksi pelimaailman tilaksi. Voit olla tuottelias roolissa toteuttajana.

Erittäin hyvä (4): Voit analysoida toteutus- ja modausprosesseja. Voit ehdottaa, miten eri erikoisalojen sisällön yhdistämistä yhdeksi eheäksi pelimaailmaksi toteutuksen kautta voidaan muuttaa. Voit soveltaa taitojasi lisäämällä osittain tai kokonaan pelimaailman tilan määritellyssä kehyksessä. Voit toteuttaa johdonmukaista ja monimutkaista sisältöä valitusta erikoisalaroolista käsin ja kuratoida sen valmiiksi pelimaailman tilaksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Osoitat syvällistä ymmärrystä toteutus- ja modifiointiprosesseista. Voit kritisoida, kuinka eri erikoisalojen sisältö yhdistetään yhdeksi johdonmukaiseksi pelimaailmaksi toteutuksen kautta. Voit soveltaa taitojasi lisätäksesi monimutkaisen osittaisen tai kokonaisen pelimaailman avaruuden määriteltyyn kehykseen. Voit toteuttaa johdonmukaista ja monimutkaista sisältöä valitsemastasi erikoisalaroolista käsin ja koota sen valmiiksi pelimaailman avaruudeksi. Olet tehnyt yhteistyötä muiden pelikehittäjien kanssa projekteissasi.

Esitietovaatimukset

Riittävät taidot pelimoottorissa ja muissa keskeisissä kehitystyökaluissa vaaditaan. Aiempi osaaminen valitulla erikoisalalla on erittäin suositeltavaa.

Siirry alkuun