Game Optimization and Testing (5 op)
Toteutuksen tunnus: HG00CF57-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
12.01.2026 - 20.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
- Opettajat
- Kalle Raijonkari
- Ryhmät
-
HTG24S1Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
- Opintojakso
- HG00CF57
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
The first ~10 weeks of the course are used to get acquainted with quality assurance as a field in the game industry, which is done by weekly lectures and learning assignments. The final weeks of the course are reserved for individual project work and project presentations, as well as the final exam.
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Oletko miettinyt, miten pelien laatu varmistetaan? Millä tavoin pelejä voidaan optimoida ja mitä siihen kuuluu? Mitä erilaisia työkaluja näihin tehtäviin on saatavilla?
Tällä kurssilla saat perustiedot pelien testauksesta ja optimoinnista sekä teoreettisella että käytännön tasolla.
Opintojakson osaamiset
Ennakoiva kehittäminen: Osaa soveltaa kehittämisessä alan olemassa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä..
Pelituotannon osaaminen: Osaa tuottaa sisältöä peliprojektiin ja osaa työskennellä työkalujen kanssa mielekkäällä ja järjestelmällisellä tavalla.
Ohjelmistotuotanto-osaaminen: Osaa määritellä, suunnitella, testata ja/tai toteuttaa ohjelmistotuotteen.
Opintojakson osaamistavoite
Suoritettuasi tämän opintojakson, osaat suunnitella ja toteuttaa yksinkertaista pelitestausta sekä käyttää erilaisia työkaluja pelien optimointiin.
Sisältö
Tällä opintojaksolla opit pelien testauksen perusperiaatteet. Lisäksi opit erilaisia tapoja pelien optimointiin. Hankit joitakin perustyökaluja, joita voit käyttää erilaisissa projekteissa.
Oppimateriaalit
Mandatory learning materials will be provided in the course Moodle-space. Learning materials include videos, articles and e-books from Jamk’s library.
Recommended literature:
Finska, N. Modern Game Testing, 2023.
Schultz, C. Game Testing All in One, 2017.
Opetusmenetelmät
The course will be delivered as weekly contact lectures, in-class learning assignments and individual assignments. Weekly learning assignments will require students to play various games and analyze various aspects of the game play, testing and development based on that week’s topic. The course culminates in the Final Project, where students will plan, execute and report game testing or game optimization activities of their choice based on the theoretical framework provided by the course.
During the course students will learn the principles of game quality assurance and game testing both in theory and in practice. After the course the student is able to conduct various quality assurance activities in practice, as well as understands the principles of optimization in order to begin optimizing their own works in other fields of game development.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
During the course students will conduct testing on real games and communicate their findings to the developers.
The course can have an industry guest working in QA schedule permitting.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
The course assessment is based 50-50 on the final exam, and the Final Project, where students showcase their learning. Completing smaller assignments and course activity as well as self-assessment will also contribute to the grade. The exam is held at the end of the course, and it is a pen and paper exam conducted in a classroom or an auditorium.
For the exam, up to two re-sits can be arranged, if needed.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
You have the right to apply for recognition of your studies if you have prior learning (e.g. university studies completed elsewhere) that can be accredited towards the degree you are currently completing.
The recognition of prior learning is possible in three primary ways: accreditation (replacement or inclusion), recognition of informal learning and studification. More precise info: Jamk Degree Regulations, section 17.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
One credit corresponds to 27 hours of work, which means that the load of 5 credits is approximately 135 hours.
The 135 hours will divide roughly in the following way:
In-class activities: ~45 hours
Final Project: ~30 hours
Self-study: ~60 hours
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1: Sinulla on perustiedot pelien testaamisesta. Tunnet joitakin pelitestauksen käsitteitä ja termejä. Tiedät, millaisia työkaluja voidaan käyttää pelitestauksen tukena tuotannossa. Olet tietoinen siitä, mitä pelioptimointi on.
Tyydyttävä 2: Sinulla on perustiedot pelien testauksesta. Tunnet joitakin pelitestauksen käsitteitä ja termejä ja osaat suunnitella yksinkertaisia testejä. Tiedät, millaisia työkaluja voidaan käyttää pelitestauksen tukena tuotannossa. Tiedät, mitä pelioptimointi on.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3: Sinulla on keskitason tietämys pelien testaamisesta. Tunnet pelitestauksen käsitteet ja termit ja pystyt suunnittelemaan testejä, joita voidaan soveltaa tosielämän projekteihin. Tiedät, millaisia työkaluja voidaan käyttää pelitestauksen tukemiseen tuotannossa, ja osaat käyttää kyseisiä työkaluja. Ymmärrät, mitä pelien optimointi on, ja osaat käyttää joitakin työkaluja pelien optimointiin.
Kiitettävä 4: Sinulla on edistynyttä tietämystä pelien testauksen alalla. Tunnet pelitestauksen käsitteet ja termit ja osaat suunnitella erilaisia testejä, joita voidaan soveltaa tosielämän projekteissa. Tiedät, millaisia työkaluja voidaan käyttää pelitestauksen tukemiseen tuotannossa, ja osaat käyttää kyseisiä työkaluja. Ymmärrät, mitä pelien optimointi on, ja osaat käyttää erilaisia työkaluja pelien optimointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5: Sinulla on edistynyt tietämys pelien testauksen alalla. Tunnet pelitestauksen käsitteet ja termit ja osaat suunnitella erilaisia testejä, joita voidaan soveltaa tosielämän projekteissa. Tiedät, millaisia työkaluja voidaan käyttää pelitestauksen tukena tuotannossa, ja osaat analyyttisesti valita työhön sopivat työkalut. Ymmärrät, mitä pelien optimointi on, ja osaat käyttää erilaisia työkaluja pelien optimointiin. Pystyt itsenäisesti laajentamaan tietämystäsi testauksen ja optimoinnin osalta.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että sinulla on perustiedot pelisuunnittelusta, peliohjelmoinnista ja pelimoottoreista.