Asiakasprojekti (5 op)
Toteutuksen tunnus: HT00CF44-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 20.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 1 - 5
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Tietojenkäsittely (AMK)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Olet oppinut esimerkiksi tietojärjestelmien kehittämiseen, sisällöntuotantoon tai liiketoimintaan liittyvät taitoja, mutta et kenties ole vielä osannut yhdistää näistä taidoista kokonaisuutta, jossa voisit soveltaa taitojasi. Yksi vastaus tähän on asiakasprojekti-opintojakso. Tällä opintojaksolla otat haltuun ensimmäisen asiakkuutesi ja palvelet häntä parhaan kykysi mukaan hyödyntäen aiemmin hankittuja osaamisia. Tavoitteena on tyytyväinen asiakas.
Opintojakson osaamiset
- Työelämässä toimiminen: osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
- Ennakoiva kehittäminen: Osaa työskennellä projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa.
- Ohjelmistotuotanto-osaaminen: Tuntee ohjelmistotuotantoon liittyviä välineitä ja menetelmiä sekä osaa soveltaa tietojaan käytännön työskentelyssä.
- Ohjelmistotuotanto-osaaminen: Osaa määritellä, suunnitella, testata ja/tai toteuttaa ohjelmistotuotteen.
Opintojakson osaamistavoitteet
Olet hankkinut ymmärrystä asiakkaan kanssa käydyn yhteistyön, kommunikoinnin ja raportoinnin merkityksestä osana asiakkaalle toteutettavaa kehitysprojektia. Kykenet itsenäisesti toteuttamaan asiakaslähtöisen projektin osaamisesi puitteissa. Asiakaspalvelun ja yhteistyön lisäksi olet hankkinut uutta teknistä tai sisällöntuotannollista osaamista ja kykenet soveltamaan sitä asiakkailla.
Sisältö
Opintojakson keskeisiä asioita ovat asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen, ratkaisumallien ideointi, projektin tuotoksen määrittely ja tuottaminen, oman työn ja koko asiakasprojektin organisointi sekä tuotosten raportointi hankkeen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla.
Aika ja paikka
Nonstop, ajasta ja paikasta riippumaton
Oppimateriaalit
Opettajan kirjoittama oppimateriaali Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Opintojakson toteutetaan etäopiskelun avulla non-stop toteutuksena. Tehtävät ja raportointi (Projektisuunnitelma, tuntityöt, raportti ja esitys). Seminaariesitys asiakasprojektin tuloksista opettajalle
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija hankkii asiakasprojektin ja toteuttaa opintojakson kehitysprojektin tuntitöinä asiakkaan kanssa sovitun aikataulun mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiakasprojekti toteutetaan tuntitöinä. Todennetaan tuntiraportoinnin kautta. Arviolta 135 tuntia töitä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää itsenäisesti toteutettua hanketta yhdessä asiakkaan kanssa sekä asiakkaan tarpeen hahmottamista ja dokumentointia asiakkaan kanssa sovitulla tavalla. Tekijä/tekijät tuottavat projektin suunnitelman ja sopimuksen, jossa asiakkaan kanssa sovitaan toteutettavasta hankkeesta. Opiskelija seuraa käytettyä työaikaa ja kirjaa projektista loppuraportin. Projektien tulokset esitellään soveltuvalla tavalla (esim. loppuseminaari, videopresentaatio)
Esitietovaatimukset
Perustiedot projektinhallinnasta, ohjelmistojen ja sisällön tuottamisesta ja asiakkaan kanssa yhdessä valituista teknologioista.
Lisätiedot
Opiskelijan pitää etsia työelämäyhteistyö verkostojen kautta oma projekti, jonka toteuttaa osana opintojaksoa.
Loppuraportissa ja seminaariesittelyssä teet ja esität itsearvioinnin asiakasprojektin kokonaisuuden toteutuksesta.