Siirry suoraan sisältöön

Food and Beverages Business (5 op)

Toteutuksen tunnus: MT00CQ61-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
02.03.2026 - 04.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 30
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management (AMK)
Opettajat
Kimmo Aho
Ryhmät
MTM24S1
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
MTM21S1
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
MTM23S1
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
MTM20S1
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
MTM22S1
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
MTM19S1
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
Opintojakso
MT00CQ61
Toteutukselle MT00CQ61-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus on syventää ymmärrystäsi ravintola-alasta ja ravintoloiden toiminnasta. Opiskelet alan trendejä ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Ymmärrät aktiivisen myyntityön merkityksen osana hyvää asiakaspalvelua, sekä palveluympäristön ja tunnelman roolin osana asiakaskokemusta ravintoloissa.

Osaamiset
Matkailuliiketoiminta, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Ravintola-ala osana matkailualaa
- Erilaiset liikeideat alalla
- Toimitilojen ja tunnelman luonti ja kehittäminen ravintoloissa
- Palveluprosessit ja moninaiset myyntitekniikat
- Keskeinen alan lainsäädäntö

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2026.

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaali opintojakson Moodle-työtilassa.

Opetusmenetelmät

Luento-opetus Rajakadun kampuksella. Lisäksi opiskelijat tekevät itsenäisesti ja ryhmissä oppimistehtäviä.

Jamkin tutkintosäännön (pykälä 18) mukaan opintojakson läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen aloituspäivästä. Opiskelijan aktiivisuus opintojaksolla on osoitettava tämän ajan kuluessa ensimmäisessä webinaarissa kerrotulla tavalla. Mikäli opiskelija ei ole ollut aktiivinen kolmeen viikkoon opintojakson toteutuksen aloituksesta, opettaja hylkää opiskelijan ilmoittautumisen Pepissä.

Tekoälyn hyödyntäminen opintojaksolla on sallittua ja sen käytöstä tulee mainita Arenen suositusten sekä Jamkin linjausten mukaisesti. Kunkin oppimistehtävän ohjeistuksessa on tarvittaessa tarkennuksia tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksista tehtävän tekemisessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää alumni- tai yritysvierailuja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opintojaksototeutuksella olevilla oppimistehtävillä ja harjoituksilla on yksi varsinainen palautuspäivä ja kaksi rästipalautuspäivää. Päivämäärät kerrotaan opintojakson alussa osana opintojakson aikataulutusta.

Kansainvälisyys

Kansainvälisyys ruoka- ja ravintolapalveluissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen:
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kuormitus 135 h opiskelijan työtä.
Työmäärä jakautuu seuraavasti:
Kontaktiopetus 27,5 tuntia
Itsenäinen opiskelu ja materiaaleihin tutustuminen 57,5 tuntia
Ryhmätyöskentely 50 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 (Sufficient)
You identify the terminology used in food and beverage industry. You have an understanding about the structure in the industry and different business ideas. You identify the customer process in the restaurant company and know the need for active selling. You know the basics to design customer oriented facilities and services in the company.

2 (Satisfactory)
You understand the terminology used in food and beverage industry. You have an understanding about the structure in the industry and different business ideas. You understand the customer process in the restaurant company and the need for active selling. You know the basics to design customer oriented restaurant facilities and services according to the business idea in the company.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 (Good)
You understand the terminology used in food and beverage industry. You also have an understanding about the structure and earnings logic in the restaurant industry. You understand the customer process in the restaurant company and the need for active selling. You know how to design customer oriented restaurant facilities and services according to the business idea in the company.

4 (Very good)
You understand and can use well the terminology used in food and beverage industry. You can explain the structure and earnings logic in the industry. You have an ability to develop the customer process in the restaurant company. You can design customer oriented restaurant facilities and services according to the business idea in the company.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 (Excellent)
You understand and can use well the terminology used in food and beverage industry. You can analyze the structure and earnings logic in the industry. You can develop the customer process in the restaurant company. You can design customer oriented restaurant facilities and services according to the business idea in the company.

Esitietovaatimukset

Ymmärrät palveluihin ja palveluprosesseihin liittyvät konseptit sekä sinulla on peruskäsitys asiakkuudesta. Ymmärrät matkailalaan liityvät peruskäitteet ja ilmiöt.

Lisätiedot

Arviointikriteerit

1 (Välttävä)
Tunnistat ravintolaliiketoiminnassa käytettävän terminologian. Ymmärrät alan rakenteen ja erilaiset liiketoimintamallit. Tunnistat asiakasprosessin ravintolayrityksessä ja aktiivisen myynnin tarpeen. Tiedät perusteet asiakaslähtöisten tilojen ja palveluiden suunnittelemiseksi yrityksessä.

2 (Tyydyttävä)
Ymmärrät ravintolaliiketoiminnassa käytettävän terminologian. Ymmärrät alan rakenteen ja erilaiset liiketoimintamallit. Ymmärrät asiakasprosessin ravintolayrityksessä ja aktiivisen myynnin tarpeen. Tiedät perusteet asiakaslähtöisten tilojen ja palveluiden suunnittelemiseksi yrityksen liiketoimintamallin mukaisesti.

3 (Hyvä)
Ymmärrät ravintolaliiketoiminnassa käytettävän terminologian. Ymmärrät alan rakenteen ja ansaintalogiikan. Ymmärrät asiakasprosessin ravintolayrityksessä ja aktiivisen myynnin tarpeen. Tiedät, miten suunnitellaan asiakaslähtöisiä tiloja ja palveluita yrityksen liiketoimintamallin mukaisesti.

4 (Kiitettävä)
Ymmärrät ja osaat käyttää hyvin ravintolaliiketoiminnassa käytettävää terminologiaa. Osaat selittää alan rakenteen ja ansaintalogiikan. Osaat kehittää asiakasprosessia ja myyntiä ravintolayrityksessä. Osaat suunnitella asiakaslähtöisiä tiloja ja palveluita yrityksen liiketoimintamallin mukaisesti.

5 (Erinomainen)
Ymmärrät ja osaat käyttää hyvin ravintolaliiketoiminnassa käytettävää terminologiaa. Osaat analysoida alan rakennetta ja ansaintalogiikkaa. Osaat kehittää asiakasprosessia ja myyntiä ravintolayrityksessä. Osaat suunnitella asiakaslähtöisiä tiloja ja palveluita yrityksen liiketoimintamallin mukaisesti.

Siirry alkuun