Siirry suoraan sisältöön

Implementing evidence into practice (5op)

Toteutuksen tunnus: YS00BV64-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.08.2025 - 27.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.08.2025 - 14.11.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 30
Koulutus
Master's Degree Programme in Advanced Practice Nursing
Opettajat
Hanna Hopia
Vastuuopettaja
Hanna Hopia
Ryhmät
ZJAYSN25SM
Avoin AMK, sote, YAMK-väylät, Advanced Practice Nursing
YSN25SM
Master's Degree Programme in Advanced Practice Nursing (YAMK)
Opintojakso
YS00BV64

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 27.08.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Implementing evidence into practice YS00BV64-3003
P2_D505 Koivuluokka (aik)
To 28.08.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Implementing evidence into practice YS00BV64-3003
P2_D405 Oppimistila HYVI
Ti 16.09.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Implementing evidence into practice YS00BV64-3003
Online webinar
Ti 07.10.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Implementing evidence into practice YS00BV64-3003
Online webinar
Ke 29.10.2025 klo 13:00 - 17:00
(4 t 0 min)
Implementing evidence into practice YS00BV64-3003
P2_D505 Koivuluokka (aik)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

27.8.2025:
Purpose and importance of evidence-based practices in healthcare
Impacts of the healthcare practice questioning
28.8.2025:
PICO format
Levels of evidence. Effect, effectiveness, and efficiency in evidence-based practice
Meta-analyses, systematic reviews and RCT as source of evidence
16.9.2025:
Critical appraisal tools, checklists
Implementation theories, models, and frameworks (JBI)
7.10.2025:
Creating and sustaining evidence-based healthcare culture
Leading multiprofessional teams in evidence-based practice as an autonomous practitioner
Evaluating the outcomes of implementation of evidence-based interventions
29.10.2025
Students' presentations

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että osaat hankkia, kriittisesti arvioida ja tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden. Osaat kehittää ja hallita tavoitteellista, jatkuvaa oppimista näyttöön perustuvista käytännöistä oman työyhteisösi kontekstissa. Osaat integroida kliinisistä hoitosuosituksista ja muista näyttöön perustuvan toiminnan lähteistä koostuvaa tietoa itsenäisen päätöksenteon pohjaksi.

Kompetenssit: Oppimaan oppiminen, Potilaiden, asiakkaiden ja omaisten ohjaus, Terveydentilan arviointi ja kliininen hoitotyö.

Opintojakson suoritettuasi:

Osaat kyseenalaistaa terveydenhuollon käytäntöjä hoidon laadun parantamiseksi. Osaat luoda, kehittää ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvia digitaalisia ohjausinterventioita eri potilasryhmille. Hallitset näyttöön perustuvien hoitotyön menetelmien onnistuneen käyttöönoton kliinisessä työssä.
Osaat johtaa moniammatillisia yhteisöjä edistämään näyttöön perustuvaa organisaatiokulttuuria, infrastruktuuria ja tiimityötä. Osaat ottaa vastuuta itsenäisistä päätöksistä asiantuntijana näyttöön perustuvien hoitomenetelmien valinnassa, hoitosuunnitelman toteuttamisessa ja potilaan terveydentilan seurannassa.

Sisältö

* Näyttöön perustuvien käytäntöjen merkitys terveydenhuollossa
* Terveydenhuollon käytäntöjen kyseenalaistamisen vaikutukset
* PICO-malli
* Näytön tasot, vaikutus, tehokkuus ja vaikuttavuus
* Meta-analyysit, systemaattiset katsaukset ja satunnaistetut kontrolloidut tutkimukset (RCT) näytön lähteinä
* Critical appraisal tools and checklists
* Näyttöön perustuvat digitaaliset ohjausinterventiot
* Implementointi teoriat ja mallit
* Näyttöön perustuvan kulttuurin luominen ja sen ylläpitäminen
* Moniammatillisten tiimien johtaminen näyttöön perustuvassa työssä asiantuntijana
* Näyttöön perustuvien menetelmien ja käytäntöjen implementoinnin tulosten arviointi

Aika ja paikka

27.8.2025 Contact lessons from 10 am to 12 pm Helsinki time
28.8.2025 Contact lessons from 9 am to 12 am Helsinki time
16.9.2025 Online webinar from 8 am to 10 am Helsinki time
7.10.2025 Online webinar from 9 am to 11 am Helsinki time
29.10.2025 Contact lessons from 2 pm to 5 pm Helsinki time

Oppimateriaalit

Homepage | Evidence Based Nursing (2025)
Ellis, P. 2023. Evidence-based Practice in Nursing. Chapter 3. SAGE Publications. 126269_book_item_126269.pdf
The JBI MODEL of Evidence-based healthcare. JBI Model of EBHC | JBI (2025)
Lindholm, L. 2022. Improving Programmes of Implementing Evidence-Based Practices in Health Care: The Case Study of a Real-world Programme of Two Evidence-based Practices. Dissertation, University of Tampere.
McArthur, C., Bai, Y. & Hewston, P. et al. 2021. Barriers and facilitators to implementing evidence-based guidelines in long-term care: a qualitative evidence synthesis. Implementation Science 16, 70. 
Cullen, L., et al. 2022. Workbook: Evidence-Based Practice in Action, Second Edition. ProQuest Ebook.  
Li, S., Jeffs, L., Barwick, M. et al. 2018. Organizational contextual features that influence the implementation of evidence-based practices across healthcare settings: a systematic integrative review. Systematic Review 7, 72.

Opetusmenetelmät

Lectures, home tasks, group tasks, independent learning

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

STUDENT'S WORKLOAD:

Attending contact lessons and webinars: 11 hours
Home task prior to contact lessons and webinars: 24 hours
Assignments: 100 hours
Altogether 135 hours student's work

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 Tyydyttävä
Opiskelija kykenee palauttamaan mieleensä, miksi terveydenhuollon käytäntöjä kyseenalaistetaan, ja tunnistaa tarpeen integroida näyttöön perustuvia käytäntöjä terveydenhuoltoon. Opiskelija osaa hankkia näyttöön perustuvaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden. Opiskelija on tietoinen erilaisista näyttöön perustuvista digitaalisista ohjausinterventioista eri potilasryhmille. Opiskelija tietää, miten näyttö otetaan käyttöön käytännössä.

2 Tyydyttävä
Opiskelija tunnistaa ja havainnollistaa terveydenhuollon käytännöistä nousevia ongelmia ja kehittämishaasteita sekä antaa esimerkkejä omalta asiantuntija-alueeltaan. Opiskelija osaa kuvata prosessin, jossa näyttöön perustuva tieto integroidaan päätöksentekoon yksittäisten potilaiden hoidossa. Opiskelija osaa arvioida näyttöön perustuvia digitaalisia ohjausinterventioita ja ohjausmateriaalia eri potilasryhmille. Opiskelija osaa luetella erilaisia implementointi teorioita ja ymmärtää niiden soveltamisen käytännössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Hyvä
Opiskelija osaa hankkia ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden. Opiskelija osaa kyseenalaistaa terveydenhuollon käytäntöjä ja tunnistaa terveydenhuollossa esiintyviä olennaisia ongelmia. Opiskelija osaa suunnitella näyttöön perustuvien interventioiden käyttöönoton hyödyntämällä erilaisia teorioita, malleja ja viitekehyksiä. Opiskelija osaa johtaa moniammatillisia yhteisöjä edistämään näyttöön perustuvaa organisaatiokulttuuria, infrastruktuuria ja tiimityötä.

4 Erinomainen
Opiskelija osaa hankkia ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden. Opiskelija osaa kehittää ja hallita tavoitteellista, jatkuvaa oppimista näyttöön perustuvista käytännöistä omassa työyhteisössään. Opiskelija osaa integroida kliinisistä hoitosuosituksista ja muista näyttöön perustuvan toiminnan lähteistä koostuvaa tietoa tukien itsenäistä päätöksentekoa. Opiskelija osaa analysoida näyttöön perustuvien digitaalisten ohjausinterventioiden ja resurssien soveltuvuutta eri potilasryhmille. Opiskelija osaa laatia implementointisuunnitelman perustuen käyttöönoton teorioihin ja malleihin sekä soveltaa sitä kliiniseen käytäntöön. Opiskelija osaa johtaa moniammatillisia yhteisöjä edistämään näyttöön perustuvaa organisaatiokulttuuria, infrastruktuuria ja tiimityötä sekä ottaa vastuuta itsenäisistä päätöksistä asiantuntijana näyttöön perustuvien hoitomenetelmien valinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen

Opiskelija osaa hankkia, kriittisesti arvioida ja tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden. Opiskelija osaa kehittää ja hallita tavoitteellista, jatkuvaa oppimista näyttöön perustuvista käytännöistä omassa työyhteisössään. Opiskelija osaa integroida kliinisistä hoitosuosituksista ja muista näyttöön perustuvan toiminnan lähteistä koostuvaa tietoa tukien itsenäistä päätöksentekoa. Opiskelija osaa analysoida näyttöön perustuvien digitaalisten ohjausinterventioiden ja resurssien merkityksellisyyttä, pätevyyttä ja soveltuvuutta eri potilasryhmille. Opiskelija osaa laatia implementointisuunnitelman perustuen käyttöönoton teorioihin ja malleihin sekä soveltaa sitä menestyksekkäästi kliiniseen käytäntöön. Opiskelija osaa johtaa moniammatillisia yhteisöjä edistämään näyttöön perustuvaa organisaatiokulttuuria, infrastruktuuria ja tiimityötä sekä ottaa vastuuta itsenäisistä päätöksistä asiantuntijana näyttöön perustuvien hoitomenetelmien valinnassa.

Esitietovaatimukset

Bachelor degree in nursing or healthcare

Lisätiedot

The course will be evaluated 0-5.
Assignments:
Evaluation and usability of the Cochrane podcast: pass/fail
Creating a PICO question: pass/fail
Implementation plan: pass/fail
Evaluation of a Systematic review: 0-5 grade

Siirry alkuun