Siirry suoraan sisältöön

Esihenkilötyö palveluyrityksessä (10op)

Toteutuksen tunnus: HL00CL22-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
12.01.2026 - 17.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettajat
Janne Ruohonen
Kimmo Aho
Juuso Hassi
Ryhmät
MPT24S1
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
Opintojakso
HL00CL22

Toteutukselle Esihenkilötyö palveluyrityksessä HL00CL22-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

-

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia esihenkilötyöhön liittyvien prosessien hallitsemiseen ja kehittämiseen. Tarkoituksena on myös kannattavan palveluliiketoiminnan edellytysten ymmärtäminen.

Osaamiset
Palveluliiketoiminta
Työelämässä toimiminen
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson tavoite
Sinä ymmärrät esihenkilöroolille asetetut vaatimukset palveluliiketoiminnan vastuullisessa ja tuloksellisessa johtamisessa. Tunnet henkilöstöjohtamisen prosesseja. Hallitset alan keskeisen työlainsäädännön ja osaat tehdä työvuorosuunnittelua.
Sinä ymmärrät kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä. Tutustut katetuottoajattelun periaatteisiin, osaat hinnoitella ja laatia kannattavuuslaskelmia sekä hyödyntää niitä esihenkilötyön tukena.

Sisältö

Henkilöstöjohtamisen prosessit

Työlainsäädäntö ja työehtosopimukset (TES) Mara-alalla

Työvuorosuunnittelu MaraPlan Pro ohjelmalla

Budjetointi

Kannattavuuslaskenta ja –seuranta

Hinnoittelu

Arvonlisäverotus

Aika ja paikka

Kontaktiopetus

Oppimateriaalit

Aho, T. 2023. Kokeilukulttuuri: Johda kasvua joka päivä. Alma Talent. Myös e-kirja.

Kim, W. C., Mauborgne & R., Tillman. 2017. Uusi sininen meri: Rohkeus kasvaa. Alma Talent.

Kultanen, T. 2023. Kohti moniälykästä johtamista. Kauppakamari.

Lehtimaja, I., Korpela, E., Komppa, J., Kotilainen, L., & Kurhila, S. 2023. Monikielisen työyhteisön opas. Alma Talent. Myös e-kirja.

Lencioni, P. 2023. Viisi toimintahäiriötä tiimissä: Tarina johtajuudesta. 4. painos. Päivä.

Rauhala, I., Lange, I. Kääriä, K. & Virkkunen, I. 2024. Yhteys: Avain johtamiseen. Alma Talent.

Sydänmaanlakka, P. 2024. Innostu, innosta, innovoi: Näkökulmia älykkääseen johtamiseen. Alma Talent.

Tomperi S. 2024. Taloushallinto: Toiminnan kannattavuus. 17., uudistettu painos. Edita.

Viitala, R. 2025. Henkilöstöjohtaminen: Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. 1-3. painos. Edita. Myös E-kirja.

Muu kurssilla mahdollisesti esiteltävä materiaali.

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen opiskelu ja yksilötehtävät, pari- ja pienryhmätyö

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on työelämävierailijoita ja yritysvierailuja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 40 h, itsenäinen opiskelu ja yksilötehtävät 150 h, ryhmätyö 80 h. Yhteensä 270 h.

Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua opintojakson alkamisajankohdasta. Jos opiskelija ei ole tehnyt opettajan ilmoittamia tehtäviä, hänet poistetaan opintojaksolta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1: Opiskelija osoittaa ohjatusti hallitsevansa palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyviä johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviä, mutta soveltaminen jää puutteelliseksi.

Tyydyttävä 2: Opiskelija osoittaa ohjatusti hallitsevansa ja soveltavansa palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyviä johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3: Opiskelija osoittaa hallitsevansa palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyviä johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviä sekä osoittaa jossain määrin kriittistä ja analyyttistä otetta niiden arvioinnin suhteen.

Kiitettävä 4: Opiskelija osoittaa lähes kokonaisvaltaista, kriittistä ja analyyttistä otetta palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyvien johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviin liittyen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5: Opiskelija osoittaa kokonaisvaltaista, kriittistä ja analyyttistä otetta palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyvien johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviin liittyen.

Lisätiedot

Arviointi perustuu henkilökohtaisten tehtävien ja ryhmätehtävien numeraaliseen arviointiin. Arviointiin vaikuttaa aktiivinen läsnäolo opetuksessa.

Siirry alkuun