Siirry suoraan sisältöön

Erityissosiaaliohjauksen toimintaympäristöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: YS00CP20-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
29.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0.5 op
Virtuaaliosuus
4.5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettajat
Asta Suomi
Katri Ylönen
Vastuuopettaja
Katri Ylönen
Ryhmät
ZJA25SSYE
Avoin AMK, sote, Erityissosiaaliohjauksen (ylempi AMK) osaamiskokonaisuus
YSG25S1
Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
Opintojakso
YS00CP20
Toteutukselle YS00CP20-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on syventää ymmärrystäsi erityissosiaaliohjauksen toimintaympäristöstä ja siinä tapahtuvien muutosten analysoinnista.

Osaamiset:

Ennakoiva kehittäminen
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Sosiaalialan asiantuntijaosaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet:

Osaat kehittää uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden.

Osaat ennakoida globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia sekä mahdollisuuksia omalla alallasi ja monialaisissa verkostoissa.

Osaat kriittisesti analysoida yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia vaikutuksia kansalaisten elämänkulussa.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on sosiaalialan ajankohtainen tieteellinen tutkimustyö ja käsitteet, palvelurakenteet ja digitalisaatio, asiakas- ja palveluohjaus, moniammatillisuus, monitoimijuus ja monitieteisyys, kohtaamisen ja vaikuttamisen työorientaatiot.

Aika ja paikka

La 30.8.2025, 08.30-16 lähiopetus
Ke 24.9.2025, 12-16.00, webinaari
To 23.10.2025, 15-19.00, webinaari
To 13.11.2025, 12-16.00, webinaari

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään seuraavaa teosta läpi opintojakson:

Payne, M. 2020. How to Use Social Work Theory in Practice. Policy Press.

Lisäksi voit hyödyntää seuraavia lähteitä esimerkiksi osana oppimistehtäviä:

Arnkil, T., E. 2020 Kunnioittava ja toivoa herättävä kohtaaminen. Helsinki: THL.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-495-0

Mönkkönen, K. 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Tallinna: Gaudeamus.

Raitakari, S., Harrikari, T., Hekkala, M. & Kivipelto, M. (toim.) Sosiaalityö kriiseissä ja poikkeuksellisissa olosuhteissa. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja 2023. Saatavana verkossa.

Raatikainen, E. 2015. Lujita luottamusta: Asiakassuhteen rakentaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään opetus- ja oppimismenetelminä webinaareja, lähiopetusta koululla, itsenäistä työskentelyä sekä itsenäisesti tai pienryhmissä tehtäviä oppimistehtäviä Moodle työtilassa.

Sekä webinaarit että lähiopetus koululla ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita ja tulet niihin valmistautuneena etukäteen annetun ohjeistuksen mukaisesti (joka annetaan Moodle työtilassa).

Mikäli käytät tehtävissä tekoälyä, lisää tehtäviin sanallinen kuvaus, miten, missä määrin ja missä kohdin olet sitä hyödyntänyt.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämävierailijat

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit ja lähiopetus 16 h, itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely sekä oppimistehtävä 119 h.

135 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1)
Ymmärrät ja erittelet sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ja toimintaympäristöä kapea-alaisesti. Tunnistat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen muutoksia. Perustelet osaamistasi tutkittuun tietoon. Reflektoit omiin kokemuksiin. Kirjoitat havainnollisesti, mutta teksti sisältää epäloogisuuksia ja puutteita.

Tyydyttävä (2)
Ymmärrät ja sovellat sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ja toimintaympäristöä useammasta kuin yhdestä näkökulmasta. Tunnistat ja osaat kuvata muutaman sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen muutoksen. Perustelet osaamistasi tutkittuun tietoon jäsennellysti. Reflektoit omiin kokemuksiin jäsennellysti. Kirjoitat johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta siinä on puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Tarkastelet ja analysoit sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ja toimintaympäristöä monipuolisesti. Tunnistat vähintään kolme merkittävää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen muutosta ja osaat pohtia niihin ratkaisuja. Perustelet osaamista tutkittuun tietoon perustellusti. Reflektoit omiin kokemuksiin jäsennellysti, kriitisesti ja selkeästi. Kirjoitat johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä.

Kiitettävä (4)
Tarkastelet ja analysoit sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ja toimintaympäristöä useammasta eri näkökulmasta ja osaat arvioida niiden vaikutusta omaan työhön. Tunnistat useampia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen muutoksia ja osaat kuvata niitä kattavasti ja kriittisesti. Perustelet osaamistasi tutkittuun tietoon huolellisesti. Reflektoit omiin kokemuksiin jäsennellysti, kriittisesti ja selkeästi. Kirjoitat loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Tarkastelet ja analysoit sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ja toimintaympäristöä useammasta eri näkökulmasta ja osaat arvioida kriittisesti niiden vaikutusta omaan työhön. Tunnistat useampia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen muutoksia ja osaat kuvata niitä kattavasti ja kriittisesti. Perustelet osaamistasi tutkittuun tietoon huolellisesti. Reflektoit omiin kokemuksiin jäsennellysti, kriittisesti ja selkeästi. Tarjoat uusia näkökulmia. Kirjoitat vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Osoitat kriittistä ja argumentoivaa kykyä kirjoittaa.

Lisätiedot

Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat opintojakson aikana tehdyt oppimistehtävät (hyv-hyl) sekä numeerisesti arvioitava opintojaksolla käytyjä asioita kokoava oppimistehtävä (0-5). Kaikki opintojaksolla annetut oppimistehtävät tulee olla hyväksytysti suoritetut.Opintojakson numeerinen arvosana annetaan kokoavan kirjallisen oppimistehtävän perusteella. Opintojaksoon sisältyy lisäksi opiskelijan henkilökohtainen itsearviointi, joka perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin.

Siirry alkuun