Erityissosiaaliohjauksen syventävä ammatillisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YS00CP21-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
12.01.2026 - 29.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0.5 op
- Virtuaaliosuus
- 4.5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 40
- Koulutus
- Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
- Opettajat
- Asta Suomi
- Katri Ylönen
- Vastuuopettaja
- Katri Ylönen
- Ryhmät
-
YSG24S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
ZJAYSG24S1Avoin AMK, sote, YAMK-väylät,Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
- Opintojakso
- YS00CP21
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on syventää osaamistasi verkostomaisen ja monitoimijaisen asiakastyön sekä työryhmien johtamisesta sekä sen suunnittelusta ja kehittämisestä.
Opintojakson osaamiset:
Ennakoiva kehittäminen
Työelämässä toimiminen
Sosiaalialan johtamisosaaminen
Osaamistavoitteet:
Osaat toteuttaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä soveltaa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
Osaat kehittää ja johtaa monialaisia tiimejä ja työyhteisöjä.
Osaat suunnitella, johtaa ja arvioida asiakasprosesseja sekä arvioida niiden vaikutuksia ja asiakas- ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on verkostomaisen ja monitoimijaisen asiakastyön ja työryhmien suunnittelu, johtaminen, konsultoiminen sekä arvioiminen asiakaslähtöisesti sekä ajantasaiseen tutkittuun tietoon perustuen.
Aika ja paikka
Ke 14.1.26 klo: 12-16 lähiopetus
Ke 4.2.26 klo: 8.30-12 webinaari
Ke 4.3.26 klo: 15-17 webinaari
Pe 24.4.26 klo: 8.30-16 Lähiopetus
Oppimateriaalit
Ahonen, T. 2017. Palvelumuotoilu sotessa. Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen.
Stickdorn, M., Lawrence, A. Hormess, M. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. Applying Service Design Thinking in the Real World. O´Reillys Media.
Rissanen, S., Lammintakanen, J., & Hujala, A. (2017). Sosiaali- ja terveysjohtaminen (3., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
Puutio, R.& Heikkilä,J.-P., (2018) Organisaatio prosessina, muodonmuutoksen konsultointi. Metanoia Instituutti, ISBN 9789526740690.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään opetus- ja oppimismenetelminä webinaareja, lähiopetusta koululla, itsenäistä työskentelyä sekä itsenäisesti tai pienryhmissä tehtäviä oppimistehtäviä Moodle työtilassa.
Sekä webinaarit että lähiopetus koululla ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita ja tulet niihin valmistautuneena etukäteen annetun ohjeistuksen mukaisesti (joka annetaan Moodle työtilassa).
Mikäli käytät tehtävissä tekoälyä, lisää tehtäviin sanallinen kuvaus, miten, missä määrin ja missä kohdin olet sitä hyödyntänyt.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävänä rakennetaan konsultointi/valmennus työyhteisölle
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 16h
Itsenäinen opiskelu, kirjallisuus, kirjalliset tehtävät, dialogiset keskustelut 119h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1)
Tunnistat verkostomaisen ja monitoimijaisen asiakastyön ja moniammatillisen yhteistyön perusteet. Hyödynnät perusteluissasi tietoperustaa yksipuolisesti. Ymmärrät kehittämistyön perusteita ja lähtökohtia.
Tyydyttävä (2)
Tunnistat ja osaat soveltaa verkostomaisen ja monitoimijaisen asiakastyön ja moniammatillisen yhteistyön perusteita. Sovellat perusteluissasi tietoperustaa, mutta vain muutamaan lähteeseen perustuen. Ymmärrät kehittämistyön perusteita ja lähtökohtia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Osaat soveltaa ja analysoida verkostomaisen ja monitoimijaisen asiakastyön ja moniammatillisen yhteistyön perusteita ja lähtökohtia. Analysoit perusteluissasi tietoperustaa kriittisesti useisiin lähteisiin perustuen. Osoitat hyviä taitoja proaktiiviseen kehittämiseen.
Kiitettävä (4)
Osaat suunnitella, johtaa, konsultoida ja arvioida verkostomaista ja monitoimijaista asiakastyötä sekä työryhmiä. Hyödynnät perusteluissasi vahvaa tietoperustaa ja osaat arvioida sitä kriittisesti. Osoitat kiitettäviä taitoja proaktiiviseen kehittämiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Edellä mainittujen lisäksi osoitat huomattavaa ymmärrystä asiakastyön suunnittelusta, johtamisesta ja arvioinnista. Osoitat merkittäviä taitoja proaktiivisessa kehittämisessä.
Lisätiedot
Avoin amk 10 paikkaa.
Arviointimenetelmät: Arviointi on asteikolla 0-5 ja perustuu arviointikriteereihin. Arvosana määrittyy viimeisen koko opintojaksoa tarkastelevan oppimistehtävän perusteella. Kontaktikertoihin (lähiopetus ja webinaarit) on osallistuttava tai korvattava opettajalta pyydetyllä korvaavalla tehtävällä. Opintojaksolla vaaditut ennakko- ja oppimistehtävät (arvioinnit hyv/hyl) on oltava hyväksyttyinä ennen lopullista arviointia.