User-Centered Design (5op)
Toteutuksen tunnus: YTSP0400-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.08.2025 - 12.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 29.08.2025 - 19.12.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Teknologiayksikkö
- Toimipiste
- Lutakon kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Master's Degree Programme in Information Technology, Full Stack Software Development
- Opettajat
- Jouni Huotari
- Ryhmät
-
ZJAYTS25S1Avoin amk, tekn, yamk-väylä, Full Stack Software Development
-
YTS25S1Master of Engineering, Degree Programme in Information Technology, Full Stack Software Development
- Opintojakso
- YTSP0400
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 22 t 30 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Pe 12.09.2025 klo 14:30 - 19:00 (4 t 30 min) |
User-Centered Design YTSP0400-3007 |
P2_D331
Tietoverkkolaboratorio
|
|
Pe 26.09.2025 klo 14:30 - 19:00 (4 t 30 min) |
User-Centered Design YTSP0400-3007 |
Workshop 2; only online via Teams: User eXperience (UX); results of workshop 1, team formation
|
|
Pe 24.10.2025 klo 14:30 - 19:00 (4 t 30 min) |
User-Centered Design YTSP0400-3007 |
Workshop 3; only online: Design thinking and Service design; results of workshop 2
|
|
Pe 21.11.2025 klo 14:30 - 19:00 (4 t 30 min) |
User-Centered Design YTSP0400-3007 |
Workshop 4; only online: Interaction design; results of workshop 3
|
|
Pe 12.12.2025 klo 14:30 - 19:00 (4 t 30 min) |
UCD course, seminar presentations |
P2_D331
Tietoverkkolaboratorio
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
The course starts at the beginning of September (12.9.2025). During the first workshop, you present your potential application idea. After that, there are three other workshops (once a month: 26.9., 24.10. and 21.11.). The final seminar will take place in December (12.12.2025).
Tavoitteet
Ymmärrät ihmiskeskeisen suunnittelun terminologian ja periaatteet. Osaat käyttää työkaluja käyttöliittymän ja klikattavan prototyypin luomiseen sekä käyttää käytettävyyden arviointimenetelmiä kerätäksesi käyttäjävaatimuksia ja palautetta ohjelmistokehitykseen.
Toteutustavat
Neljä työpajaa ja loppuseminaari.
Sisältö
Keskeiset aiheet ovat:
- Käsitteet, mallit, menetelmät, menettelytavat ja prosessit käyttäjäkeskeiseen järjestelmien ja palveluiden suunnitteluun ja kehitykseen
- Käyttäjäkokemuksen (UX) suunnittelu ja toteutus
- Käyttöliittymän rakentaminen
- Käytettävyyden arviointi
Aika ja paikka
The first workshop is in the Dynamo building, and the rest are online/hybrid. There is approximately one workshop per month; see below. Workshops start at 14.30 (EET) and end at 19.30.
Oppimateriaalit
Verkko-oppimisympäristössä julkaistava sähköinen materiaali.
Opetusmenetelmät
- luennot (online)
- itseopiskelu ja verkko-opinnot
- pienryhmätyöskentely
- harjoitustyöt, ja oppimistehtävät
- loppuseminaari
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- UCD-projekti pienryhmissä
Kansainvälisyys
Small (international) group working on the same project idea
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste (1 op) tarkoittaa keskimäärin 27 tunnin työtä.
- luennot 8 h
- harjoitustyöt ja työpajat 20 h
- tehtävät 72 h
- itsenäinen työskentely 35 h
Yhteensä 135 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
The evaluation is based on the quality of the four workshop implementations (a total of 80 points). In addition, all the quizzes must be passed. For grades 1 and 2, you need to get 20 and 30 points, respectively.
To pass the course, you know the basics of user-centered design, and you can analyse the usability and user experience. In addition, you can design a simple user interface based on a requirement definition of an idea.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
For grades 3 and 4, you need to get 50 and 70 points, respectively.
You know the theory of user-centered design and can analyse usability and user experience. You can design a user interface and a clickable prototype based on a requirement definition.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
For grade 5, you need to get at least 85 points.
You demonstrate mastery of the theory of user-centered design and can analyse usability and user experience in a versatile manner. You can design an extraordinary user interface for a clickable prototype based on a requirement definition.
Esitietovaatimukset
Aiempi osaaminen ohjelmistokehityksestä
Lisätiedot
Evaluation methods include continuous feedback (from the teacher), self-assessment, and peer evaluation. The evaluation is based on the quality of the workshop assignments and the final seminar, which contains both documentation and oral presentations.