Qualitative Research (5 op)
Toteutuksen tunnus: YZ00CB90-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 30
- Opettajat
- Tetiana Shcherbyna
- Ryhmät
-
HKV25SDIBMPost-Graduate Diploma in International Business Management
-
HKV25KDIBMPost-Graduate Diploma in International Business Management
- Opintojakso
- YZ00CB90
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
This course will be implemented during the autumn semester 2025
28.08.2025-17.12.2025 as a face-to-face learning.
The final date for assignment submissions is 17.12.2025. After this date, you cannot submit your assignments anymore.
The course ends on 17.12.2025.
Course assessments will be ready by 30.12.2025.
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät laadullisen tutkimuksen kokonaisuutta ja osaat hyödyntää laadullista tutkimusta ja sen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.
Opintojakson osaamiset
Eettinen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi sinulla on kokonaiskuva laadullisen tutkimuksen teoreettisista perusteista ja menetelmistä.
Ymmärrät laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia.
Tunnistat erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen.
Ymmärrät tutkimusetiikan merkityksen laadullisessa tutkimuksessa.
Sinulla on valmiudet tehdä sekä arvioida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Sisältö
Opintojaksolla opit laadullisen tutkimuksen lähestymistavoista ja tutkimusmenetelmistä, tutkimusaiheesi valintaan ja rajaamiseen sekä tutkimustehtäväsi muotoiluun liittyvistä perusteista. Opit myös aineiston keräämiseen ja analysointiin liittyvistä metodeista, tutkimuksen luotettavuuden varmistamisesta sekä eettisistä periaatteista ja käytänteistä.
Oppimateriaalit
Saldana, Johnny. Fundamentals of Qualitative Research, Oxford University Press, Incorporated, 2011.
Saunders, M.N.K., Lewis, P. and Thornhill, A. (2012) Research Methods for Business Students. 6th Edition, Pearson, London.
Mack, N., Woodsong, C., Macqueen K.M., Guest, G., Namey, E. (2005) Qualitative Research Methods: A Data Collector’s Field Guide, Family Health International, Research Triangle Park.
Turner, D. W., III (2010). Qualitative interview design: A practical guide for novice
investigators. The Qualitative Report, 15(3), 754-760. Retrieved from
http://www.nova.edu/ssss/QR/QR15-3/qid.pdf
Opetusmenetelmät
Blended model.
Face-to-face learning: Lectures, case study discussions, group project presentations
Virtual learning: individual assignments, group project
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
There is no exam. The individual assignment is due a month after the last contact session.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
You have the right to apply for recognition of your studies if you have prior learning (e.g. university studies completed elsewhere) that can be accredited towards the degree you are currently completing.
The recognition of prior learning is possible in three primary ways: accreditation (replacement or inclusion), recognition of informal learning and certification. More precise info: JAMK Degree Regulations, section 17.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lectures 20 hours
Preparing for the lectures 20 hours
Group projects 60 hours
Individual assignment 35 hours
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä1
Opiskelija tietää laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia laadullisia aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija ymmärtää miten arvioidaan laadullista tutkimusta. Opiskelija tuntee miten laadullista tutkimusta on sovellettu oman alan tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Tyydyttävä 2
Opiskelija soveltaa laadullisen tutkimuksen teoreettisia perusteita, vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija osaa toteuttaa laadullisen aineiston keruun, joka soveltuu erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija osaa soveltaa laadullista tutkimusta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Opiskelija hallitsee laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija osaa analysoida erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön. Opiskelija osaa analysoida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Kiitettävä 4
Opiskelija osaa luoda synteesin laadullisen tutkimuksen vahvuuksista ja heikkouksista. Opiskelija osaa luoda uutta tietoa käyttämällä hyödyksi laadullista aineistoa ja menetelmiä. Opiskelija osaa tutkia ja kehittää omaa alaansa hyödyntämällä laadullista tutkimusta uuden tiedon tuottamiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija tarkastelee kriittisesti laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija arvioi kriittisesti laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Esitietovaatimukset
Kehittämis-ja tutkimustoiminta tai vastaava osaaminen.
Lisätiedot
Your assessment in this course will come from four items, namely the group project (30% of the final grade), individual assignment (30% of the final grade), the case assignment (30% of the final grade), and active participation in class (10% of the final grade). The criteria for assessment are understanding key concepts and the ability to apply them in practice in a critical manner.