Tutkiva kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YZ00CK87-3043
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
18.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- englanti
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Opettajat
- Aila Ahonen
- Murat Akpinar
- Vastuuopettaja
- Pia Kreus
- Ryhmät
-
YHS25S1Master's Degree Programme in Sport Business Management
-
YBB25S1Master of Business Administration, DP in International Business Management
-
ZJAYHS25S1Avoin AMK, lita, Yamk-väylä, Sport Business Management
-
ZJAYBB25S1Avoin AMK, lita, Yamk-väylä, International Business Management
- Opintojakso
- YZ00CK87
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
4 verkkokontaktiopetusta syksyllä 2025: 5.9 (14-20), 6.9 (9-14), 14.11 (14-20), 15.11 (9-14)
Zoom-linkki - https://jamk.zoom.us/j/5046363676
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät tutkivan otteen merkityksen työelämän kehittämisessä ja saat koottua itsellesi oman työkalupakin työelämän kehittämismenetelmistä.
Opintojakson osaamiset
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Oppimaan oppiminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan eron. Ymmärrät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita eli metodologisia lähtökohtia. Tiedät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessin. Hallitset ja osaat soveltaa joitakin työelämän kehittämismenetelmiä oman alasi kehittämistoiminnassa. Ymmärrät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellsen käytännön merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
Sisältö
Tutkivan kehittämisen lähtökohdat ja metodologia
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
Tutkivan kehittämisen prosessi ja sen hallinta
Kehittämismenetelmät, aineistot ja aineistojen analyysit
Arviointi osana tutkivaa kehittämistä
Oppimateriaalit
Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2007). Research methods for business students. Pearson.
Jamkin opinnäytetyön opas.
Opetusmenetelmät
Sinulla on intensiivisiä verkkokontaktiopetusta luentoihin, työpajoihin ja ryhmäkeskusteluihin. Lisäksi opiskelet itsenäisesti tehtäviäsi varten.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelupaikkaa ei ole. Opinnäytetyön aiheena voi olla kehitysprojekti työpaikallasi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sinulla on oikeus hakea opintosi tunnustamista, jos sinulla on aiempaa koulutusta (esim. muualla suoritettua yliopisto-opintoja), joka voidaan hyväksyä parhaillaan suorittamaasi tutkintoon.
Aiemman oppimisen tunnustaminen on mahdollista kolmella ensisijaisella tavalla: akkreditoinnilla (korvaaminen tai inkluusio), arkioppimisen tunnustaminen ja opiskelu. Tarkemmat tiedot: JAMKin tutkintosäännöt, kohta 17.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luentoja 22 tuntia
Luennoille valmistautuminen 22 tuntia
Yksilötyötä 91 tuntia
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kykenet vertailemaan tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Kykenet analysoimaan kehittämisprosesseja, kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta kirjallisuutta hyödyntäen. Ymmärrät tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa. Pystyt laatimaan aiheehdotuksen opinnäytetyöllesi.
Lisätiedot
Arviointi perustuu tutkimussuunnitelmaasi, tiedonhallintasuunnitelmaan ja aktiiviseen osallistumiseen.