Tutkiva kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: YZ00CK87-3044
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2025 - 31.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 29.08.2025 - 15.01.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- TA16 - Biotalousinstituutti
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Kestävä energia, ylempi AMK
- Opettajat
- Laura Vertainen
- Hannariina Honkanen
- Vastuuopettaja
- Laura Vertainen
- Ryhmät
-
YTK25K1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
- Opintojakso
- YZ00CK87
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
La 30.08.2025 klo 10:00 - 15:00 (5 t 0 min) |
Tutkiva kehittäminen |
Verkko-opetus
|
Pe 03.10.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Tutkiva kehittäminen YZ00CK87-3044 |
Verkko-opetus
|
Pe 31.10.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Tutkiva kehittäminen YZ00CK87-3044 |
Verkko-opetus
|
Pe 28.11.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Tutkiva kehittäminen YZ00CK87-3044 |
Verkko-opetus
|
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät tutkivan otteen merkityksen työelämän kehittämisessä ja saat koottua itsellesi oman työkalupakin työelämän kehittämismenetelmistä.
Opintojakson osaamiset
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Oppimaan oppiminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan eron. Ymmärrät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita eli metodologisia lähtökohtia. Tiedät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessin. Hallitset ja osaat soveltaa joitakin työelämän kehittämismenetelmiä oman alasi kehittämistoiminnassa. Ymmärrät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellsen käytännön merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
Toteutustavat
The primary modes of delivery are face-to-face learning (lectures, workshops, presentations), distance learning (e.g. online lectures and presentations), and blended learning.
Sisältö
Tutkivan kehittämisen lähtökohdat ja metodologia
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
Tutkivan kehittämisen prosessi ja sen hallinta
Kehittämismenetelmät, aineistot ja aineistojen analyysit
Arviointi osana tutkivaa kehittämistä
Oppimateriaalit
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2023. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan HTK-ohje 2023. www.tenk.fi
Opetusmenetelmät
Yksilölliset ja ryhmässä tehtävät oppimistehtävät
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit sisältäen verkkoluennot ja -keskustelut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- webinaariosallistumiset (luennot ja keskustelut) 20 tuntia
- oppimistehtävät 75 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 40 tuntia
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kykenet vertailemaan tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Kykenet analysoimaan kehittämisprosesseja, kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta kirjallisuutta hyödyntäen. Ymmärrät tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa. Pystyt laatimaan aiheehdotuksen opinnäytetyöllesi.