Siirry suoraan sisältöön

Työelämäosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AE00CQ35-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
09.08.2025 - 08.08.2028
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
50 - 50
Koulutus
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettajat
Tiina Parviainen
Kaisa Räty
Riikka Hongisto
Kaija Peuna-Korpioja
Jari Karttunen
Ryhmät
AJE25SJE
Ammatillinen erityisopettajan koulutus
Opintojakso
AE00CQ35
Toteutukselle AE00CQ35-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Tavoitteena on inklusiivisten tavoitteiden mukaisesti oppia kehittämään yhteistyötä, saavutettavuutta ja laadukasta koulutusta yhdessä työelämän kanssa. Työelämäosaamista on tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjaus, tuki työelämässä tapahtuvan oppimisen tai harjoittelun aikana, työelämään siirtymisen tukeminen sekä niiden työelämässä olevien, joilla on erilaisia oppimisen haasteita, tukeminen. Yhdessä työelämän toimijoiden kanssa opit verkostotyötä sekä ammatillisen koulutuksen tavoitteita ja toimintaa. 

Sisältö

Tuki ja ohjaus työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa tai harjoittelussa
Erityistä tukea tarvitsevat oppijoiden tukeminen työelämässä.
Yhteistyö opiskelijan uraohjauksessa sekä työllistymisen tukemisessa.

Oppimateriaalit

Kaikki mukaan työelämään. Osatyökykyisille tie työelämään (OTE) kärkihankkeen tuloksia ja suosituksia. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistiota 2019:25. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4056-7

Kotiranta, H., Pehkonen, L., & Hiekkala, S. (2023). Ammatillisesta koulutuksesta työelämään erityisen tuen avulla. Kuntoutus, 46(1), 6–18. https://doi.org/10.37451/kuntoutus.127797

Kotiranta, H., & Hiekkala, S. (2022). Erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten työllistymistilanne ammatillisesta koulutuksesta valmistumisen jälkeen. Kuntoutus, 45(4), 51–62. https://doi.org/10.37451/kuntoutus.125400

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan ohjauspäivinä, itsenäisinä tehtävinä ja oppimispiirityöskentelynä. Osaamista hankit osallistumalla ohjauspäiviin ja tekemällä ohjeistetut tehtävät itsenäisesti ja oppimispiirisi kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: tunnistat erilaisia mahdollisuuksia ja keinoja tukea erityistä tukea tarvitsevaa opiskelijaa työpaikalla.

Verkosto-osaaminen: löydät erilaisia tapoja tehdä yhteistyötä eri verkostojen kanssa opiskelijan yksilöllisen tuen ja opetuksen saavutettavuuden edistämiseksi.

Lisätiedot

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ohjauspäivillä ja oppimispiirissä, kirjallisuuteen ja muuhun aineistoon perehtyminen ja sen hyödyntäminen tehtävissä. Arviointiaineistoa ovat myös opintojakson tehtävät.

Siirry alkuun