Siirry suoraan sisältöön

Moniammatillinen yhteistyö- ja verkosto-osaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AE00CX79-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
09.08.2025 - 08.08.2028
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettajat
Tiina Parviainen
Kaisa Räty
Kaija Peuna-Korpioja
Jari Karttunen
Ryhmät
AJE25SJE
Ammatillinen erityisopettajan koulutus
Opintojakso
AE00CX79
Toteutukselle AE00CX79-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Vahvistat osaamistasi moniammatillisen yhteistyön ja verkostoissa toimimisen kautta. Perehdyt erityisopettajan asiantuntijuuden jakamisen ja oman osaamisen kehittämisen kysymyksiin. Verkostoitumisen ja palvelujen kehittämisen osaaminen hyödyntävät erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita eri oppimisympäristöissä, koulutuksen nivelvaiheissa ja työllistymisen edistämisessä. Samalla kasvaa verkostojen hyödyntämisen osaaminen asiantuntijuuden jakamisessa ja oman osaamisen kehittämisessä. 

Tällä opintojaksolla kehität verkosto-osaamista, kehittämisosaamista ja moniammatillisen yhteistyön osaamista. Perehdyt moniammatillista ja monialaista yhteistyötä ohjaaviin dokumentteihin, määräyksiin ja lainsäädäntöön. Perehdyt moniammatilliseen työotteeseen ja selkiytät omaa rooliasi eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä ohjattavan opinto- ja urapolun eri vaiheissa. Opit syventämään ja hahmottamaan erityisopettajan työn osana laajempaa moniammatillisen ja monialaisen verkostotyön systeemiä. Kehität valmiuksiasi toimia moniammatillisessa yhteistyössä sekä osaat kuvata koordinoinnin ja johtamisen merkitystä toimivalle moniammatilliselle yhteistyölle.

Sisältö

Oman alueen moniammatillisen ja monialaisen yhteistyön rakenteiden sekä yhteistyöverkostojen tunnistaminen.
Moniammatillisen verkostotyön edellytykset ja kehittämiskohteita sekä opiskelijan omat vahvuudet niiden suhteen.
Moniammatillisen yhteistyön koordinoinnin ja johtamisen merkitys.
Moniammatilliseen ja monialaiseen yhteistyöhön liittyvä keskeinen lainsäädäntö.

Aika ja paikka

Syksyn toteutus:
Webinaari 1: 25.9.2024 klo 16-18.30​ Zoom
Webinaari 2: 30.10.2024 klo 16-18.30​ Zoom
Webinaari 3: 4.12.2024 klo 16-18.30​ Zoom

Kevään toteutus:
Webinaari 1: 22.1.2025 klo 16-18.30​ Zoom
Webinaari 2: 11.3.2025 klo 16-18.30​ Zoom
Webinaari 3: 23.4.2025 klo 16-18.30 Zoom

Oppimateriaalit

Hirvonen, M. 2015 (toim.) Yhdessä toimien ja erilaisuutta arvostaen. JAMK. Julkaisuja 203. mm. s. 58-72
Koskela, S. 2013. ”Mie teen vaan oman työni”. Toimintatutkimus moniammatillisen yhteistyön ja ohjausosaamisen kehittämisestä. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 477.
Pukkila, P. 2023. Monialaisen ohjauksen ja yhteistyön lähtökohdat sekä rakentuminen ohjauspalveluiden työmuodoksi: Monimenetelmällinen tutkimus Ohjaamoista. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations 720.

Opetusmenetelmät

Opintojakson suorittaminen perustuu opetukseen osallistumiseen ja itsenäiseen työskentelyyn.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla koulutuspäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat koulutuspäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Erityisopettajankoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä).

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat;

Verkosto-osaaminen:
Opiskelija osaa kuvata oppilaitoskohtaista ja alueellista ohjauksen yhteistyöverkostoa.
Opiskelija tunnistaa moniammatillisessa ja monialaisessa yhteistyöverkostossa toimimisen edellytyksiä ja osaa reflektoida omia vahvuuksiaan ja kehittymiskohteitaan ohjaajana suhteessa niihin.
Opiskelija osaa kuvata koordinoinnin ja johtamisen merkitystä toimivalle moniammatilliselle yhteistyölle.

Kehittämisosaaminen:
Opiskelija hahmottaa erityisopettajan työn osana laajempaa moniammatillisen ja monialaisen verkostotyön systeemiä.
Opiskelija osaa etsiä moniammatilliseen verkostotyöhön liittyvää tietoa ja arvioida sitä kriittisesti.
Opiskelija tunnistaa moniammatilliseen ja monialaiseen verkostotyöhön liittyviä kehittämiskohteita.

Yhteiskuntaosaaminen:
Opiskelija tuntee keskeisen ohjausta sekä moniammatillista ja monialaista työtä määrittävän lainsäädännön.
Opiskelija tunnistaa moniammatillisen yhteistyön erityispiirteitä eri oppilaitosmuodoissa.

Lisätiedot

Opintojakso toteutetaan yhdessä Jamkin ja Jyväskylän yliopiston opinto-ohjaajaopiskelijoiden kanssa.

Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää verkosto-osaamista, kehittämisosaamista ja yhteiskuntaosaamista. Tällä opintojaksolla perehdytään moniammatilliseen työotteeseen ja selkiytetään omaa roolia eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä ohjattavan opinto- ja urapolun eri vaiheissa. Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä ohjauksen oppilaitoskohtaisista ja alueellisista yhteistyöverkostoista. Lisäksi kehitetään valmiuksia toimia moniammatillisessa yhteistyössä. Opintojaksolla perehdytään myös ohjaustyötä sekä moniammatillista ja monialaista yhteistyötä ohjaaviin dokumentteihin, määräyksiin ja lainsäädäntöön.

Arvioinnin perustana ovat erityisopettajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/täydennettävä. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata oman alueensa moniammatillisen ja monialaisen yhteistyön rakenteita sekä yhteistyöverkostoja, tunnistaa moniammatillisen verkostotyön edellytyksiä ja kehittämiskohteita sekä omia vahvuuksiaan niiden suhteen, ymmärtää moniammatillisen yhteistyön koordinoinnin ja johtamisen merkityksen ja tuntee ohjaustyöhön sekä moniammatilliseen ja monialaiseen yhteistyöhön liittyvän keskeisen lainsäädännön.

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:

Verkosto-osaaminen
Opiskelija osaa kuvata oppilaitoskohtaista ja alueellista ohjauksen yhteistyöverkostoa.
Opiskelija tunnistaa moniammatillisessa ja monialaisessa yhteistyöverkostossa toimimisen edellytyksiä ja osaa reflektoida omia vahvuuksiaan ja kehittymiskohteitaan ohjaajana suhteessa niihin.
Opiskelija osaa kuvata koordinoinnin ja johtamisen merkitystä toimivalle moniammatilliselle yhteistyölle.

Kehittämisosaaminen
Opiskelija hahmottaa ohjaajan työn osana laajempaa moniammatillisen ja monialaisen verkostotyön systeemiä.
Opiskelija osaa etsiä moniammatilliseen verkostotyöhön liittyvää tietoa ja arvioida sitä kriittisesti.
Opiskelija tunnistaa moniammatilliseen ja monialaiseen verkostotyöhön liittyviä kehittämiskohteita.

Yhteiskuntaosaaminen
Opiskelija tuntee keskeisen ohjausta sekä moniammatillista ja monialaista työtä määrittävän lainsäädännön.
Opiskelija tunnistaa moniammatillisen yhteistyön erityispiirteitä eri oppilaitosmuodoissa.

Siirry alkuun