Inkluusio ammatillisessa koulutuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: AE00CX75-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
09.08.2025 - 08.08.2028
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 50 - 50
- Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
- Opettajat
- Tiina Parviainen
- Kaisa Räty
- Kaija Peuna-Korpioja
- Jari Karttunen
- Ryhmät
-
AJE25SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
- Opintojakso
- AE00CX75
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Ammatilliseen erityisopetukseen liittyy ymmärrys ja osaaminen inklusiivisesta koulutuksesta. Tavoite inklusiivisesta ammatillisesta koulutuksesta määrittelee erityisopettajan toimintaa. Inklusiivisten periaatteiden ymmärrys luo pohjaa erityisopetuksen jatkumolle kouluasteelta toiselle sekä työelämään ja yhteiskuntaan. Tällä opintojaksolla perehdyt inkluusion käsitteeseen ja toteutukseen eri kouluasteilla, työelämässä ja yhteiskunnassa.
Sisältö
- Inkluusio käsitteenä, tavoitteena ja toimintana
- Inklusiivinen ammatillinen koulutus
- Inklusiivinen työelämä ja yhteiskunta
- Erityisopettajan tehtävä ja merkitys inklusiivisen oppimisympäristön, työelämän ja yhteiskunnan rakentajana
Oppimateriaalit
Takala, M. ym. 2020. Mahdoton inkluusio. PS-kustannus.
Loukomies, A. & Laine, S.2023. Inkluusio onnistuu! Näin rakennat inklusiivisen toimintakulttuurin. PS-kustannus.
Pesonen, H. & Nieminen, J. 2021. Huomioi oppimisen esteet: inklusiivinen opetus korkeakoulutuksessa. PS-kustannus.
Seppälä, M., Kuusisto, E., & Mäkihonko, M. (2024). Ammatillisen koulutuksen opettajat ja inkluusio. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 26(3), 48–69. https://doi.org/10.54329/akakk.148290
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan ohjauspäivinä, itsenäisinä tehtävinä ja oppimispiirityöskentelynä. Osaamista hankit osallistumalla ohjauspäiviin ja tekemällä ohjeistetut tehtävät itsenäisesti ja oppimispiirisi kanssa. Oppimispiirikeskusteluissa syvennät tietoa ja osaamista inkluusiosta ammatillisessa koulutuksessa, työelämässä ja yhteiskunnassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: tunnistat erilaisia inkluusion muotoja erityisopetuksen ympäristöissä.
Verkosto-osaaminen: tunnet erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa inklusiivista pedagogiikkaa erilaisissa oppimisympäristöissä.
Lisätiedot
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ohjauspäivillä ja oppimispiirissä, kirjallisuuteen ja muuhun aineistoon perehtyminen ja sen hyödyntäminen tehtävissä. Arviointiaineistoa ovat myös opintojakson tehtävät.