Siirry suoraan sisältöön

Inkluusio ammatillisessa koulutuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AE00CX75-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
09.08.2025 - 08.08.2028
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
50 - 50
Koulutus
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettajat
Tiina Parviainen
Kaisa Räty
Kaija Peuna-Korpioja
Jari Karttunen
Ryhmät
AJE25SJE
Ammatillinen erityisopettajan koulutus
Opintojakso
AE00CX75
Toteutukselle AE00CX75-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Ammatilliseen erityisopetukseen liittyy ymmärrys ja osaaminen inklusiivisesta koulutuksesta. Tavoite inklusiivisesta ammatillisesta koulutuksesta määrittelee erityisopettajan toimintaa. Inklusiivisten periaatteiden ymmärrys luo pohjaa erityisopetuksen jatkumolle kouluasteelta toiselle sekä työelämään ja yhteiskuntaan.  Tällä opintojaksolla perehdyt inkluusion käsitteeseen ja toteutukseen eri kouluasteilla, työelämässä ja yhteiskunnassa.

Sisältö

- Inkluusio käsitteenä, tavoitteena ja toimintana
- Inklusiivinen ammatillinen koulutus
- Inklusiivinen työelämä ja yhteiskunta
- Erityisopettajan tehtävä ja merkitys inklusiivisen oppimisympäristön, työelämän ja yhteiskunnan rakentajana

Oppimateriaalit

Takala, M. ym. 2020. Mahdoton inkluusio. PS-kustannus.
Loukomies, A. & Laine, S.2023. Inkluusio onnistuu! Näin rakennat inklusiivisen toimintakulttuurin. PS-kustannus.
Pesonen, H. & Nieminen, J. 2021. Huomioi oppimisen esteet: inklusiivinen opetus korkeakoulutuksessa. PS-kustannus.
Seppälä, M., Kuusisto, E., & Mäkihonko, M. (2024). Ammatillisen koulutuksen opettajat ja inkluusio. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 26(3), 48–69. https://doi.org/10.54329/akakk.148290

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan ohjauspäivinä, itsenäisinä tehtävinä ja oppimispiirityöskentelynä. Osaamista hankit osallistumalla ohjauspäiviin ja tekemällä ohjeistetut tehtävät itsenäisesti ja oppimispiirisi kanssa. Oppimispiirikeskusteluissa syvennät tietoa ja osaamista inkluusiosta ammatillisessa koulutuksessa, työelämässä ja yhteiskunnassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: tunnistat erilaisia inkluusion muotoja erityisopetuksen ympäristöissä.

Verkosto-osaaminen: tunnet erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa inklusiivista pedagogiikkaa erilaisissa oppimisympäristöissä.

Lisätiedot

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ohjauspäivillä ja oppimispiirissä, kirjallisuuteen ja muuhun aineistoon perehtyminen ja sen hyödyntäminen tehtävissä. Arviointiaineistoa ovat myös opintojakson tehtävät.

Siirry alkuun