Video pedagogisena työkaluna (5 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BP46-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Mika Loponen
- Henna Pernu
- Ryhmät
-
AJA23SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJCAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJFAmmatillinen opettajankoulutus
- Opintojakso
- AJ00BP46
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Vapaaehtoiset verkkotapaamiset:
Aloituswebinaari: ti 26.8..2025 klo 14
Ohjausklinikka 1: ti 9.9.2025 klo 14
Ohjausklinikka 2: ti 16.9.2025 klo 14
Ohjausklinikka 3: ti 30.9.2025 klo 14
Loppugaala: ti 27.10.2025 klo 13
Moduulit:
Osio 1: Video pedagogisena työkaluna (26.8-8.9.2025)
Osio 2: Video opettajan tuottamana oppimateriaalina (9.9.-29.9.2025)
Osio 3: Video osana tehtävänantoa (30.9.-27.10.2025)
Itsearviointi: 28.-29.10.2025
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Verkko-opetuksen lisääntyessä erilaiset menetelmät ja välineet tulevat monipuolistumaan entisestään. Video on erittäin monipuolinen pedagoginen työkalu ja sitä voi hyödyntää monessa eri oppimisprosessin kohdassa. Videopedagogista osaamista tullaan tarvitsemaan enenevissä määrin.
Tällä opintojaksolla tutustut monipuolisesti erilaisiin mahdollisuuksiin hyödyntää videota osana oppimisprosessia. Käyt konkreettisesti läpi videotuotantoprosessin, jotta voit jatkossa tuottaa itsenäisesti videoita sekä suunnitella oppimistehtäviä, joissa opiskelijat osoittavat osaamistaan videon avulla.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität oppimisprosessien ohjausosaamista sekä kehittämis-, ja reflektio-osaamista.
Oppimisprosessien ohjausosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä yhteistyössä muiden kanssa suunnitella, johtaa, arvioida ja kehittää oppimis-, ohjaus- ja opetusprosesseja huomioiden oppijoiden moninaisuuden ja yksilöllisyyden. Opettaja ymmärtää ryhmässä tapahtuvia ilmiöitä ja osaa tukea ryhmän rakentumista. Hän hyödyntää ryhmää oppimisen voimavarana. Opettaja käyttää monipuolisia ja työelämälähtöisiä oppimisen resursseja ja ympäristöjä. Hän hyödyntää digitaalisuutta pedagogisesti perustellulla tavalla ohjatessaan ja johtaessaan oppimisprosesseja.
Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää yhdessä muiden kanssa omaa ja yhteisönsä toimintaa sekä oppimiskulttuuria sekä tahtoa ja taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se merkitsee myös kykyä hankkia tietoa ammatillisen oppimisen ja työelämän kehittämistarpeista ja niiden perusteista, ja käyttää sitä oppimisen edistämiseksi. Hän toimii kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa innovatiivisella ja ratkaisukeskeisellä tavalla erilaisia menetelmiä hyödyntäen.
Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Hän kykenee tarvittaessa mukauttamaan omaa toimintaansa saamansa palautteen pohjalta. Hän arvioi oman ajattelunsa ja toimintansa eettisiä lähtökohtia ja pystyy kehittämään niitä sen perusteella.
Opintojakson osaamistavoite
Tällä opintojaksolla opit hahmottamaan, kuinka hyödyntää monipuolisesti videota oppimisprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät videotuotantoprosessin käsikirjoittamisesta julkaisuun ja jakeluun asti. Osaat ottaa valinnoissasi tekijänoikeudet huomioon.
Sisältö
Tämä opintojakso muodostuu 3 moduulista.
Moduulissa 1 tutustut yleisesti videon pedagogisiin mahdollisuuuksiin.
Moduulissa 2 käyt konkreettisesti läpi videotuotantoprosessin.
Moduulissa 3 opit ottamaan videon osaksi tehtävänantoa.
Oppimateriaalit
- Hakkarainen & Kumpulainen (toim.) 2011. Liikkuva kuva – muuttuva opetus ja oppiminen. Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta, mediapedagogiikkakeskus. Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Kokkola 2011.
- eTEVÄ, eTeknologiavälitteinen taidon oppimisen ohjaus. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointiohje/lahteet/
- Ajatus liikku – iloa oppimiseen! Ammatillisen osaamisen ja taidon tarkastelu videolta. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/ajatusliikkuu/ammatillisen-osaamisen-ja-taidon-tarkastelu-videolta/
- Oppiminen.fi: Opetus- ja palautevideot opettajan työkaluna. Viitattu 10.3.2020. http://www.oppiminen.fi/2016/03/opetus-ja-palautevideot-oppimisen-opettamisen-ja-ohjauksen-tukena/
- Apogee.fi: Videotuotannon perusteet. Viitattu 10.3.2020. https://www.apogee.fi/oppaat/videotuotannon-perusteet/
- YLE: Opettaja: näillä ohjeilla teet hyvän videon – katso Yle Uutisluokan opetusvideot. Viitattu 10.3.2020. https://yle.fi/uutiset/osasto/uutisluokka/opettaja_nailla_ohjeilla_teet_hyvan_videon__katso_yle_uutisluokan_opetusvideot/9347161
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina sisältäen vapaaehtoisia webinaareja. Aloituswebinaariin osallistuminen on kuitenkin erittäin suositeltavaa. Opiskelu on aikataulutettua, mutta luonteeltaan se on hyvin itsenäistä. Oppimistehtävät ovat oppija- ja työelämälähtöisiä eli hyödynnät niissä aiempaa oman alasi osaamistasi. Ohjausta saat opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla sekä viikottaisten ohjausviestien muodossa. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä. Toteutus muodostuu 3 osiosta.
Opintopisteet ja ajankäyttö jakautuvat seuraavasti:
- osio 1: 1,5 op = 40,5 h
- osio 2: 2 op = 54 h
- osio 3: 1,5 op = 40,5 h
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisprosessien ohjausosaaminen:
Tunnet erilaisia tapoja käyttää videota oppimisprosessin osana. Osaat suunnitella, käsikirjoittaa ja toteuttaa pedagogisia videoita opetustyössäsi.
Kehittämisosaaminen:
Osaat kehittää suunnittelemaasi tehtävänantoa eteenpäin saamasi vertaispalautteen perusteella. Kykenet hyödyntämään erilaisia videopedagogisia näkökulmia suunnitellessasi uusia oppimistehtäviä.
Reflektio-osaaminen:
Osaat reflektoida oppimistehtäviäsi ja omaa oppimistasi.
Esitietovaatimukset
Verkko-opiskelun perustaidot
Lisätiedot
Saat ohjausta ja palautetta opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta osaamistavoitteisiin pohjautuvan palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.