Kasvatustieteen perusteet (6cr)
Code
General information
- Timing
- 01.08.2025 - 31.05.2028
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 6 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 6 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- School of Professional Teacher Education
- Campus
- Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 350
- Degree programmes
- School of Professional Teacher Education
- Teachers
- Minna Markkanen
- Anna Leppäkorpi
- Siru Lehto
- Groups
-
AJA25SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA25SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA25SJCAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA25SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA25SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA25SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA25SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA25SJAAmmatillinen opettajankoulutus
- Course
- AJ00CY08
Unfortunately, no reservations were found for the realization Kasvatustieteen perusteet AJ00CY08-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Pass/Fail
Objective
In this course, you will explore the theoretical and ethical foundations of vocational learning. You will examine learning as a phenomenon and become familiar with the key concepts and principles of educational science and vocational pedagogy. The course will equip you with the ability to analyze and justify your approach to guiding learning using these foundations. You will also explore the living world of learners at different ages from young adulthood to adulthood in various learning environments.
The course promotes the following competencies:
Vocational pedagogical competence
Learning Objectives:
You are familiar with key educational, developmental, and psychological concepts and theories related to vocational learning.
You are able to identify and critically reflect on your core beliefs, values, attitudes, and your own thinking and behavioral patterns as a teacher.
Competence in Learner Diversity
Learning Objectives:
You understand the individual and diverse starting points of learners at different ages from young adulthood to adulthood.
Execution methods
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja vuorovaikutteiseen vertaisoppimiseen opiskelijan oman aikataulun mukaisesti. Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta.
Content
Key Content of the Course
- Fundamentals and key concepts of vocational pedagogy, educational science, and psychology
- Central theories and research on learning, and their application in the work of a vocational teacher
- The individual and diverse learning backgrounds of learners from a developmental psychology perspective
Materials
Oppimateriaalit ovat löydettävissä Moodle-oppimisympäristössä.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja vuorovaikutteiseen vertaisoppimiseen opiskelijan oman aikataulun mukaisesti. Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta.
Completion alternatives
Korvaaminen
Kasvatustieteen perusteet -opintojakso on mahdollista korvata:
- kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen, ammattikasvatuksen tai kasvatustieteen pedagogisilla perusopinnoilla 25 op / approbatur 15 ov
- Jamkin täydennyskoulutuksen tai Jamkin avoimen amkin kautta suoritetuilla kasvatustieteellisillä opinnoilla (Oppiminen ja elämänkulku 6 op / 8 op sekä Koulutus ja yhteiskunta / Koulutuksen tulevaisuus 6 op / 8 op)
- muissa ammatillisissa opettajakorkeakouluissa suoritetuilla kasvatustieteellisillä opinnoilla (HAMK 13 op, Haaga-Helia 15 op)
Jos olet hakuvaiheessa todentanut em. perusopintokokonaisuuden (25 op / 15 ov) tai Jamkin/muiden ammatillisten opettajakorkeakoulujen em. opinnot, suoritusmerkinnät laitetaan opintorekisteriin automaattisesti syyskuun loppuun mennessä. Jos et halua suoritusmerkintöjä laitettaviksi, vaan haluat suorittaa ammatillisen opettajankoulutuksen kasvatustieteelliset opinnot, ilmoita siitä opiskelijapalvelut.aokk(a)jamk.fi 12.8.2025 mennessä.
Aiemmin hankitun osaamisen täydentäminen
Erityispedagogiikan, varhaiskasvatuksen, yliopistopedagogiikan, sotilaspedagogiikan perusopinnot (25 op / 15 ov), liikenneopettajan EAT tai TAMKin tai Oamkin ammatillisessa opettajankoulutuksessa suoritetut kasvatustieteelliset opinnot (10 op) eivät oikeuta tämän opintojakson suoraan korvaavuuteen.
Näissä tapauksissa voit täydentää aiempia opintojasi tekemällä tehtävät:
Tehtävä 3: Oppiminen kasvatustieteellisen tiedon valossa
Tehtävä 4: Aikuinen ja nuori oppija
Jos täydennät opintojasi, ota yhteyttä opintojakson kouluttajaan.
Student workload
Opintojakso on laajuudeltaan 6 opintopistettä, mikä vastaa 162 h opiskelijan työtä.
Assessment criteria, approved/failed
Vocational pedagogical competence
Assessment Criteria:
You are familiar with the theoretical foundations of vocational learning.
You are able to analyze and justify your own actions in facilitating learning.
Competence in learner diversity
Assessment Criteria:
You understand the psychological stages of human development and their significance in learning and facilitating learning.
Further information
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista ja kriteeriperusteista. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä. Arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty.