Opettaja tulevaisuuden tekijänä (6 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00CY01-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.05.2028
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Siru Lehto
- Tuulia Kiilavuori
- Ari Langén
- Ryhmät
-
AJA25SKJAmmatillinen opettajankoulutus
- Opintojakso
- AJ00CY01
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla kehität toimintaympäristöosaamistasi kolmen keskeisen osa-alueen osalta: yhteiskuntaosaaminen, oppilaitososaaminen ja työelämäosaaminen. Perehdyt tulevaisuuden megatrendeihin ja analysoit alueesi kannalta keskeisiä kehitystrendejä ja perehdyt tulevaisuuden ennakointiin ja tutkimukseen liittyviin käytäntöihin. Tutkit oppimispiirisi tai alueryhmässä muodostetun tiimin kanssa ammatillisen koulutuksen tehtäviä ja mahdollisuuksia yhteiskunnan ja työelämän tulevaisuuden rakentajana oman alueesi erityistarpeista lähtien. Opintojakso tukee valmiuksiasi toimia aktiivisena kehittäjänä muuttuvassa yhteiskunnassa. Työskentelyssä korostuvat tiedonhankinta, yhteistyö, kriittinen ajattelu ja kokeilukulttuuri. Kehittämistehtävä voidaan toteuttaa yhteistyössä oppilaitoksen tai työelämän toimijoiden kanssa, ja siihen voi sisältyä myös pilotti tai kokeilu.
Osaamistavoitteet
Opintojakson aikana kehität toimintaympäristösaamista seuraavasti:
• Yhteiskuntaosaaminen
o Megatrendit ja tulevaisuuden osaamistarpeiden analysointi auttaa sinua ymmärtämään laajoja yhteiskunnallisia muutoksia ja niiden vaikutuksia ammatilliseen koulutukseen.
• Oppilaitososaaminen
o Tunnistat ja analysoit oppilaitoksen käytäntöjä, rakenteita ja kehittämistarpeita
o Harjoittelet kehittämistyötä oppilaitoskontekstissa
• Työelämäosaaminen
o Opit projektitoimintaa sekä yhteistyö- ja viestintätaitoja.
Sisältö
Opintojakson sisällöt
• Tulevaisuuden tutkimus ja kehittäminen
o Megatrendit osana toimintaympäristön kriittistä analyysia.
o Aluekohtainen tarkastelu. Miten megatrendit vaikuttavat alueen kehityksessä. Millaisia erityiskysymyksiä aluekehityksessä on tunnistettavissa?
• Työelämän kestävän tulevaisuuden rakentaminen
• Työelämän osaamistarpeet tulevaisuudessa
• Alueen toimijat ja verkostot, oppilaitosten tehtävät ja toimijat tulevaisuuden kehittämisen kannalta
• Aluestrategiat, alueellinen koulutuspolitiikka ja sen painopisteet
• Tulevaisuuteen suuntautuva kehittämistehtävä tiimikohtaisesti alueella, voi kohdistua koulutuksen yhteiskunnallisiin tehtäviin, työelämän kehittämiseen ja/tai oppilaitoksen sisäiseen kehittämiseen tiimien valinnan mukaisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 6 opintopistettä, mikä vastaa 162 h opiskelijan työtä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn tason arviointikriteerit
Yhteiskuntaosaaminen: Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä oppilaitoksen ja opettajan roolin yhteiskunnallisena vaikuttajana ja osaa tarkastella opetusta osana laajempaa yhteiskunnallista kontekstia.
Oppilaitososaaminen: Opiskelija osoittaa valmiuksia toimia aktiivisena kehittäjänä omassa työyhteisössään ja ymmärtää oppilaitoksen toimintaa osana koulutusjärjestelmää.
Työelämäosaaminen: Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä koulutuksen ja työelämän yhteyksiä, osaavansa kehittää toimintaansa opettajana työelämälähtöisesti. Opiskelija osoittaa osaavansa toimia osana tiimiä projektimuotoisessa kehittämistyöskentelyssä.