Work life competence (5cr)
Code
General information
- Timing
- 09.08.2025 - 08.08.2028
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Face-to-face
- Unit
- School of Professional Teacher Education
- Campus
- Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 50 - 50
- Degree programmes
- Vocational Special Needs Teacher Education
- Teachers
- Tiina Parviainen
- Kaisa Räty
- Riikka Hongisto
- Kaija Peuna-Korpioja
- Jari Karttunen
- Groups
-
AJE25SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
- Course
- AE00CQ35
Unfortunately, no reservations were found for the realization Work life competence AE00CQ35-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Pass/Fail
Objective
Tavoitteena on inklusiivisten tavoitteiden mukaisesti oppia kehittämään yhteistyötä, saavutettavuutta ja laadukasta koulutusta yhdessä työelämän kanssa. Työelämäosaamista on tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjaus, tuki työelämässä tapahtuvan oppimisen tai harjoittelun aikana, työelämään siirtymisen tukeminen sekä niiden työelämässä olevien, joilla on erilaisia oppimisen haasteita, tukeminen. Yhdessä työelämän toimijoiden kanssa opit verkostotyötä sekä ammatillisen koulutuksen tavoitteita ja toimintaa.
Content
Tuki ja ohjaus työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa tai harjoittelussa
Erityistä tukea tarvitsevat oppijoiden tukeminen työelämässä.
Yhteistyö opiskelijan uraohjauksessa sekä työllistymisen tukemisessa.
Materials
Kaikki mukaan työelämään. Osatyökykyisille tie työelämään (OTE) kärkihankkeen tuloksia ja suosituksia. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistiota 2019:25. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4056-7
Kotiranta, H., Pehkonen, L., & Hiekkala, S. (2023). Ammatillisesta koulutuksesta työelämään erityisen tuen avulla. Kuntoutus, 46(1), 6–18. https://doi.org/10.37451/kuntoutus.127797
Kotiranta, H., & Hiekkala, S. (2022). Erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten työllistymistilanne ammatillisesta koulutuksesta valmistumisen jälkeen. Kuntoutus, 45(4), 51–62. https://doi.org/10.37451/kuntoutus.125400
Teaching methods
Not available in English
Student workload
Opintojakson laajuus on 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: tunnistat erilaisia mahdollisuuksia ja keinoja tukea erityistä tukea tarvitsevaa opiskelijaa työpaikalla.
Verkosto-osaaminen: löydät erilaisia tapoja tehdä yhteistyötä eri verkostojen kanssa opiskelijan yksilöllisen tuen ja opetuksen saavutettavuuden edistämiseksi.
Further information
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ohjauspäivillä ja oppimispiirissä, kirjallisuuteen ja muuhun aineistoon perehtyminen ja sen hyödyntäminen tehtävissä. Arviointiaineistoa ovat myös opintojakson tehtävät.