Siirry suoraan sisältöön

Inklusiivinen pedagogiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: AE00CX77-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
09.08.2025 - 08.08.2028
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
50 - 50
Koulutus
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettajat
Tiina Parviainen
Kaisa Räty
Kaija Peuna-Korpioja
Jari Karttunen
Ryhmät
AJE25SJE
Ammatillinen erityisopettajan koulutus
Opintojakso
AE00CX77
Toteutukselle AE00CX77-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Ammatillinen erityisopettaja ymmärtää inklusiivisen, saavutettavan oppimisympäristön merkityksen oppimiselle ja osaa suunnitella ja toteuttaa saavutettavaa pedagogiikkaa sekä eriyttää opetusta. Opit suunnittelemaan opetusta ja erityistä tukea opiskelijan vahvuudet, tuen tarpeet ja opiskelijan osallisuus huomioiden.  

Sisältö

- Esteetön ja saavutettava oppimisympäristö
- Inklusiivinen pedagogiikka
- Pedagogiset ratkaisut moninaisten oppijoiden tukena

Oppimateriaalit

Pesonen, H. & Nieminen, J. H. 2021. Huomioi oppimisen esteet.
Inklusiivinen opetus korkeakoulutuksessa. PS-kustannus.
Roiha, A. 2023, Onnistu eriyttämisessä. Toimivan erityisopetuksen opas. PS-kustannus.
Savikuja, T., Happo, I., Talonen, E. & Virtanen, P. (toim.) 2024. Erityisen tukevia menetelmiä
Tietoa ja konkretiaa ammatilliseen koulutukseen. Santalahti.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan ohjauspäivinä, itsenäisinä tehtävinä ja oppimispiirityöskentelynä. Osaamista hankit osallistumalla ohjauspäiviin ja tekemällä ohjeistetut tehtävät itsenäisesti ja oppimispiirisi kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: yksilöllisiin tuen tarpeisiin vastaaminen.
Verkosto-osaaminen: inklusiivisen pedagogiikan suunnittelu moniammatillisesti.

Lisätiedot

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ohjauspäivillä ja oppimispiirissä, kirjallisuuteen ja muuhun aineistoon perehtyminen ja sen hyödyntäminen tehtävissä. Arviointiaineistoa ovat myös opintojakson tehtävät.

Siirry alkuun