Inklusiivinen pedagogiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: AE00CX77-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
09.08.2025 - 08.08.2028
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 50 - 50
- Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
- Opettajat
- Tiina Parviainen
- Kaisa Räty
- Kaija Peuna-Korpioja
- Jari Karttunen
- Ryhmät
-
AJE25SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
- Opintojakso
- AE00CX77
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Ammatillinen erityisopettaja ymmärtää inklusiivisen, saavutettavan oppimisympäristön merkityksen oppimiselle ja osaa suunnitella ja toteuttaa saavutettavaa pedagogiikkaa sekä eriyttää opetusta. Opit suunnittelemaan opetusta ja erityistä tukea opiskelijan vahvuudet, tuen tarpeet ja opiskelijan osallisuus huomioiden.
Sisältö
- Esteetön ja saavutettava oppimisympäristö
- Inklusiivinen pedagogiikka
- Pedagogiset ratkaisut moninaisten oppijoiden tukena
Oppimateriaalit
Pesonen, H. & Nieminen, J. H. 2021. Huomioi oppimisen esteet.
Inklusiivinen opetus korkeakoulutuksessa. PS-kustannus.
Roiha, A. 2023, Onnistu eriyttämisessä. Toimivan erityisopetuksen opas. PS-kustannus.
Savikuja, T., Happo, I., Talonen, E. & Virtanen, P. (toim.) 2024. Erityisen tukevia menetelmiä
Tietoa ja konkretiaa ammatilliseen koulutukseen. Santalahti.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan ohjauspäivinä, itsenäisinä tehtävinä ja oppimispiirityöskentelynä. Osaamista hankit osallistumalla ohjauspäiviin ja tekemällä ohjeistetut tehtävät itsenäisesti ja oppimispiirisi kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: yksilöllisiin tuen tarpeisiin vastaaminen.
Verkosto-osaaminen: inklusiivisen pedagogiikan suunnittelu moniammatillisesti.
Lisätiedot
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ohjauspäivillä ja oppimispiirissä, kirjallisuuteen ja muuhun aineistoon perehtyminen ja sen hyödyntäminen tehtävissä. Arviointiaineistoa ovat myös opintojakson tehtävät.