Inclusive pedagogy (5 cr)
Code: AE00CX77-3001
General information
- Timing
-
09.08.2025 - 08.08.2028
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Face-to-face
- Unit
- School of Professional Teacher Education
- Campus
- Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 50 - 50
- Degree programmes
- Vocational Special Needs Teacher Education
- Teachers
- Tiina Parviainen
- Kaisa Räty
- Kaija Peuna-Korpioja
- Jari Karttunen
- Groups
-
AJE25SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
- Course
- AE00CX77
Evaluation scale
Pass/Fail
Objective
Ammatillinen erityisopettaja ymmärtää inklusiivisen, saavutettavan oppimisympäristön merkityksen oppimiselle ja osaa suunnitella ja toteuttaa saavutettavaa pedagogiikkaa sekä eriyttää opetusta. Opit suunnittelemaan opetusta ja erityistä tukea opiskelijan vahvuudet, tuen tarpeet ja opiskelijan osallisuus huomioiden.
Content
- Esteetön ja saavutettava oppimisympäristö
- Inklusiivinen pedagogiikka
- Pedagogiset ratkaisut moninaisten oppijoiden tukena
Materials
Pesonen, H. & Nieminen, J. H. 2021. Huomioi oppimisen esteet.
Inklusiivinen opetus korkeakoulutuksessa. PS-kustannus.
Roiha, A. 2023, Onnistu eriyttämisessä. Toimivan erityisopetuksen opas. PS-kustannus.
Savikuja, T., Happo, I., Talonen, E. & Virtanen, P. (toim.) 2024. Erityisen tukevia menetelmiä
Tietoa ja konkretiaa ammatilliseen koulutukseen. Santalahti.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan ohjauspäivinä, itsenäisinä tehtävinä ja oppimispiirityöskentelynä. Osaamista hankit osallistumalla ohjauspäiviin ja tekemällä ohjeistetut tehtävät itsenäisesti ja oppimispiirisi kanssa.
Student workload
Opintojakson laajuus on 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: yksilöllisiin tuen tarpeisiin vastaaminen.
Verkosto-osaaminen: inklusiivisen pedagogiikan suunnittelu moniammatillisesti.
Further information
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ohjauspäivillä ja oppimispiirissä, kirjallisuuteen ja muuhun aineistoon perehtyminen ja sen hyödyntäminen tehtävissä. Arviointiaineistoa ovat myös opintojakson tehtävät.