Skip to main content

Inclusive pedagogy (5 cr)

Code: AE00CX77-3001

General information


Timing
09.08.2025 - 08.08.2028
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
50 - 50
Degree programmes
Vocational Special Needs Teacher Education
Teachers
Tiina Parviainen
Kaisa Räty
Kaija Peuna-Korpioja
Jari Karttunen
Groups
AJE25SJE
Ammatillinen erityisopettajan koulutus
Course
AE00CX77
No reservations found for realization AE00CX77-3001!

Evaluation scale

Pass/Fail

Objective

Ammatillinen erityisopettaja ymmärtää inklusiivisen, saavutettavan oppimisympäristön merkityksen oppimiselle ja osaa suunnitella ja toteuttaa saavutettavaa pedagogiikkaa sekä eriyttää opetusta. Opit suunnittelemaan opetusta ja erityistä tukea opiskelijan vahvuudet, tuen tarpeet ja opiskelijan osallisuus huomioiden.  

Content

- Esteetön ja saavutettava oppimisympäristö
- Inklusiivinen pedagogiikka
- Pedagogiset ratkaisut moninaisten oppijoiden tukena

Materials

Pesonen, H. & Nieminen, J. H. 2021. Huomioi oppimisen esteet.
Inklusiivinen opetus korkeakoulutuksessa. PS-kustannus.
Roiha, A. 2023, Onnistu eriyttämisessä. Toimivan erityisopetuksen opas. PS-kustannus.
Savikuja, T., Happo, I., Talonen, E. & Virtanen, P. (toim.) 2024. Erityisen tukevia menetelmiä
Tietoa ja konkretiaa ammatilliseen koulutukseen. Santalahti.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan ohjauspäivinä, itsenäisinä tehtävinä ja oppimispiirityöskentelynä. Osaamista hankit osallistumalla ohjauspäiviin ja tekemällä ohjeistetut tehtävät itsenäisesti ja oppimispiirisi kanssa.

Student workload

Opintojakson laajuus on 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: yksilöllisiin tuen tarpeisiin vastaaminen.
Verkosto-osaaminen: inklusiivisen pedagogiikan suunnittelu moniammatillisesti.

Further information

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ohjauspäivillä ja oppimispiirissä, kirjallisuuteen ja muuhun aineistoon perehtyminen ja sen hyödyntäminen tehtävissä. Arviointiaineistoa ovat myös opintojakson tehtävät.

Go back to top of page