Skip to main content

Facilitating Learning (14 cr)

Code: AJ00BC14-3001

General information


Enrollment
03.08.2020 - 30.08.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 31.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
14 cr
Local portion
14 cr
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Lutakko Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 340
Degree programmes
School of Professional Teacher Education
Teachers
Anu Utter
Päivi Kauppila
Mika Loponen
Pirjo Hänninen
Outi Pylkkä
Siru Lehto
Maarit Miettinen
Marja Olsonen
Heli Kinnunen
Essi Silvennoinen
Mikael Viitasaari
Virva-Liisa Pekkarinen
Ari Langén
Tuulia Kiilavuori
Ritva Ylitervo
Mari Kolu
Markku Rissanen
Arja Pakkala
Kirsti Vänskä
Annu Niskanen
Groups
AJA20SJE
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJV
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJL
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJA
Vocational Teacher Education
AJA20SJVE
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJVA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJB
Vocational Teacher Education
AJA20SJVI
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJJ
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJVO
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJHK
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
Course
AJ00BC14
No reservations found for realization AJ00BC14-3001!

Evaluation scale

Pass/Fail

Content scheduling

Opintojakson työskentely alkaa syksyllä 2020 ja työskentelyä ohjaa oma kouluttajasi. Oppimisen ohjaamisen osaamista kehittävän opetuskokonaisuuden ajankohdasta sovit erikseen kouluttajasi ja mahdollisen ohjaavan opettajan kanssa.

Objective

The purpose of the course

This course supports the development of your expertise in facilitating of learning combining theoretical knowledge with practical tools and exercises. We also discuss the importance and formation of teacher’s identity and agency, how to support their development as a facilitator of learning. You will gain skills and competences on how to facilitate learning in varying learning environments, e.g. in digital environments and working-life contexts.

Course competences

During this course you will develop facilitating learning skills, learning environment skills, interaction skills, agency skills and reflection skills.

Facilitating learning skills consists of:
Teachers’ theoretical and philosophical understanding of learning.
Ability to plan, implement and assess meaningful learning processes.
Take into consideration the diversity of learners.

Learning environment skills refers to:
Teachers’ ability to develop varied, motivating and accessible learning environments.
Ability to utilise different digital resources to support learning.

Interaction skills refers to:
Teachers’ capacity to work in different interactive relationships and partner networks in an ethically sound manner.

Reflection skills means
Teachers’ ability to recognise and critically assess their values, attitudes, ethical principles and work methods as a facilitator of learning.

Agency skills refers to
Teachers’ proactive approach to set aims for their own professional development.
An ability to make appropriate and pedagogically sound decisions related to their work.
An ability to participate in a joint knowledge building working in partner networks to develop teachers’ and their organisation’s practices.

The learning objectives

You become familiar with learning as a phenomena. You are able to plan, implement and evaluate meaningful and theoretically and ethically sound learning processes in different learning environments. You can interact the way that promotes learning in a variety of situations. You become familiar with the different learning environments of vocational education and training. You are able to reflect upon your own actions as a facilitator of learning.

Content

Familiarisation with different learning environments and learning as a phenomena. Planning, implementing and assessing learning processes. Observing and analysing peer students’ facilitation of learning, as well as giving and receiving feedback of learning facilitation. Assessing and reflecting upon own teacher competences.

Teaching methods

Ammatillisen oppimisen ympäristöihin perehtyminen tapahtuu yhteistoiminnallisesti jo opettajan työssä olevien ja muusta työelämästä tulevien opiskelijoiden kesken.

Opetuskokonaisuuden suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin voit tehdä yksilöllisesti tai yhdessä opiskelijakollegasi tai oppimispiirisi kanssa. Oppimispiirin jäsenet toimivat vertaisohjaajina joko yhteistä suunnittelu- ja toteutustehtävää tehden tai toinen toistensa tehtävää tukien.

Opetuskokonaisuuden suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin lisäksi seuraat opiskelija-kollegoidesi opetusta sekä osallistut palautekeskusteluihin. Keräät portfolioosi arviointiaineistoa itsearvioinnin tueksi koko opintojakson ajan.

Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena tai verkko-opintoina. Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn sekä oppimispiirityöskentelyyn.
Opintojaksolla on läsnäoloa edellyttäviä kasvokkain tai verkossa toteutuvia ohjauspäiviä. Muutoin ohjaus ja oppimistehtävien rakentaminen toteutuvat verkossa ja itsenäistä työtä tehden.

Employer connections

Tämä opintojakso sisältää ammatilliseen opettajankoulutukseen kuuluvat opetusharjoitteluopinnot. Jo opettajantyössä olevilla opiskelijoilla ne toteutuvat oman opetustyön yhteydessä ja muilla opiskelijoilla erikseen määrittyvässä, ammatillisen opettajankoulutuksen tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaisessa opiskeluympäristössä.

Completion alternatives

Lähtökohdistasi riippuen voit suorittaa tämän opintojakson kolmen polun kautta. Ensimmäinen polku on tarkoitettu vasta-alkajille, toinen polku jo jonkin aikaa opettajan tehtävissä toimineille ja kolmas niille, joilla on jo vahva pedagoginen osaaminen.

Osaamisen hankkiminen

Polku 1:
Jos olet juuri aloittanut tai vasta tulossa opettajan työhön, voit hankkia opintojakson tavoitteena olevan osaamisen opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien avulla. Aloitat tämän opintojakson tutustumalla erilaisiin ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöihin, opettajan työhön ja opiskelijaryhmiin yhdessä opiskelijakollegojesi kanssa. Perehdyt kirjallisuuden, erilaisten verkkomateriaalien ja ohjauspäiviin osallistumisen avulla oppimista ja oppimisen ohjaamista koskeviin tiedollisiin ja teoreettisiin lähtökohtiin. Oppimisen ohjaamisen osaamisen kehittämistä varten suunnittelet, toteutat ja arvioit riittävän laajan opetuskokonaisuuden jossakin oppilaitoksessa ja/tai muussa tarkoituksenmukaisessa oppimisympäristössä.

Polku 2:
Jos olet jo toiminut opettajana, voit tämän opintojakson oppimistehtävien avulla kehittää oppimisen ohjaamiseen liittyvää osaamistasi henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaasi perustuen. Suunnittelet, toteutat ja arvioit riittävän laajan opetuskokonaisuuden, jonka puitteissa voit keskittyä johonkin sinulle merkityksellisen, oppimisen ohjaamiseen liittyvän asian kehittämiseen. Sitä varten hankit tarpeellista tiedollista ja taidollista osaamista perehtymällä kirjallisuuteen ja erilaisiin verkkomateriaaleihin sekä osallistumalla ohjauspäiviin, joilla käsitellään oppimisen ohjaamisen peruskysymyksiä.

Polku 3:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen olet jo voinut hankkia omaa opettajantyötäsi tehden ja pedagogisia asioita opiskellen.

Osaamisen osoittaminen

Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen voit osoittaa erilaisilla tavoilla lähtökohdistasi ja tavoitteistasi riippuen.

Polku 1:
Jos olet juuri aloittanut tai vasta tulossa opettajan työhön osoitat opintojakson tavoitteena olevan osaamisesi opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien avulla. Keskeisen arviointiaineiston muodostavat konkreettisen oppimisen ohjaamisen tilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Polku 2:
Jos olet jo toiminut opettajana, sovit yhdessä kouluttajasi kanssa, minkälaisilla oppimis-tehtävillä ja muulla arviointiaineistolla osoitat hallitsevasi opintojakson tavoitteena ole-van osaamisen. Arviointiaineistoon kuuluu aina konkreettisen oppimisen ohjaamisen ti-lanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Polku 3:
Jos sinulla on jo pitkä kokemus opettajan työstä, kehittämisosaamista ja vahvaa pedagogista teoriatietoa, voit osoittaa oppimisen ohjaamisen osaamisesi näytöillä. Ne koostuvat näyttöportfoliosta ja siihen sisältyvästä konkreettisesta oppimisen ohjaamisen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Näyttöportfolion ja oppimisen ohjaamisen havainnoinnin perusteella opettajankouluttaja tekee päätöksen siitä, voidaanko opintojakso kokonaisuudessaan näiden näyttöjen perusteella hyväksilukea vai onko opiskelijan vielä täydennettävä osaamistaan joltain osin.

Student workload

Tämä opintojakso on 14 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee sinulta itseltäsi laskennallisesti noin 378 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu lähtökohdistasi ja siihen perustuvista oppimistehtävien työllistävyydestä.

Assessment criteria, approved/failed

The criteria for assessing the approved level are as follows:

Facilitating learning skills:
- You are aware of the theoretical and philosophical starting points for learning and you able to analyse and justify your own theory-in-use of facilitating learning.
- You can plan meaningful learning processes that are based on set learning objectives
- You take the diversity and personal goals of learners into account when planning, facilitating and assessing learning.
- You able to facilitate learning of your students and assess their skills and competences in a way that supports learning.

Learning environment skills:
- You are familiar with different professional learning environments and you are able to operate in them the way that promotes learning.
- You can develop and renew safe learning environments in cooperation with other relevant parties.

Interaction skills:
- You are able to work constructively, inspiringly and ethically in different interactive situations with students and other stakeholders.

Reflection skills:
- You can identify and assess the ethical basis of your own actions and thinking.
- You able to assess you own facilitation of learning skills and set new goals for the development of facilitation competence.

Agency skills:
- You make decisions on the facilitation of learning process and the development of learning environments based on professional pedagogy and other relevant information.
- You have an investigative, curious and positive but critical approach to novelties and changes in curricula, learning facilitation and the development of learning environments.

Further information

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet (ml. vertaisarviointi ja ohjaavien opettajien arvioinnit), itsearvioinnit ja arviointikeskustelut. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkea-koulun kouluttaja, kun kaikki opiskelijan valitsemaan polkuun sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, itsearvioinnit sekä oppimisen ohjaamistilanteisiin liittyvät havainnoinnit ja arviointikeskustelut.

Go back to top of page