Oppiminen ja elämänkulku (6op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BN75-3027
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.11.2025 - 08.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 26.01.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Anna Leppäkorpi
- Maarit Miettinen
- Ryhmät
-
ZJA26KAKOAvoin AMK, AOKK, Kasvatustieteelliset opinnot 12 op
- Opintojakso
- AJ00BN75
Toteutukselle Oppiminen ja elämänkulku AJ00BN75-3027 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opinnot toteutetaan verkko-opintoina, ja ne perustuvat itsenäiseen työskentelyyn aineistojen ja oppimistehtävien parissa. Osaamiskokonaisuudella on kolme webinaaritapaamista:
- aloituswebinaari ti 27.1.2026 klo 15 - 17
- ohjauswebinaari to 19.2.2026 klo 15 - 16
- ohjauswebinaari to 9.4.2026 klo 15 - 16
Aloituswebinaarissa käydään läpi osaamiskokonaisuutta ja sen sisältöjä. Tämä webinaari tallennetaan. Ohjauswebinaareissa on mahdollisuus saada vertaiskommentointeja muilta opiskelijoilta sekä ohjausta kouluttajilta. Ohjauswebinaareja ei tallenneta. Muutoin voit opiskella oman aikataulusi puitteissa.
Huom! Suosittelemme aloittamaan osaamiskokonaisuuden Oppiminen ja elämänkulku -opintojaksosta ja siirtymään sen jälkeen Koulutuksen tulevaisuus -opintojen pariin. Ilmoittauduthan kuitenkin molempiin osioihin samanaikaisesti.
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt ammatillista oppimista koskeviin teoreettisiin, eettisiin ja filosofisiin lähtökohtiin. Perehdyt oppimiseen ilmiönä ja tutustut kasvatustieteen ja ammattipedagogiikan perusteisiin ja käsitteisiin. Saat valmiuksia analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamista niiden avulla. Perehdyt myös eri elämänvaiheissa olevien oppijoiden elämismaailmaan erilaisissa toimintaympäristöissä.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla edistät ammattipedagogista osaamistasi ja reflektio-osaamistasi.
Ammattipedagoginen osaaminen tarkoittaa, että tunnet ammatillista oppimista koskevia teoreettisia, eettisiä ja filosofisia lähtökohtia. Osaat toimia erilaissa oppimisen ohjaustilanteissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden ja opetusta määrittävien asiakirjojen mukaisesti. Osaat myös analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamistoimintaasi.
Reflektio-osaaminen tarkoittaa, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.
Osaamistavoitteet
Ymmärrät ammatillista osaamista ja oppimista tarkastelevien tieteiden soveltamismahdollisuudet oppimisen ohjaamisessa. Sinulla on kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteesi liittyviä peruskäsityksiä, arvoja, asenteita ja omia ajattelu- ja toimintamallejasi ja kehittää niitä saamasi palautteen perusteella.
Sisältö
Opintojaksolla tutustut sekä ammattipedagogiikan että kasvatustieteen ja -psykologian perusteisiin ja käsitteistöön, oppimisen keskeisiin teorioihin ja tutkimustietoon sekä niiden soveltamismahdollisuuksiin ammatillisen opettajan työssä. Perehdyt eri elämänvaiheissa olevien oppijoiden elämismaailmaan erilaisissa konteksteissa.
Oppimateriaalit
- Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M-K. 2016. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus. Saatavana e-kirjana.
TAI
- Rinne, R, Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. PS-kustannus. Saatavana e-kirjana.
- Nivala E. & Saastamoinen M. (toim.). 2010. Nuorisokasvatuksen teoria. Perusteita ja puheenvuoroja (2. painos). Saatavana e-kirjana.
- Kallio, E. K. 2020. Development of Adult Thinking. Interdisciplinary perspectives on cognitive development and adult learning. Routledge.
- Hakala, J.T. & Kiviniemi, K. 2018. Vuorovaikutuksen säröjä ja jännitteitä. Aikuiskasvatuksen pedagogiikan haasteiden äärellä. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Luokanopettajien 25-vuotis aikuiskoulutuksen juhlajulkaisu. Viitattu 30.3.2021. Https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/48383/978-951-39-5376-8.pdf?sequence=1
- Kallio, E. Ajattelun kehitys aikuisuudessa - kohti moninäkökulmaisuutta. Saatavana e-kirjana. https://www.ellibslibrary.com/book/978-952-5401-73-8.
Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.
Opetusmenetelmät
Avoimen ja YAMK-koulutuksen opiskelijat: Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät.
Opintojaksossa toteutetaan yhteistoiminnallisia ja osallistavia menetelmiä sekä vertaisohjausta ja itsenäistä työskentelyä. Toteutustavat syventävät ammatillista osaamista ja oman ammattialan kehittämistä.
Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta. Opintojaksolla on kolme webinaaritapaamista. Aloituswebinaarissa käydään läpi opintokokonaisuutta ja sen sisältöjä. Kahdessa ohjauswebinaarissa käsitellään mm. oppimistehtäviin liittyviä kysymyksiä. Niissä sinulla on mahdollisuus saada vertaiskommentointeja muilta opiskelijoilta sekä ohjausta kouluttajilta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso yhteensä 162 h (6 x 27 h) opiskelijan työtä:
- orientoituminen 6 h
- kirjallisuuteen/oppimateriaaleihin perehtyminen, oppimistehtävät ja keskustelut 146 h
- vertaiskeskustelut ja -arvioinnit sekä itsearviointi 10 h
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:
Ammattipedagoginen osaaminen
- tunnet ammatillista oppimista koskevia teoreettisia, eettisiä ja filosofisia lähtökohtia
- osaat analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamistoimintaasi.
Reflektio-osaaminen
- arvioit pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana
- arvioit realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi
- asetat itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana
Lisätiedot
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.