Video pedagogisena työkaluna (5op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BP46-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 20.10.2025 - 31.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 19.01.2026 - 22.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 45
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Mika Loponen
- Henna Pernu
- Ryhmät
-
YTB23S1Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
-
YTG23S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSV23S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YSB23S1Projektijohtaminen YAMK
-
YMJ23S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
AJA24SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTB25S1Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
-
YSY22SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY22STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSY22SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YHP23S1Projektijohtaminen ylempi AMK, liiketalous
-
YLO23S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YTV23S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YTM23S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
AJA22SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTO20S1Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YSY22SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
AJA22SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTO22S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
AJA22SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTB22S1Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
-
YTK22S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YTG22S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSU25K1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YSC25KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YLB24K1Agrologi (ylempi AMK), biotalouden kehittäminen
-
YMB23S1Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
-
YTR25K1Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YTH25K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YSY21SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY21SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YTO21S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YMJ24S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YTM21S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YMV24S1Verkostojohtaminen, marata, YAMK
-
YTK21S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YLO24S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YTG21S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YMB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
-
YSV24S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
AJA24SJCAmmatillinen opettajankoulutus
-
YMV23S1Verkostojohtaminen, marata, YAMK
-
YHV23S1Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
-
YSG24S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YSB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
-
YLO21S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YHB25S1Logistiikan tutkinto-ohjelma YAMK, Tradenomi
-
YSB21S1Projektijohtaminen YAMK
-
YTB24S1Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
-
AJA25SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTY23K1Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
AJA25SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA25SJCAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTV24S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YTM24S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YKM23S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YTO24S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YTG24S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSV22S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YSB22S1Projektijohtaminen YAMK
-
YSG23S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YTV22S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YSC23KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YLO22S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
AJA25SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
YKB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, musiikkipedagogi
-
AJA25SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
YLP24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, agrologi
-
YSY21SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
ZJA26KAAvoin AMK, AOKK
-
YLB22K1Agrologi (ylempi AMK), biotalouden kehittäminen
-
YTH23K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YKB25S1Projektijohtaminen ylempi AMK, musiikkipedagogi
-
YKM25S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YTR21S1Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
AJA25SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA25SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSR25S1Toimintaterapian tutkinto-ohjelma YAMK
-
AJA25SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSF25S1Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK)
-
YSY25S1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
AJA23SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSY20SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
AJA23SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSY20S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
-
YSY23KTSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
AJA23SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSF24S1Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK)
-
AJA23SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSC24KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
AJA23SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
YLP25S1Projektijohtaminen ylempi AMK, agrologi
-
YLB23K1Agrologi (ylempi AMK), biotalouden kehittäminen
-
YHV24S1Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
-
YKM24S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YHP24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, tradenomi
-
YHO24S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YSV21S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
-
YSY21STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YTB21S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
-
YHP25S1Projektijohtaminen ylempi AMK, tradenomi
-
YSB25SMProjektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
-
YLO25S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YSU24S1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YSY20STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
-
YSB20S1Projektijohtaminen YAMK
-
YRA25K1Rakennusmestari (YAMK)
-
YSU25S1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YSG25S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YSU23KMMonialainen kuntoutus (YAMK)
-
YTG20S1Robotiikka YAMK
-
YTH22K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTK24K1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YTO23S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YSI24S1Kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YHO23S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YTK25K1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YSU24K1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YMB25S1Projektijohtaminen ylempi AMK, restonomi
-
YTY24K1Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YTH24K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
- Opintojakso
- AJ00BP46
Toteutukselle Video pedagogisena työkaluna AJ00BP46-3009 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Vapaaehtoiset verkkotapaamiset:
Aloituswebinaari: ti 20.1.2026 klo 16.00-17.00
Ohjausklinikka 1: ke 4.2.2026 klo 16.00-17.00
Ohjausklinikka 2: ti 10.2.2026 klo 16.00-17.00
Ohjausklinikka 3: ti 3.3.2026 klo 16.00-17.00
Loppugaala: ke 18.3.2026 klo 15.00-17.00
Moduulit:
Osio 1: Video pedagogisena työkaluna (19.1.-1.2.2026)
Osio 2: Video opettajan tuottamana oppimateriaalina (2.2-1.3.2026)
Osio 3: Video osana tehtävänantoa (2.3.-18.3.2026)
Itsearviointi: (19.-22.3.2026)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Verkko-opetuksen lisääntyessä erilaiset menetelmät ja välineet tulevat monipuolistumaan entisestään. Video on erittäin monipuolinen pedagoginen työkalu ja sitä voi hyödyntää monessa eri oppimisprosessin kohdassa. Videopedagogista osaamista tullaan tarvitsemaan enenevissä määrin.
Tällä opintojaksolla tutustut monipuolisesti erilaisiin mahdollisuuksiin hyödyntää videota osana oppimisprosessia. Käyt konkreettisesti läpi videotuotantoprosessin, jotta voit jatkossa tuottaa itsenäisesti videoita sekä suunnitella oppimistehtäviä, joissa opiskelijat osoittavat osaamistaan videon avulla.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität oppimisprosessien ohjausosaamista sekä kehittämis-, ja reflektio-osaamista.
Oppimisprosessien ohjausosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä yhteistyössä muiden kanssa suunnitella, johtaa, arvioida ja kehittää oppimis-, ohjaus- ja opetusprosesseja huomioiden oppijoiden moninaisuuden ja yksilöllisyyden. Opettaja ymmärtää ryhmässä tapahtuvia ilmiöitä ja osaa tukea ryhmän rakentumista. Hän hyödyntää ryhmää oppimisen voimavarana. Opettaja käyttää monipuolisia ja työelämälähtöisiä oppimisen resursseja ja ympäristöjä. Hän hyödyntää digitaalisuutta pedagogisesti perustellulla tavalla ohjatessaan ja johtaessaan oppimisprosesseja.
Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää yhdessä muiden kanssa omaa ja yhteisönsä toimintaa sekä oppimiskulttuuria sekä tahtoa ja taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se merkitsee myös kykyä hankkia tietoa ammatillisen oppimisen ja työelämän kehittämistarpeista ja niiden perusteista, ja käyttää sitä oppimisen edistämiseksi. Hän toimii kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa innovatiivisella ja ratkaisukeskeisellä tavalla erilaisia menetelmiä hyödyntäen.
Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Hän kykenee tarvittaessa mukauttamaan omaa toimintaansa saamansa palautteen pohjalta. Hän arvioi oman ajattelunsa ja toimintansa eettisiä lähtökohtia ja pystyy kehittämään niitä sen perusteella.
Opintojakson osaamistavoite
Tällä opintojaksolla opit hahmottamaan, kuinka hyödyntää monipuolisesti videota oppimisprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät videotuotantoprosessin käsikirjoittamisesta julkaisuun ja jakeluun asti. Osaat ottaa valinnoissasi tekijänoikeudet huomioon.
Sisältö
Tämä opintojakso muodostuu 3 moduulista.
Moduulissa 1 tutustut yleisesti videon pedagogisiin mahdollisuuuksiin.
Moduulissa 2 käyt konkreettisesti läpi videotuotantoprosessin.
Moduulissa 3 opit ottamaan videon osaksi tehtävänantoa.
Oppimateriaalit
- Hakkarainen & Kumpulainen (toim.) 2011. Liikkuva kuva – muuttuva opetus ja oppiminen. Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta, mediapedagogiikkakeskus. Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Kokkola 2011.
- eTEVÄ, eTeknologiavälitteinen taidon oppimisen ohjaus. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointiohje/lahteet/
- Ajatus liikku – iloa oppimiseen! Ammatillisen osaamisen ja taidon tarkastelu videolta. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/ajatusliikkuu/ammatillisen-osaamisen-ja-taidon-tarkastelu-videolta/
- Oppiminen.fi: Opetus- ja palautevideot opettajan työkaluna. Viitattu 10.3.2020. http://www.oppiminen.fi/2016/03/opetus-ja-palautevideot-oppimisen-opettamisen-ja-ohjauksen-tukena/
- Apogee.fi: Videotuotannon perusteet. Viitattu 10.3.2020. https://www.apogee.fi/oppaat/videotuotannon-perusteet/
- YLE: Opettaja: näillä ohjeilla teet hyvän videon – katso Yle Uutisluokan opetusvideot. Viitattu 10.3.2020. https://yle.fi/uutiset/osasto/uutisluokka/opettaja_nailla_ohjeilla_teet_hyvan_videon__katso_yle_uutisluokan_opetusvideot/9347161
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina sisältäen vapaaehtoisia webinaareja. Aloituswebinaariin osallistuminen on kuitenkin erittäin suositeltavaa. Opiskelu on aikataulutettua, mutta luonteeltaan se on hyvin itsenäistä. Oppimistehtävät ovat oppija- ja työelämälähtöisiä eli hyödynnät niissä aiempaa oman alasi osaamistasi. Ohjausta saat opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla sekä viikottaisten ohjausviestien muodossa. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä. Toteutus muodostuu 3 osiosta.
Opintopisteet ja ajankäyttö jakautuvat seuraavasti:
- osio 1: 1,5 op = 40,5 h
- osio 2: 2 op = 54 h
- osio 3: 1,5 op = 40,5 h
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisprosessien ohjausosaaminen:
Tunnet erilaisia tapoja käyttää videota oppimisprosessin osana. Osaat suunnitella, käsikirjoittaa ja toteuttaa pedagogisia videoita opetustyössäsi.
Kehittämisosaaminen:
Osaat kehittää suunnittelemaasi tehtävänantoa eteenpäin saamasi vertaispalautteen perusteella. Kykenet hyödyntämään erilaisia videopedagogisia näkökulmia suunnitellessasi uusia oppimistehtäviä.
Reflektio-osaaminen:
Osaat reflektoida oppimistehtäviäsi ja omaa oppimistasi.
Esitietovaatimukset
Verkko-opiskelun perustaidot
Lisätiedot
Huom! Ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoiden (25 paikkaa) ilmoittautumisaika opintojaksolle on 20. - 31.10.2025. YAMK-opiskelijoiden ilmoittautumisaika opintojaksolle on 17.11.2025 - 8.1.2026.
Saat ohjausta ja palautetta opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta osaamistavoitteisiin pohjautuvan palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.