Video as a Pedagogical Tool (5cr)
Code
General information
- Enrollment
- 20.10.2025 - 31.10.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 19.01.2026 - 22.03.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- School of Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 45
- Degree programmes
- School of Professional Teacher Education
- Teachers
- Mika Loponen
- Henna Pernu
- Groups
-
YTB23S1Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
-
YTG23S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSV23S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YSB23S1Projektijohtaminen YAMK
-
YMJ23S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
AJA24SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTB25S1Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
-
YSY22SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY22STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSY22SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YHP23S1Projektijohtaminen ylempi AMK, liiketalous
-
YLO23S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YTV23S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YTM23S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
AJA22SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTO20S1Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YSY22SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
AJA22SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTO22S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
AJA22SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTB22S1Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
-
YTK22S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YTG22S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSU25K1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YSC25KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YMB23S1Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
-
YTR25K1Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YTH25K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YSY21SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY21SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YTO21S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YMJ24S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YTM21S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YMV24S1Verkostojohtaminen, marata, YAMK
-
YTK21S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YLO24S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YTG21S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YMB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
-
YSV24S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
AJA24SJCAmmatillinen opettajankoulutus
-
YMV23S1Verkostojohtaminen, marata, YAMK
-
YHV23S1Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
-
YSG24S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YSB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
-
YLO21S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YHB25S1Logistiikan tutkinto-ohjelma YAMK, Tradenomi
-
YSB21S1Projektijohtaminen YAMK
-
YTB24S1Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
-
AJA25SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTY23K1Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
AJA25SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA25SJCAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTV24S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YTM24S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YKM23S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YTO24S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YTG24S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSV22S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YSB22S1Projektijohtaminen YAMK
-
YSG23S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YTV22S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YSC23KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YLO22S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
AJA25SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
YKB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, musiikkipedagogi
-
AJA25SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSY21SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
ZJA26KAAvoin AMK, AOKK
-
YTH23K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YKB25S1Projektijohtaminen ylempi AMK, musiikkipedagogi
-
YKM25S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YTR21S1Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
AJA25SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA25SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSR25S1Toimintaterapian tutkinto-ohjelma YAMK
-
AJA25SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSF25S1Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK)
-
YSY25S1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
AJA23SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSY20SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
AJA23SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSY20S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
-
YSY23KTSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
AJA23SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSF24S1Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK)
-
AJA23SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSC24KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
AJA23SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
YLB23K1Agrologi (ylempi AMK), biotalouden kehittäminen
-
YHV24S1Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
-
YKM24S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YHP24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, tradenomi
-
YHO24S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YSV21S1Master's Degree Programme in Business Network Management
-
YSY21STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YTB21S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
-
YHP25S1Projektijohtaminen ylempi AMK, tradenomi
-
YSB25SMProjektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
-
YLO25S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YSU24S1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YSY20STMaster’s Degree Programme in Health Care and Social Services
-
YSB20S1Master's Degree Programme in Project Management
-
YRA25K1Rakennusmestari (YAMK)
-
YSU25S1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YSG25S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YSU23KMMonialainen kuntoutus (YAMK)
-
YTG20S1Master's Degree Programme in Robotics
-
YTH22K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTK24K1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YTO23S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YSI24S1Kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YHO23S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YTK25K1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YSU24K1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YMB25S1Projektijohtaminen ylempi AMK, restonomi
-
YTY24K1Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YTH24K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
- Course
- AJ00BP46
Unfortunately, no reservations were found for the realization Video as a Pedagogical Tool AJ00BP46-3009. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Pass/Fail
Content scheduling
Voluntary online meetings:
- start webinar: Tue 20.1.2026 at 16.00
- guidance clinic 1: Wed 4.2.2026 at 16.00
- guidance clinic 2: Tue 10.2.2026 at 16.00
- guidance clinic 3: Tue 3.3.2026 at 16.00
- gala: Wed 18.3.2026 at 15.00
Modules:
Module 1: 19.1.-1.2.2026
Module 2: 2.2-1.3.2026
Module 3: 2.3.-18.3.2026
Self Assessment: 19.-22.3.2026
Objective
The purpose of the course
Videos are present in a variety of ways in the everyday lives of students and teachers. Videos have become a natural way of communicating and presenting their own competences for an increasing number of people. Videos are also a versatile pedagogical tool for the students and teachers to utilise at different stages of the learning process.
During this course, you will become acquainted with a wide range of opportunities for utilising videos as part of the learning process. You will concretely go through the video production process so that in the future, you will be able to independently produce videos and plan learning assignments where students demonstrate their competences by means of video.
Course competences
In this course you will develop your skills and knowledge in facilitating learning, reflection skills and developmental skills
Facilitating and guiding learning processes involves a teacher's
- collaborative approach and ability to planning, implementing, assessing and developing learning and guidance processes taking into consideration the diversity of learners
- understanding of group processes and group phenomena in learning
- employment of versatile and working life-oriented learning resources
- ability to design, implement and facilitate learning processes in digital environments in a pedagogically meaningful way
Development skills refer to a teacher's
- ability to further develop their own and their organisation’s practices and operational culture in collaboration with others
- willingness and ability to develop vocational learning, work and entrepreneurship at regional, national and international level
- ability to acquire and justify information on the development needs of vocational learning and the world of work, in order to use it to promote learning
- forming of relevant partnerships networks in an innovative and solution-oriented manner.
Reflection skills refer to a teacher's
- ability to recognise and critically assess their own values, attitudes, ethical principles and work methods
- ability to adjust their actions based on the feedback received
- realistically assessing their own learning and competence and setting new goals as a facilitator of learning.
The learning objectives of the course
You grasp the versatile opportunities for utilising video at different stages of the learning process. You understand the video production process, from scriptwriting to publishing and distribution. In your choices, you are capable of taking copyright into account.
Content
This course consists of 3 parts:
In part 1, you become acquainted with the various ways of using video in teaching and mapping out video material that is suitable for your field. In addition, you will learn to implement a pedagogically well-reasoned interactive video.
In part 2, you will apply your previously learned skills in planning and implementing your own video, from scriptwriting and shooting up to publication.
In part 3, you will learn to prepare an assignment where the students will demonstrate their competences by means of video.
Materials
- Hakkarainen & Kumpulainen (toim.) 2011. Liikkuva kuva – muuttuva opetus ja oppiminen. Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta, mediapedagogiikkakeskus. Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Kokkola 2011.
- eTEVÄ, eTeknologiavälitteinen taidon oppimisen ohjaus. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointiohje/lahteet/
- Ajatus liikku – iloa oppimiseen! Ammatillisen osaamisen ja taidon tarkastelu videolta. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/ajatusliikkuu/ammatillisen-osaamisen-ja-taidon-tarkastelu-videolta/
- Oppiminen.fi: Opetus- ja palautevideot opettajan työkaluna. Viitattu 10.3.2020. http://www.oppiminen.fi/2016/03/opetus-ja-palautevideot-oppimisen-opettamisen-ja-ohjauksen-tukena/
- Apogee.fi: Videotuotannon perusteet. Viitattu 10.3.2020. https://www.apogee.fi/oppaat/videotuotannon-perusteet/
- YLE: Opettaja: näillä ohjeilla teet hyvän videon – katso Yle Uutisluokan opetusvideot. Viitattu 10.3.2020. https://yle.fi/uutiset/osasto/uutisluokka/opettaja_nailla_ohjeilla_teet_hyvan_videon__katso_yle_uutisluokan_opetusvideot/9347161
Teaching methods
The course will be offered in the form of online studies, including voluntary webinars. However, attending the start-up webinar is highly recommended. The studies have been scheduled, but are highly independent in nature. The learning assignments are learner and working life oriented, which means that you will make use of your existing competence in your own field. You will receive guidance during the guidance clinics held at the transition points of the course and in the form of weekly guidance messages. You will receive community-based feedback on all your learning assignments. In addition, you will receive feedback from the instructor on the video you produced and on your self-assessment.
Student workload
In total, the course consists of 135 hours (5 x 27h) of students’ work. The implementation consists of 3 sections. Credits and time use are distributed as follows:
- section 1: 1,5 cr = 40,5 h
- section 2: 2 cr = 54 h
- section 3: 1,5 cr = 40,5 h
Assessment criteria, approved/failed
The criteria for assessing the approved level are as follows
Skills and knowledge in facilitating learning:
You grasp the versatile opportunities for utilising asynchronic video at different stages of the learning process.
You are capable of producing a pedagogical video. You will learn to understand the video production process, from scriptwriting to publishing and distribution.
Developmental skills:
You are able to further develop the learning tasks you have planned based on the peer feedback you have received. You are able to utilize different video pedagogical perspectives when planning new learning tasks.
Reflection skills:
You are able to assess your own learning and competence in a relevant manner.
Qualifications
Basic computer skills and e-learning skills
Further information
You will receive guidance and feedback during the guidance clinics held at the transition points of the course. You will receive community-based feedback on all your learning assignments. In addition, you will receive feedback based on the learning objectives from the instructor on the video you produced and on your self-assessment.
The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for evaluation of the learning process are feedback and self-assessment. Competence assessment is based on criteria and the teacher educator makes the assessment decision once all the learning tasks have been completed. The assessment material consists of the learning tasks of the course and self-assessment tasks.