Skip to main content

Special in Literature (5cr)

Code

General information


Timing
06.01.2026 - 29.04.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Face-to-face
Campus
Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
50 - 50
Degree programmes
Vocational Special Needs Teacher Education
Teachers
Tiina Parviainen
Groups
AJE25SJE
Ammatillinen erityisopettajan koulutus
Course
AJ00CQ68

Unfortunately, no reservations were found for the realization Special in Literature AJ00CQ68-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Pass/Fail

Content scheduling

Opintojakso on avoinna 19.1. - 30.4.2026
Ennakkoaineiston työstäminen 19.1.-9.2.
Aloituswebinaari 11.2. klo 14-16
Lukupiirityöskentelyä 11.2.-27.4.
Päättöwebinaari 27.4. klo 14-16

Objective

Valinnaisten opintojen tarkoituksena on laajentaa ja syventää tietämystä ja pedagogista osaamista erityiskasvatuksen osa-alueista ja erityiseen liittyvistä teoreettisista, eettisistä ja filosofisista lähtökohdista. Osaat toimia kriittisesti, kehittävästi ja luovasti erityisen tuen pedagogisissa toimintaympäristöissä.

Kehittämisosaamisen tarkoituksena on, että osaat kehittää yhdessä muiden kanssa omaa ja yhteisön toimintaa edistäen inklusiivista oppimiskulttuuria tutkittuun tietoon perustuen. Osaat soveltaa tietoa erityisen tuen vaikuttavuudesta pedagogisissa ratkaisuuissa oppimisen ja opiskelun eri konteksteissa: oppilaitosympäristöissa, työpaikoilla, yrittäjätoiminnassa alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla. Kykenet hankkimaan tietoa ammatillisen oppimisen ja työelämän kehittämistarpeista ja niiden perusteista sekä käyttää sitä oppimisen edistämiseksi.

Reflektio-osaamisen tavoitteena on, että kykenet tunnistamaan ja arvioimaan kriittisesti omaan opettajuuteen liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä omia ajattelu- ja toimintamalleja. Kykenet arvioimaan omaa ajattelua ja toiminnan eettisiä lähtökohtia ja pystyt kehittämään niitä sen perusteella.  

Content

Opintojakson osaamiset hankit osallistumalla webinaareihin sekä tekemällä opintojakson oppimistehtävät. Oppimistehtäviä ovat valittuihin teoksiin tutustuminen, alustuksen tekeminen, lukupiirityöskentelyyn osallistuminen, pöytäkirjan kirjoittaminen ja itsearviointi.

Location and time

Opintojakso on avoinna 19.1. - 30.4.2026
Ennakkoaineiston työstäminen 19.1.-9.2.
Aloituswebinaari 11.2. klo 14-16
Lukupiirityöskentelyä 11.2.-27.4.
Päättöwebinaari 27.4. klo 14-16

Materials

Kaikille yhteiset materiaalit ja lukupiirissä valittavat artikkelit ja teokset.

Teaching methods

Opintojakso on tarkoitettu vain ammatillisen erityisopettajankoulutuksen opiskelijoille.
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti itsenäisenä työskentelynä, lukupiirissä ja webinaareissa työskennellen.

Completion alternatives

Osaamisen hankkiminen:
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit osallistumalla webinaareihin sekä tekemällä opintojakson oppimistehtävät. Oppimistehtäviä ovat valittuihin teoksiin tutustuminen, alustuksen tekeminen, lukupiirityöskentelyyn osallistuminen, pöytäkirjan kirjoittaminen ja itsearviointi.

Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat a) perehtymällä kirjallisuuteen ja materiaaleihin sekä koostamalla raportin työskentelystä sekä b) osaamisen jakamisen avulla oppimispiirissä vertaisarvioiden.

Student workload

Suomeksi
Opintojakson laajuus on 5op ja se merkitsee sinulta 135 tunnin työpanosta; lukemista, materiaalin hankintaa, työskentelyn suunnittelua, toteutusta ja arviointia sekä raportointia.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi on osaamistavoitteisiin perustuvaa ja laadullista. Osaamisen arviointi on kriteeriperustaista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, lukupiirityöskentely, opintojakson kokoava itsearviointi ja palautteet.

Further information

Arviointi on oppimistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Prosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet, vertaisarviointi ja itsearviointi. Arviointiaineiston muodostavat raportti ja itsearviointi. Arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty.

Go back to top of page