Siirry suoraan sisältöön

Opettaja tulevaisuuden tekijänä (6op)

Toteutuksen tunnus: AJ00CY01-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2025 - 31.05.2028
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 35
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Siru Lehto
Tuulia Kiilavuori
Ari Langén
Ryhmät
AJA25SKJ
Ammatillinen opettajankoulutus
Opintojakso
AJ00CY01

Toteutukselle Opettaja tulevaisuuden tekijänä AJ00CY01-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt tulevaisuuden megatrendeihin ja analysoit aluekehityksen kannalta keskeisiä kehitystrendejä. Lisäksi perehdyt tulevaisuuden ennakointiin ja tutkimukseen liittyviin käytäntöihin. Opintojakso tukee valmiuksiasi toimia aktiivisena kehittäjänä muuttuvassa yhteiskunnassa. Tutkit alueryhmäsi opiskelijoista muodostetun tiimin kanssa ammatillisen koulutuksen tehtäviä ja mahdollisuuksia yhteiskunnan ja työelämän tulevaisuuden rakentajana oman alueesi erityistarpeista lähtien. Kehittämistehtävä voidaan toteuttaa yhteistyössä oppilaitoksen tai työelämän toimijoiden kanssa, ja siihen voi sisältyä myös pilotti tai kokeilu. Työskentelyssä korostuvat tiedonhankinta, yhteistyö, kriittinen ajattelu ja kokeilukulttuuri.

Tällä opintojaksolla kehität toimintaympäristöosaamistasi kolmen keskeisen osa-alueen osalta: yhteiskuntaosaaminen, oppilaitososaaminen ja työelämäosaaminen.

Osaamistavoitteet
Opintojakson aikana kehität toimintaympäristösaamista seuraavasti:
- Yhteiskuntaosaaminen
Osaat analysoida megatrendejä ja tulevaisuuden osaamistarpeita sekä arvioida niiden vaikutuksia ammatillisen koulutuksen kehittämiseen.
- Oppilaitososaaminen
Tunnistat ja analysoit oppilaitoksen käytäntöjä, rakenteita ja kehittämistarpeita
Osaat suunnitella ja toteuttaa kehittämistyötä oppilaitoskontekstissa
- Työelämäosaaminen
Opit projektitoimintaa sekä yhteistyö- ja verkostoitumistaitoja.

Sisältö

Opintojakson sisällöt
Tulevaisuuden tutkimus ja kehittäminen
- Megatrendit osana toimintaympäristön kriittistä analyysia.
Aluekohtainen tarkastelu. Miten megatrendit vaikuttavat alueen kehityksessä. Millaisia erityiskysymyksiä aluekehityksessä on tunnistettavissa?
- Työelämän kestävän tulevaisuuden rakentaminen
- Työelämän osaamistarpeet tulevaisuudessa
- Alueen toimijat ja verkostot, oppilaitosten tehtävät ja toimijat tulevaisuuden kehittämisen kannalta
- Aluestrategiat, alueellinen koulutuspolitiikka ja sen painopisteet
- Tulevaisuuteen suuntautuva kehittämistehtävä tiimikohtaisesti alueella, voi kohdistua koulutuksen yhteiskunnallisiin tehtäviin, työelämän kehittämiseen ja/tai oppilaitoksen sisäiseen kehittämiseen tiimien valinnan mukaisesti

Oppimateriaalit

Learning materials can be found in the Moodle learning environment.

Opetusmenetelmät

The course is implemented in a mixed-method implementation. The course is based on learning circle-, peer- and independent work.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 6 opintopistettä, mikä vastaa 162 h opiskelijan työtä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyn tason arviointikriteerit

Yhteiskuntaosaaminen: Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä oppilaitoksen ja opettajan roolin yhteiskunnallisena vaikuttajana ja osaa tarkastella opetusta osana laajempaa yhteiskunnallista kontekstia.

Oppilaitososaaminen: Opiskelija osoittaa valmiuksia toimia aktiivisena kehittäjänä omassa työyhteisössään ja ymmärtää oppilaitoksen toimintaa osana koulutusjärjestelmää.

Työelämäosaaminen: Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä koulutuksen ja työelämän yhteyksiä, osaavansa kehittää toimintaansa opettajana työelämälähtöisesti. Opiskelija osoittaa osaavansa toimia osana tiimiä projektimuotoisessa kehittämistyöskentelyssä.

Lisätiedot

The assessment is based on learning objectives, qualitative and criteria-based. The assessment material consists of the learning tasks of the course and the self-assessment task. The assessment decision is made by the teacher educator when all learning tasks have been completed.

Siirry alkuun