Opettaja läsnäolon ja kohtaamisen ammattilaisena (5 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00CY04-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.05.2028
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 350
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojaksolla tarkastelet vuorovaikutusta opettajan työn keskeisenä välineenä, ja pohdit tapoja opiskelijoiden oppimista ja hyvinvointia edistävään kohtaamiseen. Lisäksi tutustut ohjaavaan palautteeseen vuorovaikutuksen tapana, sekä opettajan työssä tärkeisiin tunnetaitoihin. Tämän opintojakson aikana saat myös valmiuksia kohdata opetuksen haastavia tilanteita ja löytää niihin ratkaisumahdollisuuksia. Lopuksi arvioit omaa osaamistasi suhteessa tämän opintojakson oppimistavoitteisiin ja osaamisiin.
Opintojaksolla edistettävät osaamiset
Kohtaamisosaaminen
Pedagoginen hyvinvointiosaaminen
Osaamistavoitteet:
• Ymmärrät dialogisen vuorovaikutuksen periaatteita
• Kohtaat oppijat rakentavasti ja kunnioittaen
• Osaat tukea oppijoiden toimijuutta ja minäpystyvyyden tunnetta
• Ymmärrät oppijan hyvinvoinnin ja tunnetaitojen merkityksen osana oppimista
• Osaat reflektoida ja kehittää omaa kohtaamisosaamista ja pedagogiseen hyvinvointiin liittyvää osaamistasi.
Sisältö
Keskeinen sisältö:
• Laadukas ja arvostava, kunnioittava kohtaaminen - dialogisuus vuorovaikutuksen lähestymistapana.
• Ohjaavan palautteen antaminen ja oppijan minäpystyvyyden tukeminen opettajan taitona.
• Hyvinvoinnin tukeminen oppilaitosympäristössä
• Haastavat opetuksen tilanteet ja niiden kohtaaminen
• Tunnetaitojen merkitys opettajan työssä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutustapa:
Tämä opintojakso voidaan suorittaa kahdella tavalla: joko kouluttajien vetämänä ohjauspäivien aikana, tai Moodle-kurssina. Opintojakson suoritustapa on koko opettajankoulutusryhmälle sama, ja se valitaan ensimmäisten ohjauspäivien aikana. Mikäli ryhmänne valitsee Moodle-suoritustavan, voitte tehdä täällä Moodlessa tehtäviä yksilöllisesti omaan tahtiinne. Opintojakso on avoinna Moodlessa koko opintojen ajan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, mikä vastaa 135 h opiskelijan työtä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit
Hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit:
• Ymmärrät dialogisuuden periaatteet, ja sinulla on valmiuksia dialogisen työotteen soveltamiseen.
• Osaat kohdata oppijat rakentavasti ja kunnioittaen, sekä osaat vahvistaa ja tukea heidän toimijuuttaan ja minäpystyvyyden (kyvykkyyden) tunnettaan.
• Ymmärrät tunnetaitojen merkityksen osana oppimista, ja osaat tukea oppijoiden hyvinvointia osana oppimisprosessia.
• Osaat arvioida kohtaamis- ja pedagogisen hyvinvoinnin kehittämiseen liittyvää osaamistasi.