Opettaja läsnäolon ja kohtaamisen ammattilaisena (5op)
Toteutuksen tunnus: AJ00CY04-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.05.2028
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 350
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Kati Jokio
- Ari Hyyryläinen
- Ryhmät
-
AJA25SJFAmmatillinen opettajankoulutus
- Opintojakso
- AJ00CY04
Toteutukselle Opettaja läsnäolon ja kohtaamisen ammattilaisena AJ00CY04-3009 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojaksolla tarkastelet vuorovaikutusta opettajan työn keskeisenä välineenä. Pohdit tapoja opiskelijoiden oppimista ja hyvinvointia edistävään kohtaamiseen. Lisäksi tutustut ohjaavaan palautteeseen vuorovaikutuksen keinona ja opettajan työssä tärkeisiin tunnetaitoihin. Tämän opintojakson aikana saat myös valmiuksia kohdata opetuksen haastavia tilanteita ja löydät niihin ratkaisumahdollisuuksia. Lopuksi arvioit omaa osaamistasi suhteessa tämän opintojakson oppimistavoitteisiin ja osaamisiin.
Opintojaksolla edistettävät osaamiset:
Kohtaamisosaaminen
Pedagoginen hyvinvointiosaaminen
Osaamistavoitteet:
- Ymmärrät dialogisen vuorovaikutuksen periaatteita.
- Kohtaat oppijat rakentavasti ja kunnioittaen.
- Osaat tukea oppijoiden toimijuutta.
- Ymmärrät oppijan hyvinvoinnin ja tunnetaitojen merkityksen osana oppimista.
- Osaat reflektoida ja kehittää kohtaamisosaamistasi.
- Osaat edistää yhteisöllistä ja yksilöllistä oppimista.
Sisältö
Keskeinen sisältö:
- Laadukas ja arvostava, kunnioittava kohtaaminen - dialogisuus vuorovaikutuksen lähestymistapana.
- Ohjaava palaute ja oppijan minäpystyvyyden tukeminen opettajan taitona.
- Hyvinvoinnin tukeminen oppilaitosympäristössä
- Haastavat opetuksen tilanteet
- Tunnetaitojen merkitys opettajan työssä
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit ovat löydettävissä Moodle-oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Opintojakson osaamisia edistetään ohjauspäivissä.
Opintojaksoon liittyy itsenäistä työskentelyä ja vuorovaikutteista vertaisoppimista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, mikä vastaa 135 h opiskelijan työtä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit
Hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit:
- Ymmärrät dialogisuuden periaatteet, ja sinulla on valmiuksia dialogisen työotteen soveltamiseen.
- Osaat kohdata oppijat rakentavasti ja kunnioittaen.
- Osaat vahvistaa ja tukea oppijoiden toimijuutta ja minäpystyvyyttä.
- Ymmärrät tunnetaitojen merkityksen osana oppimista
- Osaat tukea oppijoiden hyvinvointia osana oppimisprosessia.
Lisätiedot
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista ja kriteeriperusteista. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä. Arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty.