Oppiminen ja opetussuunnitelmat (5 op)
Toteutuksen tunnus: AJMP1002-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.08.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
05.09.2025 - 05.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Lutakon kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 50
- Koulutus
- AJM OPETTAJAKORKEAKOULU (AOKK)
- Opettajat
- Virpi Koskelo
- Ryhmät
-
AJM25KPSNOpett. pedag. opinnot, musiikki ja tanssi, Kuopio
- Opintojakso
- AJMP1002
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on, että saat teoreettisia perusteluja oman opetuksesi suunnitteluun. Opintojaksolla tutustut erilaisiin oppimiskäsityksiin ja pedagogisiin lähtökohtiin. Ryhdyt rakentamaan omaa opetustyön käyttöteoriaasi niiden pohjalta.
Tutustut myös oman alan opetussuunnitelmiin ja käytät niitä opetuksen suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana. Lisäksi tutustut erilaisiin digitaalisiin ympäristöihin ja käytät niitä oppimistehtävien tekemisessä.
Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Pedagoginen osaaminen
Digipedagoginen osaaminen
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen
Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että kykenet arvioimaan erilaisten oppimiskäsitysten pohjalta oman opetustyösi pedagogisia lähtökohtia sekä tietoisesti ja perustellusti rakentamaan oman opetustyösi käyttöteoriaa. Tavoitteena on, että käytät alasi opetussuunnitelmia opetuksesi suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana.
Sisältö
Ihmiskäsitys, tiedonkäsitys, erilaiset käsitykset oppimisesta opettajan käyttöteorian perustana.
Osaamisperusteisen opetussuunnitelman lähtökohdat ja opetussuunnitelmatyö
Tutkinnon perusteet ja osaamisperusteinen opetussuunnitelma
Opetussuunnitelmat taiteen perusopetuksessa.
Opetuskokonaisuuksien suunnittelu osaamisperusteisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija hallitsee oppimiskäsityksiin liittyvää peruskäsitteistöä ja kykenee kuvaamaan omaa käsitystään oppimisesta.
Opiskelija tuntee oman alansa opetussuunnitelmat ja tunnistaa oppimiskäsitysten merkityksen opetussuunnitelmien ja opetuksen taustalla.
Opiskelija työskentelee vastuullisesti ja yhteistoiminnallisesti opintojakson aikana ja hyödyntää digitaalisia työvälineitä opiskelussaan.