Client-oriented multidisciplinary remote guidance (3cr)
Code
General information
- Enrollment
- 15.09.2025 - 26.04.2026
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 03.11.2025 - 31.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Institution
- Seinäjoki University of Applied Sciences, SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Course
- C-02472-XX00DY09
Unfortunately, no reservations were found for the realization Client-oriented multidisciplinary remote guidance C-02472-XX00DY09-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Passed/failed
Objective
Student: - is able to examine and plan multidisciplinary cooperation in the care and rehabilitation of patients/clients with long-term illnesses - is able to define the expertise of specialists representing different professions in multidisciplinary cooperation for the implementation of remote service guidance - recognizes the need for consultation with different experts according to the individual needs of the client - recognizes the prerequisites for remote guidance and the resources and contextual factors it requires - is able to analyze ethical issues related to remote guidance - is able to utilize and apply technological applications used in remote guidance
Content
- Planning, assessment, guidance, and monitoring of health-related measurement results - Planning, assessment, guidance, and monitoring of rehabilitation needs - Remote guidance and its implementation - Multidisciplinary cooperation
Materials
Lähdemateriaalia Käypä hoito -suosituksia ja Hotus-hoitosuosituksia: Aivoinfarkti ja TIA. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Suomen Neurologinen yhdistys ry:n asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2024. Saatavilla internetissä: www.kaypahoito.fi Hotus-hoitosuositus. 2020. Iäkkään turvallinen kotiutuminen sairaalasta. Hoitotyön tutkimussäätiön asettama työryhmä: Palonen M, Kariniemi K, Peltola P, Pesonen H-M, Rantanen A & Siira H. Helsinki: Hoitotyön tutkimussäätiö. https://www.hotus.fi/hoitosuositukset/ Hotus-hoitosuositus. 2022. Etäyhteydellä toteutettava pitkäaikaissairautta sairastavan omahoidon ohjaus. Hoitotyön tutkimussäätiön asettama työryhmä: Virtanen H, Marin K, Hiltunen A-M, Kaila A, Kajula O & Kesänen J. https://hotus.fi/wp-content/uploads/2022/12/etaohjaus-hoitosuositus.pdf Näyttövinkki. 2021. Miten aivoinfarktipotilaan varhennetun kotikuntoutuksen vaikutukset näkyvät yksilö- ja yhteiskuntatasolla? Kirjoittajat: Konttila J, Jarva E & Saarela K-M. Helsinki: Hoitotyön tutkimussäätiö. Saatavilla: https://www.hotus.fi/nayttovinkit/ Painettuja ja sähköisiä julkaisuja Autti-Rämö, I., Melkas, S., Rajavaara, M., Salminen, A-L., Aalto, A-M., & Seppälä, Olli. (2022). Kuntoutuminen. Kustannus Oy Duodecim 2022. 2., uudistettu painos. Kuntoutuminen: https://seamk.finna.fi/Record/seamk.991317393105969?sid=4834911095, sivut 412–415 käsittelevät etäkuntoutumista. Helminen, J. (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita. https://seamk.finna.fi/Record/seamk.991127096805969?sid=4834902680 Kippola-Pääkkönen, A. (2020). Sopeutumisvalmennuskurssit voivat tukea perheiden voimavaroja ja valtaistumista. Kuntoutus 43(4), s. 38–41. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/100166 Kippola-Pääkkönen, A. (2020). Perheiden sopeutumisvalmennus ja vertaistuen merkitys kuntoutuksessa. Acta electronica Universitatis Lapponiensis 287. Lapin yliopisto, Yhteiskuntatieteiden tiedekunta. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-224-5 Koivisto, T.A., Koroma, J., & Ruusuvuori, J. (2019). Professional’s views of using technology and remote services in occupational health services. Finnish Journal of eHealth and eWelfare 11(3), s. 183-197. https://journal.fi/finjehew/article/view/77370 Äijö, M., Reijula, J., & Komulainen, P. (2022). 3eHealth challenges in rehabilitation processes – rehabilitation professionals’ experiences in the North Savo region. Finnish Journal of eHealth and eWelfare 14(1), 119-130. https://journal.fi/finjehew/article/view/111720 Aivoinfarktipotilaan etäkuntouttamista koskevia artikkeleita Appleby, E., Taylor, S.G., Hayes, L.K., Walker, T.L., Walsh, M., & Kumar, S. (2019). Effectiveness of telerehabilitation in the management of adults with stroke: A systematic review. PLOS ONE 14(11), e0225150. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0225150 https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0225150 Cacciante, L., Pietà, C.d., Rutkowski, S., Cieślik, B., Szczepańska‑Gieracha, J., Agostini, M., & Kiper, P. (2022). Cognitive telerehabilitation in neurological patients: systematic review and meta-analysis. Neurological Sciences 43, 847–862. https://doi.org/10.1007/s10072-021-05770-6 https://link.springer.com/article/10.1007/s10072-021-05770-6 Mustonen, R., & Inkeroinen, S. (2024). Monialainen potilasohjaus: yhteistyöllä parempaa hoitoa. Tutkiva hoitotyö 22(2), p. 33-34. https://shlehti.sairaanhoitajat.fi/digilehti/th-2-2024/32-87 Subbarao, B.S., Stokke, J., & Martin, S.J. (2021). Telerehabilitation in Acquired Brain Injury. Physical medicine and rehabilitation clinics of North America 32(2), s. 223-238. doi: 10.1016/j.pmr.2021.01.001. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9592154/ Quan, W., Liu, S., Cao, M., & Zhao, J. (2024). A Comprehensive Review of Virtual Reality Technology for Cognitive Rehabilitation in Patients with Neurological Conditions. Applied Sciences, 14(14), 6285. https://doi.org/10.3390/app14146285 Blogeja ja videoita Etäkuntoutus toi terapeutin kotiin videoyhteydellä. https://elamassa.fi/terveys/etakuntoutus-tuo-terapeutin-kotiin-videoyhteydella/ Ohjaus ja moniammatillinen yhteistyö. https://blogs.helsinki.fi/dynamics-of-career-guidance-policies/files/2022/01/19_1_2022_OKM.pdf
Teaching methods
Opintojakson tehtävät koostuu itsenäisistä verkkotehtävistä, jotka täytyy saada hyväksytysti läpi. Verkkotehtävien toteutus tapahtuu Moodle-oppimisalustalla.
Student workload
Kurssi on 3 op laajuinen, joka vastaa 81 tuntia opiskelijan työmäärää