Nonprofit-organisaation markkinoinnin kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: C-02509-2000CB38-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 12.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 19.01.2026 - 19.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Turun ammattikorkeakoulu, Paikasta riippumaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Opintojakso
- C-02509-2000CB38
Toteutukselle Nonprofit-organisaation markkinoinnin kehittäminen C-02509-2000CB38-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtäväkohtaiset ohjeet ja arviointikriteerit ItsLearning-alustalla. Opintojakso arvioidaan sen päättymisen 19.4.2026 jälkeen. Lopullinen arvosana muodostuu osien 1 ja 2 keskiarvosta. Tehtävistä ei anneta erillistä palautetta.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytään nonprofit-markkinointiin niin teoriassa kuin käytännössäkin. Teoriatasolla aihepiiriä tarkastellaan seuraavista näkökulmista: * mitä ovat nonprofit-organisaatiot * mikä on markkinoinnin rooli nonprofit-organisaatiossa * markkinoinnin suunnittelun merkitys nonprofit-organisaatiossa * millaista markkinoinnillista yhteistyötä voidaan tehdä * markkinoinnin eettiset kysymykset Käytännön tasolla sovelletaan teoriaa tekemällä pienimuotoinen markkinoinnin kehittämissuunnitelma analysoimalla ja kehittämällä jonkin itse valitun nonprofit-organisaation markkinointia. Työskentelytavat ja aikataulutus: Opintojakso toteutetaan verkossa ItsLearning-alustalla, joten voit edetä itsenäisesti ja omaan tahtiisi ajasta ja paikasta riippumatta. Materiaalit ja tehtävät avataan opintojaksolle hyväksytyille 19.1.2026. Tehtävien palautus ItsLearning-alustalle 19.4.2026 mennessä. Edeltävyysehdot: Markkinoinnin perusteiden hallinta edesauttaa tehtävien suorittamisessa, mutta ei ole välttämätöntä.
Tavoitteet
Haluatko kehittää markkinoinnin osaamistasi nonprofit-organisaatioiden kiehtovassa maailmassa? Nonprofit-organisaatiolla tarkoitetaan yrityksiä/yhdistyksiä/järjestöjä/organisaatioita, joiden ensisijaisena tarkoituksena ei ole tuottaa taloudellista voittoa vaan joilla on jokin muu erityinen tavoite tai missio. Nonprofit-organisaatioita ovat esim. urheilu- ja harrastusseurat, ympäristö- ja hyväntekeväisyysjärjestöt, erilaiset yhdistykset, kulttuuritoiminta jne. Opintojakson suoritettuasi olet oppinut mm. tuntemaan nonprofit-markkinoinnin erityispiirteet, mikä on markkinoinnin rooli nonprofit-organisaatiossa, miten nonprofit-organisaatioiden markkinointia kannattaa suunnitella sekä tunnet erilaisia markkinointi- ja viestintätapoja, jotka soveltuvat nonprofit-organisaatioille. Osaat analysoida, ideoida ja kehittää uusia markkinointiviestinnän keinoja paitsi teoriassa, myös käytännön tasolla.
Sisältö
Opintojaksossa perehdytään nonprofit-markkinointiin niin teoriassa kuin käytännössäkin. Teoriatasolla aihepiiriä tarkastellaan lähdekirjallisuuden avulla seuraavista näkökulmista: - mitä ovat nonprofit-organisaatiot - mikä on markkinoinnin rooli nonprofit-organisaatiossa - millaisia strategisia ja taktisia päätöksiä markkinoinnissa tehdään - millaista markkinoinnillista yhteistyötä voidaan tehdä - markkinoinnin suunnittelun merkitys nonprofit-organisaatiossa - markkinoinnin eettiset kysymykset Käytännön tasolla sovelletaan opittua tekemällä pienimuotoinen markkinoinnin kehittämissuunnitelma analysoimalla ja kehittämällä jonkin itse valitun nonprofit-organisaation markkinointia.
Oppimateriaalit
Pirjo Vuokko: Nonprofit-organisaatioiden markkinointi (Sanoma Pro Oy, 2010) sekä muu omavalintainen nonprofit-organisaatioiden markkinointiin liittyvä materiaali.
Opetusmenetelmät
itsenäinen opiskelu, tutkiva oppiminen, kehittämistehtävä, verkko-opiskelu, itse-reflektointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu, tutkiva oppiminen, kehittämistehtävä, työelämälähtöisyys, itse-reflektointi, kestävän kehityksen periaatteiden huomiointi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso koostuu kahdesta osasta: Osa 1. Perehdytään esseen muodossa nonprofit-organisaation markkinoinnin erityispiirteisiin ja mahdollisuuksiin lähdemateriaalin avulla. Osa 2. Sovelletaan opittua käytäntöön perehtymällä jonkin itse valitun, omaa elämää lähellä olevan nonprofit-organisaation markkinointiin (markkinointianalyysi) ja tehdään pienimuotoinen markkinoinnin kehittämissuunnitelma ko. organisaation markkinoinnin tueksi. Tarkemmat tiedot ja ohjeistus tehtävien suorittamiseen tulevat ItsLearning-alustalle. Opintojakso on suoritettavissa itsenäisesti täysin opiskelijan oman aikataulun mukaan, tehtävien palautus kuitenkin viimeistään 19.4.2026.