Kehittämishanke (0 op)
Toteutuksen tunnus: EKSKZ175-0K0S1
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 0 op
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Etäratkaisut kuntoutumisen tukena
- Opettajat
- Aila Pikkarainen
- Asta Suomi
- Ryhmät
-
EKS19SMKMoniammatillinen kotikuntoutus
- Opintojakso
- EKSKZ175
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa perustella kehittämistarpeen kuntoutujan, työyhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- osaa toteuttaa ja johtaa yhteisöllisen ja moniammatillisen kotikuntoutuksen kehittämistyön prosessin noudattaen tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämistyön periaatteita (metodologia, luotettavuus ja eettisyys)
- osaa raportoida ja arvioida kriittisesti kehittämistyön etenemistä, tuloksia ja hyödynnettävyyttä yhteistyössä työelämän kanssa
- osaa toteuttaa itse- ja vertaisarviointia kehittämistyössä.
Sisältö
Kehittämistehtävän aiheen työelämälähtöinen kuvaaminen ja perustelu
Kehittämistehtävän suunnittelu, teoreettinen ja metodinen toteutus sekä arviointi
Työelämä- ja vertaisarviointi
Oppimateriaalit
Aalto, A-M- 2002. Kannattaako kuntoutus? Asiantuntijakatsaus eräiden kuntoutusmuotojen vaikuttavuudesta. Stakes. Helsinki. -Aatola, J. & Valli, R. 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Metodin valinta ja aineiston keruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-kustannus. -Heikkinen H,-Heikkilä, T. 2005. Tilastollinen tutkimus. Edita-Hirsjärvi S, Remes P & Sajavaara P. 2015.Tutki ja kirjoita. Tammi -Järvikoski A, Härkäpää K, Nouko-Juvonen S 2001 Monia teitä kuntoutuksen arviointiin. Tutkimuksia 69. Helsinki: Kuntoutussäätiö -Kylmä J & Juvakka T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Edita -Laine, Bamberg & Jokinen (toim) 2007: Tapaustutkimuksen taito. Gaudeamus -Mäkitalo J, Turunen J & Vilkkumaa I (toim) 2008. Vaikuttavuus muutoksessa. Verve -Ojasalo K, Moilanen T & Ritalahti J. 2009. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro -Robson C 2001 Käytännön arvioinnin perusteet. Tammi -Seppänen-Järvelä, R & Karjalainen, V. (toim.) 2006. Kehittämistyön risteyksiä. Gummerus -Toikko, T & Rantanen T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere university press -Tuomi, J & Sarajärvi, A. 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi -Viinamäki L & Saari E. 2007. Polkuja soveltavaan yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen. Tammi -Valli R. 2015. Johdatus tilastolliseen tutkimukseen. PS-Kustannus -Vilkka H. 2015.Tutki ja kehitä. Tammi Vilkka H. 2007. Tutki ja mittaa. Tammi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjallinen ja suullisesti esitetty työelämälähtöinen kehittämistehtävä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 x 10 = 270 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kiitettävä 5 -Kehittämistehtävän tarve perustellaan monipuolisesti työyhteisön yhteistyönä kuntoutujan, työyhteisön ja yhteiskunnan kannalta - Tavoite määritellään perustellusti rajaten (perustuen tulevaisuuden ennakointityöhön) - Kehittämistehtävä etenee sujuvasti ja sitä johdetaan tavoitteellisesti ja jatkuvasti arvioiden - Kehittämis- ja tutkimustehtävän menetelmiä käytetään tarkoituksenmukaisesti - Kehittämistehtävässä hyödynnetään laajasti aiheen ja menetelmien kirjallisuutta - Kehittämistehtävän eettiset ratkaisut on perusteltu ja esitetty selkeästi - Kehittämistehtävä raportoidaan työyhteisöä hyödyntävällä tavalla - Raportoinnissa noudatetaan hyvää tutkimus- ja kehittämisraportointikäytäntöä sekä ammattikorkeakoulun kirjallisen työn ohjetta
Hyvä 3-4 - Kehittämistehtävän tarve perustellaan työyhteisön moniammatillisena yhteistyönä kuntoutujan, työyhteisön ja yhteiskunnan kannalta - Tavoite määritellään selkeästi - Kehittämistehtävä etenee ja sitä johdetaan tavoitteellisesti ja arvioiden - Kehittämis- ja tutkimustyön menetelmiä käytetään tarkoituksenmukaisesti - Kehittämistyössä hyödynnetään aiheen ja menetelmien kirjallisuutta - Kehittämistehtävän eettiset ratkaisut on perusteltu ja toteutettu - Kehittämistehtävä raportoidaan työyhteisöä hyödyntävällä tavalla - Raportoinnissa noudatetaan hyvää tutkimus- ja kehittämisraportointikäytäntöä sekä ammattikorkeakoulun kirjallisen työn ohjetta
Tyydyttävä 1-2 - Kehittämistehtävän tarve perustellaan työyhteisön yhteistyönä kuntoutujan, työyhteisön tai yhteiskunnan kannalta - Tavoite määritellään - Kehittämistehtävä etenee tavoitteellisesti
- Kehittämis- ja tutkimustyön menetelmiä käytetään tarkoituksenmukaisesti - Kehittämistehtävässä hyödynnetään aiheen ja menetelmien kirjallisuutta - Kehittämistehtävän eettiset ratkaisut on toteutettu - Kehittämistehtävä raportoidaan työyhteisöä hyödyntävällä tavalla - Raportoinnissa noudatetaan hyvää tutkimus- ja kehittämisraportointikäytäntöä sekä ammattikorkeakoulun kirjallisen työn ohjetta
Hylätyn kriteerit Kehittämistehtävän tarve ei ole työelämälähtöinen tai se ei liity selkeästi moniammatilliseen kotikuntoutuksen teemaan Tavoitteen määrittely on epätarkka tai liian yleinen. Kehittämistehtävän toteutusprosessi on epälooginen tai sen jää epäselväksi. Kehittämis- ja/tai tutkimustyönmenetelmien käyttö on niukkaa ja/tai epätarkoituksenmukaista Kirjallisuuden ja lähteiden käyttö on niukkaa tai sen käytössä ei noudata lähdekritiikkiä Eettiset ratkaisut jäävät niukoiksi tai epäselviksi. Raportointi jää niukaksi, tai se vaatisi runsaasti kielenhuoltoa. Raportointi ei noudata annettuja ohjeita.
Esitietovaatimukset
Asiakkaan arki, toimijuus ja kuntoutuminen, Kotikuntoutuksen prosessit ja menetelmät