Skip to main content

The professional development of e-rehabilitation (10 cr)

Code: EKSKZ180-3001

General information


Timing
18.11.2020 - 30.11.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
9 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
School of Health and Social Studies
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 35
Teachers
Mari Kantanen
Kaisa Lällä
Teacher in charge
Mari Kantanen
Groups
EKS20SEK
Etäratkaisut kuntoutumisen tukena
Course
EKSKZ180
No reservations found for realization EKSKZ180-3001!

Evaluation scale

Pass/Fail

Content scheduling

HOPS:n laatiminen ja hops-keskustelut: 6 h
Tiedon haku, oppimateriaaliin perehtyminen: 62 h
Portfolion laatiminen: 30 h
Itsearvointi: 10 h
Kontaktiopetukseen osallistuminen 27 h
Yhteensä 135 h (5 op)

Objective

Opintojakson suoritettuasi osaat kuvata kuntoutumisen ja etäratkaisujen käsitteitä ja niitä ohjaavia keskeisiä teorioita. Osaat tunnistaa etäratkaisuihin liittyvät ajankohtaiset asiat ja osallistut niitä koskevaan keskusteluun. Olet omaksunut kuntoutumisen etäratkaisuihin tarvittavat monipuoliset tiedonhankinta ja viestintätaidot. Osaat käyttää kriittisesti lähdeaineistoa etäkuntoutuksen käytön ja kehittämisen perusteena. Osaat soveltaa ja analysoida etäratkaisuihin ja kuntoutumiseen liittyvää tutkittua tietoa työelämän tarpeisiin perustellusti ja kehittää sekä arvioida omaa sekä työyhteisösi asiantuntijuutta ja sen kehittämistarpeita aidoissa kuntoutuksen toimintaympäristöissä. Osaat perustella ja toteuttaa valintojasi eettisesti.

Content

Opintojaksolla rakennetaan yhteistä ymmärrystä kuntoutumisen etäratkaisuista sekä harjaannutaan oman ammatillisen kasvun kuvaamisessa ja reflektoinnissa. Opintojaksolla laadit henkilökohtaisen opetussuunnitelman ja portfolion. Tutustut tiedonhankintaan ja tehokkaaseen viestintään. Opintojakson aikana tutustut erilaisiin kuntoutumisen etäratkaisuihin ja kokeilet käytännössä erilaisia vaihtoehtoja. Opintojaksolla perehdytään eettisiin periaatteisiin pyrkimyksenä eettinen herkkyys etäratkaisujen valinnassa ja käytössä.

Materials

Rintala, A., Hakala, S., Sjögren, T., Aaltonen, L., Heinonen, A., Hirvelä, S., ... & Lintunen, T. (2017). Etäteknologian vaikuttavuus liikunnallisessa kuntoutuksessa: Järjestelmällinen kirjallisuuskatsaus ja meta-analyysi. Sosiaali-ja terveysturvan tutkimuksia; 145.

Salminen, A. L., & Hiekkala, S. (2019). Kokemuksia etäkuntoutuksesta. Kelan etäkuntoutushankkeen tuloksia.

Salminen, A. L., Hiekkala, S., & Stenberg, J. H. (2016). Etäkuntoutus. Kansaneläkelaitoksen julkaisuja. Tampere: Juvenes Print.

Teaching methods

Opiskelija laatii henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS) sekä määrittelee omat oppimistavoitteet opintokokonaisuudelle. Opintojaksolla opiskelija harjaantuu etäratkaisujen asiantuntijaksi etsimällä aktiivisesti aihetta käsittelevää lähdemateriaalia sekä perehtymällä annettuun materiaaliin. Opintojakson aikana opiskelija kokeilee erilaisia etäratkaisuja omassa arjessaan tai työpaikallaan. Opintojakson kontaktitunneilla opiskelija syventää ja jakaa osaamista yhteistyössä ryhmän kanssa. Opiskelija reflektoi omaa oppimistaan koko opintojakson ajan oppimispäiväkirjaan sekä tekee osaamisportfolion valitsemalleen sähköiselle alustalle.

Employer connections

Opintojaksolla toteutetaan erilaisia etäkuntoutukseen liittyviä kokeiluita yhteistyössä työelämän kanssa.

Exam schedules

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on laatinut portfolion, jossa kuntoutumisen ja etäratkaisujen käsitteet sekä niitä ohjaavia keskeisiä teorioita on kuvattu laajasti. Opiskelija on perehtynyt sekä osallistunut ajankohtaiseen etäratkaisuihin liittyvään keskusteluun. Opiskelija on perehtynyt aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen useasta eri näkökulmasta ja raportoinut niistä omaan reflektiopäiväkirjaansa. Opiskelija osoittaa hallitsevansa monipuolisesti tiedonhankinta- ja viestintätaitoja. Opiskelija on hyödyntänyt kirjallisissa tehtävissään asianmukaista lähdemateriaalia kriittisesti ja monipuolisesti. Teoriatietoa on sovellettu perustelleen työelämän tarpeisiin. Opiskelija on kehittänyt omaa asiantuntijuuttaan aidoissa kuntoutuksen toimintaympäristöissä. Opiskelija on huomioinut eettisyyden tekemissään valinoissa ja hän on kuvannut sekä perustellut tekemänsä valinnat selkeästi portfoliossa.

Further information

Opiskelija reflektoi koko opintojakson ajan oman osaamisensa kehittymistä. Opintojakson arviointi toteutetaan arviointikriteerien perusteella, jossa opiskelijan oman osaamisen arvioinnilla on merkittävä rooli.

Go back to top of page