Henkilölähtöisyys ja kohtaaminen digitaalisessa ympäristössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: EKSKZ181-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
18.11.2020 - 10.03.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Opettajat
- Mari Kantanen
- Kaisa Lällä
- Vastuuopettaja
- Mari Kantanen
- Ryhmät
-
EKS20SEKEtäratkaisut kuntoutumisen tukena
- Opintojakso
- EKSKZ181
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Henkilölähtöisessä työtavassa syvennät aiempaa ymmärrystäsi asiakaslähtöisestä kohtaamisesta ja harjaannut asiakkaan tasavertaisessa sekä subjektiivisessa kohtaamisessa. Syvennät osaamistasi asiakkaan tai asiakasryhmän kuntoutumisen ohjaamisessa tukien asiakasta muutoksessa ja kehityksessä hänen toimintaympäristössään. Etäkuntoutumisen ratkaisuissa on olennaista muotoilla palveluita siten, että ne tukevat henkilön tai ryhmän kuntoutumisprosessia ja vastuunottoa hänen omassa prosesissaan.
Opintojakson jälkeen osaat muotoilla kohtaamista ja kuntoutuspalveluita siten, että ne tukevat henkilön tai ryhmän kuntoutumisprosessia. Osaat soveltaa henkilölähtöisen työtavan teorioita dialogiassa asiakkaan tai ryhmän kanssa. Opit tunnistamaan mahdollisuudet ja esteet henkilölähtöiseen työskentelyyn ja opit käyttämään soveltaen henkilölähtöisen työtavan periaatteita suunnitellessaan, arvioidessaan ja toteuttaessaan digitaalisia ratkaisuja kuntoutumisen tukena.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään henkilölähtöisen filosofian ja teorian perusteisiin sekä syvennetään osaamista kohtaamisesta ja dialogisesta työskentelystä yksilön ja ryhmän henkilölähtöisessä kuntoutumisessa. Opintojakson aikana harjoitellaan hyödyntämään henkilölähtöisiä työskentelytapoja etäkuntoutumisen tukena. Opintojaksolla harjoitellaan myös etäratkaisujen välityksellä toteutettaa kohtaamista erilaisia digitaalisia ratkaisuja hyödyntämällä. Opintojakson aikana tutustutaan etäkuntoutuspalveluiden muotoileminen henkilön tai ryhmän tarpeen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Frank, L. (2013). Person-centered care, autonomy, and the definition of health. The American Journal of Bioethics, 13(8), 59-61.
Ekman, I., Swedberg, K., Taft, C., Lindseth, A., Norberg, A., Brink, E., ... & Lidén, E. (2011). Person-centered care—ready for prime time. European journal of cardiovascular nursing, 10(4), 248-251.
World Health Organization. WHO global strategy on people-centred and integrated health services: interim report. Geneva: Switzerland; 2015.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan käänteisen luokkahuonemenetelmän avulla siten, että opiskelija valmistautuu perehtymällä annettuihin materiaaleihin ja tekemällä pyydetyt tehtävät ennen kontaktitunnille tulemista. Kontaktitunneilla työskennellään reflektoiden pienryhmissä syventäen aiempaa osaamista. Opintojaksolla hyödynnetään myös pienryhmätyöskentelyä itsenäisen työskentelyn tukena. Kurssin aikana tehdään erillisiä oppimistehtäviä sekä yksin että pienryhmässä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana tehtäviä harjoitustöitä on mahdollista toteuttaa yhteistyössä työelämän kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientoituminen: 5 h
Tiedon haku, oppimateriaaliin perehtyminen: 70 h
Kirjalliset tehtävät itsenäisesti ja pienryhmässä: 34 h
Itsearvointi ja vertaispalaute: 6 h
Kontaktiopetukseen osallistuminen 20 h
Yhteensä 135 h (5 op)
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa käyttää henkilölähtöisyyden käsitteita sekä niitä ohjaavia keskeisiä teorioita työssään ja kirjalisissa tehtävissään. Opiskelija on hyödyntänyt aiheeseen liittyvää kirjallisuutta useasta eri näkökulmasta ja hyödyntänyt niitä omassa reflektiopäiväkirjassaan ja tehtävissään. Opiskelija on hyödyntänyt monipuolisesti erilaisia tiedonhankinta- ja viestintätaitoja. Opiskelija on käyttänyt lähteitä kriittisesti ja monipuolisesti. Opiskelija on kehittänyt omaa asiantuntijuuttaan aidoissa kuntoutuksen toimintaympäristöissä hyödyntäen erilaisia käytännön kokeiluja etäkuntoutukseen liittyen. Hän osaa soveltaa eettisiä periaatteita kuntoutuprosessin aikana.
Lisätiedot
Opintojakson arvioinnissa opiskelijan aktiivinen reflektointi ja oman osaamisen kehittymisen arviointi ovat keskeisessä roolissa.