Siirry suoraan sisältöön

Etäratkaisujen kehittäminen palvelumuotoilun keinoin (10 op)

Toteutuksen tunnus: EKSKZ182-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
18.11.2020 - 30.11.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
6 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Opettajat
Mari Kantanen
Kaisa Lällä
Vastuuopettaja
Kaisa Lällä
Ryhmät
EKS20SEK
Etäratkaisut kuntoutumisen tukena
Opintojakso
EKSKZ182
Toteutukselle EKSKZ182-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opintojakson aikana opit perustelemaan kehittämistarpeita yhteistyössä työelämän toimijoiden huomoiden kuntoutujan, työyhteisön ja yhteiskunnan näkökulmat. Opit toteuttamaan ja johtamaan yhteisöllisen palvelumuotoilun keinoja hyödyntävän oleellisesti uutta luovaa kehittämistyötä. Opit raportoimaan ja arvioimaan kriittisesti kehittämistyön etenemistä, tuloksia ja hyödynnettävyyttä yhteistyössä työelämän kanssa. Opintojakson aikana syvennät osaamistasi itse- ja vertaisarvioinnin toteuttamisesta.

Sisältö

Opintojakson aikana perehdyt palvelumuotoiluun kehittämistehtävän strategisena ja käytännöllisenä lähtökohtana sekä laadit suunnitelman kehittämistehtävälle huomioiden palvelumuotoiluprosessin vaiheet. Opintojakson aikana suunnittelet, toteutat ja arvioit työelämälähtöisen kehittämistehtävän. Kehittämistehtävässä hyödynnät laaja-alaisesti teoreettista ja menetelmällistä osaamista etäratkaisujen kehittämisestä. Osallistut sekä vertaisarviointiin että toteutat jatkuvaa itsearviointia prosessin aikana.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan hyödyntämällä palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä. Opintojaksolla opiskelija toteuttaa yhteistyössä työelämän kanssa etäratkaisuihin liittyvän kehittämistyön. Seminaarit, joissa omaa kehittämistyötä edistetään yhteistyössä muiden opintojakson opiskelijoiden antaessa palautetta ja jakaessa kokemuksiaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kehittämistyö tehdään työelämän kanssa yhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttejä.

Kansainvälisyys

Kehittämistyö on mahdollista tehdä myös yhteistyössä kansainvälisen verkoston kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tiedon haku, teoriatietoon perehtyminen: 35 h
Kirjalliset tehtävät (suunnitelma ja kehittämistyön raportti): 63 h
Itsearvointi ja vertaispalaute: 5 h
Kontaktiopetukseen osallistuminen 32 h
Yhteensä 135 h (5 op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Käytäntöjä kehitetään ja kehittämisen hyötyjä kuvataan.
Kehittämistehtävän tarve perustellaan työyhteisön yhteistyönä kuntoutujan, työyhteisön tai yhteiskunnan kannalta.
Tavoite määritellään.
Kehittämistehtävä etenee tavoitteellisesti.
Kehittämis- ja tutkimustyön menetelmiä käytetään tarkoituksenmukaisesti .
Kehittämistehtävässä hyödynnetään aiheen ja menetelmien kirjallisuutta .
Kehittämistehtävän eettiset ratkaisut on toteutettu.
Kehittämistehtävä raportoidaan työyhteisöä hyödyntävällä tavalla.
Raportoinnissa noudatetaan hyvää tutkimus- ja kehittämisraportointikäytäntöä sekä ammattikorkeakoulun kirjallisen työn ohjetta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Käytäntöjä kehitetään ja kehittämisen aikaansaama hyöty osoitetaan .
Kehittämistehtävän tarve perustellaan työyhteisön moniammatillisena yhteistyönä kuntoutujan, työyhteisön ja yhteiskunnan kannalta.
Tavoite määritellään selkeästi.
Kehittämistehtävä etenee ja sitä johdetaan tavoitteellisesti ja arvioiden.
Kehittämis- ja tutkimustyön menetelmiä käytetään tarkoituksenmukaisesti.
Kehittämistyössä hyödynnetään aiheen ja menetelmien kirjallisuutta.
Kehittämistehtävän eettiset ratkaisut on perusteltu ja toteutettu.
Kehittämistehtävä raportoidaan työyhteisöä hyödyntävällä tavalla.
Raportoinnissa noudatetaan hyvää tutkimus- ja kehittämisraportointikäytäntöä sekä ammattikorkeakoulun kirjallisen työn ohjetta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Käytännöissä saadaan oleellinen muutos aikaan ja hyöty osoitetaan monipuolisesti.
Kehittämistehtävän tarve perustellaan monipuolisesti työyhteisön yhteistyönä kuntoutujan, työyhteisön ja yhteiskunnan kannalta. Tavoite määritellään perustellusti rajaten (perustuen tulevaisuuden ennakointityöhön).
Kehittämistehtävä etenee sujuvasti ja sitä johdetaan tavoitteellisesti ja jatkuvasti arvioiden.
Kehittämis- ja tutkimustehtävän menetelmiä käytetään tarkoituksenmukaisesti.
Kehittämistehtävässä hyödynnetään laajasti aiheen ja menetelmien kirjallisuutta.
Kehittämistehtävän eettiset ratkaisut on perusteltu ja esitetty selkeästi.
Kehittämistehtävä raportoidaan työyhteisöä hyödyntävällä tavalla.
Raportoinnissa noudatetaan hyvää tutkimus- ja kehittämisraportointikäytäntöä sekä ammattikorkeakoulun kirjallisen työn ohjetta.

Lisätiedot

Arviointi toteutuu arviointikriteerien perusteella numeerisesti. Arvioinnissa opiskelijan oman osaamisen arviointi on keskeisessä osassa.

Siirry alkuun